Eric Rosén ny Associate Editor på Aftonbladet

Aftonbladet stärker nu teamet med en ny roll som Associate Editor, biträdande redaktör. Eric Rosén, 38, har rekryterats till tjänsten och får ansvar för bland annat kommunikationsfrågor. Han kommer också att driva olika projekt och initiativ i det digitala mediehuset samt stärka Aftonbladets arbete med publicistiska och etiska frågor.

Eric Rosén, tillträdande Associate Editor på Aftonbladet. Foto: Magnus Sandberg

– Eric Rosén är en driven digital kraft, han förstår produkt och affär och är en erfaren publicist. Det gör honom perfekt för rollen och jag ser fram emot att jobba ihop, säger Aftonbladets publisher Lena K Samuelsson.

Eric Rosén har utvecklat och under drygt fem år drivit sajten Politism, som chefredaktör och ansvarig utgivare med helhetsansvar för bolaget. Han har tidigare arbetat som bland annat redaktör på Dagens Arena och som nyhetschef på Nyheter 24.

– Vi arbetar just nu med att utveckla både vår interna kultur och förståelsen för vår digitala resa framåt. I det arbetet kommer Eric Rosén att vara en viktig länk som bidrar till att binda samman journalistiken, affären och den publicistiska idén till en tydligare kommunikativ helhet, säger Lena K Samuelsson.

Eric Rosén kommer att jobba tätt med henne och ledningsgruppen samt kunna representera Aftonbladet i olika externa sammanhang, i branschen och på konferenser.

– Att få möjlighet att gå in och jobba med Aftonbladet under en avgörande tid, i ett medielandskap där så mycket förändras så snabbt, känns fantastiskt. Vi står inför otroligt spännande och utmanande år. Aftonbladet har en unik position att bygga vidare på och en lång resa att göra. För mig är det ett drömjobb att vara med och påverka hur den resan ser ut, säger Eric Rosén.

Eric Rosén tillträder sin nya tjänst den 8 november.

Eric Rosén, tillträdande Associate Editor, Aftonbladet. Tel: 070–474 22 51. E-post: eric.rosen@aftonbladet.se.
Lena K Samuelsson, publisher, Aftonbladet. E-post:lenak.samuelsson@aftonbladet.se.

Eric Rosén, tillträdande Associate Editor på Aftonbladet. Foto: Magnus Sandberg

Aftonbladet är Sveriges största nyhetskälla med 3,5 miljoner dagliga läsare och besökare. Aftonbladet finns på mobila plattformar, på webben, i TV online och som papperstidning. Aftonbladet ägs av mediekoncernen Schibsted Media Group (91 procent) och Landsorganisationen, LO, (9 procent). Aftonbladet har ca 350 anställda. Omsättningen 2017 var 1,9 miljarder kronor och vinsten 255 miljoner kronor.

Abonnera på våra pressmeddelanden.

SvD värvar Martin Ahlquist9.11.2018 13:13Pressmeddelande

Martin Ahlquist blir från årsskiftet ny redaktionell chef för digitala prenumerationer och stf ansvarig utgivare på Svenska Dagbladet. – Han är en Sveriges främsta publicister. Med Martin ombord kommer SvD att kunna ta viktiga kliv framåt när det gäller att utveckla vår kvalitetsjournalistik, säger chefredaktör Fredric Karén. Martin Ahlquist är en av grundarna till nyhetsmagasinet Fokus, men kommer närmast från jobbet som chef för Expressens politik-redaktion.