EQLovesMusic presenterar stolt inspirationsfestivalen EQLovesFESTIVAL 2019

Den göteborgsbaserade, idéella föreningen EQLovesMusic är en av alla aktörer som arbetar för en mer jämställd musikbransch, bl.a. genom att arrangera sin årliga festival, EQLovesFESTIVAL. I år har arrangemanget varit uppdelat i två delar; den första på svenska generalkonsulatet i New York i juni och den andra delen väntar nu i Göteborg i september.

De senaste åren har ett antal olika initiativ introducerats, både i Sverige och övriga världen, för att öka jämställdheten inom musikbranschen. Statistiken från Spotify 2018 visar att av de mest spelade låtarna är 99,2 % producerade av män.

Den göteborgsbaserade, idéella föreningen EQLovesMusic är en av alla aktörer som arbetar för att göra sklllnad, och det gör de bland annat med sin årliga festival, EQLovesFESTIVAL, som i år varit uppdelad i två delar. Den första delen arrangerades på svenska generalkonsulatet i New York i juni och den andra delen väntar nu i Göteborg i september. I år släpps även ett samlingsalbum i anslutning till festivalen där EQ-medlemmar har producerat musiken.

Förra året besöktes festivalen av den legendariska producenten Sylvia Massy. Årets upplaga gästas av bl.a. producenten och Denniz pop-award-nominerade Selen Özan, artisten och producenten Loljud, Emma Knyckare, initiativtagare till festivalen Statement, samt musikjournalisten Annah Björk som bland annat berättar om sin bok “Ni måste flytta på er”. Festivalen presenterar även ett antal systerorganisationer samt nya artister och producenter som är aktiva i deras nätverk. Fler akter presenteras inom kort.

EQLovesFESTIVAL 2019 äger rum den 20-21 september i Brewhouse Arena samt på Högskolan för scen och musik i Göteborg.

För tredje året i följd arrangerar den Göteborgsbaserade, idéella föreningen EQLovesMusic, som också är ett nätverk av musikproducenter, “EQLovesFESTIVAL”; ett inspirationsevent för musikproduktion och jämställdhet. Programmet är utspritt på två dagar och två venues; den 20 september i Brewhouse Arena och den 21 september på Högskolan för scen och musik i Göteborg. “Vi är jättestolta över årets upplägg och hoppas verkligen att alla kreatörer, låtskrivare, producenter, musiker och musikälskare ska vilja komma och inspireras och bidra till en mer jämställd musikbransch.”, säger projektledarna Melisha Linnell, Kina Nyman och Nadja Itäsaari.

EQLovesFESTIVAL som koncept har målsättningen att lyfta och presentera förebilder inom musikproduktion som inte tillhör den traditionellt manliga normen samt att skapa samarbeten och länkar med andra nätverk som verkar i samma riktning som EQLovesMusic. Föreningen är inte separatistisk utan välkomnar alla oavsett kön att jobba tillsammans för jämställdhet. I anslutning till festivalen släpps även ett samlingsalbum med olika versioner av en och samma låt; även kallad Anthem, för att belysa hur stor betydelse själva produktionen har för ett musikaliskt verk. Årets anthem heter We are here och släpps den 30 augusti på EQLovesMusics eget skivbolag.

EQLovesFESTIVAL 2019 kommer bjuda på inspirerande intervjuer, föreläsningar och panelsamtal samt scenframträdanden från nya och spännande artister och producenter. Årets festival kommer även att beröra #Metoo-rörelsen och hur den påverkat jämställdheten i musikbranschen, och mer specifikt inom området musikproduktion. Filmvisning från New York-festivalen finns också med bland programpunkterna, där både amerikanska och svenska förebilder delar med sig av sina erfarenheter och upplevelser som producenter. Se hela festivalprogrammet här:  https://eqlovesfestival.com/time-schedule/index.html

EQLovesFESTIVAL är ett samarbete mellan EQLovesMusic, Brewhouse arena samt Högskolan för scen och musik. Evenemanget sponsras av Musikverket, Kulturrådet, Göteborgs stad och samarbetspartner är även Göteborg o Co.

Mer info och förköpsbiljetter finns på https://eqlovesfestival.com

EQLovesFestival 2018

Presskontakt:

Natalie Chanise Eriksson,

mail: press@eqlovesfestival.com

Kontakta EQLovesMusic per telefon via 0739778839

EQLovesMusic
Åvägen 24
41251 Göteborg

EQLovesMusic

Åvägen 24

41251 Göteborg

Svenska EQLovesFestival lyfter fram kvinnliga förebilder specifikt inom musikproduktion – ett område där endast 5% kvinnor representeras och där det finns ett systematiskt osynliggörande och avfärdande av kvinnor sedan begynnelsen av inspelnings- och musikproduktionens historia.

Enligt organisationen Women’s Audio Mission så är andelen kvinnor inom musikproduktion endast 5 % globalt. På svenska Grammisgalan har fyra kvinnor respektive 49 män prisats i kategorin ”Årets producent” sedan priset instiftades. Andelen manliga låtskrivare i svenska Melodifestivalen ligger på 70 % och andelen kvinnliga producenter är försvinnande få. Av Stims 80 000 anslutna upphovspersoner är endast 20 % kvinnor. På Spotifys topplista över de mest populära låtarna 2016 var totalt 226 låtskrivare inblandade, varav 31 kvinnor (13,7 %) och 195 män (86,3 %). Bara 6,3 % av de trettio högst inkomstbringande upphovspersonerna mellan 2010 och 2016 var kvinnor.