Eric Rosén ny Associate Editor på Aftonbladet
– Eric Rosén är en driven digital kraft, han förstår produkt och affär och är en erfaren publicist. Det gör honom perfekt för rollen och jag ser fram emot att jobba ihop, säger Aftonbladets publisher Lena K Samuelsson.
Eric Rosén har utvecklat och under drygt fem år drivit sajten Politism, som chefredaktör och ansvarig utgivare med helhetsansvar för bolaget. Han har tidigare arbetat som bland annat redaktör på Dagens Arena och som nyhetschef på Nyheter 24.
– Vi arbetar just nu med att utveckla både vår interna kultur och förståelsen för vår digitala resa framåt. I det arbetet kommer Eric Rosén att vara en viktig länk som bidrar till att binda samman journalistiken, affären och den publicistiska idén till en tydligare kommunikativ helhet, säger Lena K Samuelsson.
Eric Rosén kommer att jobba tätt med henne och ledningsgruppen samt kunna representera Aftonbladet i olika externa sammanhang, i branschen och på konferenser.
– Att få möjlighet att gå in och jobba med Aftonbladet under en avgörande tid, i ett medielandskap där så mycket förändras så snabbt, känns fantastiskt. Vi står inför otroligt spännande och utmanande år. Aftonbladet har en unik position att bygga vidare på och en lång resa att göra. För mig är det ett drömjobb att vara med och påverka hur den resan ser ut, säger Eric Rosén.
Eric Rosén tillträder sin nya tjänst den 8 november.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Eric Rosén, tillträdande Associate Editor, Aftonbladet. Tel: 070–474 22 51. E-post: eric.rosen@aftonbladet.se.
Lena K Samuelsson, publisher, Aftonbladet. E-post:lenak.samuelsson@aftonbladet.se.
Nyckelord
Kontakter
Petter OvanderKommunikationsspecialist Publishing
Tel:070-268 26 64petter.ovander@aftonbladet.seBilder
Om
Aftonbladet är Sveriges största nyhetskälla med 3,5 miljoner dagliga läsare och besökare. Aftonbladet finns på mobila plattformar, på webben, i TV online och som papperstidning. Aftonbladet ägs av mediekoncernen Schibsted Media Group (91 procent) och Landsorganisationen, LO, (9 procent). Aftonbladet har ca 350 anställda. Omsättningen 2017 var 1,9 miljarder kronor och vinsten 255 miljoner kronor.
Följ Schibsted
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Schibsted
Sportbladet Allsvenskan – filmad podd ska ta allsvensk fotboll till ny nivå25.3.2024 07:01:00 CET | Pressmeddelande
Strax innan allsvenskan drar igång lanserar Aftonbladet en filmad podd för att ta fotbollspublikens mest älskade serie till en ny nivå. Tre gånger i veckan samlas Sportbladets profiler för att tillsammans med väntade och oväntade gäster ge tittarna – och lyssnarna – en helt ny upplevelse av svensk fotboll.
Schibsted och Stiftelsen Tinius tecknar slutligt avtal om försäljningen av nyhetsverksamheter22.3.2024 08:10:05 CET | Pressmeddelande
Schibsted ASA tillkännagav idag att de har tecknat ett slutligt avtal om försäljning av sina nyhetsverksamheter till Stiftelsen Tinius genom Blommenholm Industrier AS. Avtalet är en viktig milstolpe i ombildningen av dagens Schibsted till två mer fokuserade bolag: ett mediebolag helt ägt av Stiftelsen Tinius och ett börsnoterat marknadsplatsbolag.
Godare är årets annonsaffär – och SvD tar hem dubbla poddpriser21.3.2024 16:04:30 CET | Pressmeddelande
Aftonbladet och Svenska Dagbladet dominerade Årets Dagstidning-galan. Fyra av nio priser gick till Schibsteds svenska mediehus. SvD tog bland annat hem titeln Årets Redaktion och Aftonbladets satsning på mat, Godare, blev Årets Annonsaffär. ”Att skapa genomtänkta lösningar där många kanaler används på ett sammansvetsat sätt skapar stora möjligheter”, konstaterar juryn för annonsaffären i sin motivering.
Erik Hedtjärn ny redaktionschef på SvD13.3.2024 12:30:22 CET | Pressmeddelande
Erik Hedtjärn blir ny redaktionschef på Svenska Dagbladet, ett uppdrag han delar med Daniel Kederstedt. ”SvD är den bästa platsen att vara på för journalister som vill hitta på nya smarta sätt att göra kvalitetsjournalistik och utveckla nyhetsjournalistiken”, säger Erik Hedtjärn.
Lotta Folcker ny publisher på Aftonbladet12.3.2024 10:02:04 CET | Pressmeddelande
Lotta Folcker blir ny publisher och ansvarig utgivare på Aftonbladet. ”I Lotta Folcker får Aftonbladet en god ledare med gedigen erfarenhet från både nyheter och sport. Hon bidrar med stark kompetens inom video samt digital affär och utveckling. Det är bra för Aftonbladet, men också väldigt värdefull när vi ska bygga en ny stark mediekoncern i Norden”, säger Siv Juvik Tveitnes, koncerndirektör i Schibsted News Media.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum