Eric Rosén ny biträdande kulturchef på Aftonbladet

Aftonbladet Kultur rekryterar Eric Rosén som ny biträdande kulturchef. Han har sedan årsskiftet arbetat i ett projekt med kulturredaktionen men går från 1 juni in permanent i rollen som biträdande kulturchef. ”Eric är en erfaren publicist, stark på digital utveckling, en skicklig redaktör och en fantastisk skribent. Det ska bli så roligt att få fortsätta jobba ihop”, säger Karin Pettersson, kulturchef på Aftonbladet.

Aftonbladets Eric Rosén går in i en ny roll. Den 1 juni tillträder hans som biträdande kulturchef på Aftonbladet. Foto: Magnus Sandberg/Aftonbladet

Eric Rosén kommer närmast från en övergripande roll som biträdande redaktör på Aftonbladet, men har sedan årsskiftet parallellt arbetat med kulturredaktionen i ett utvecklingsprojekt.

– För mig har det varit otroligt lustfyllt att jobba med kulturen. Både vad gäller det egna skrivandet och tänkandet, men lika mycket i redaktörsrollen, utvecklingsarbetet och att få vara del av en otroligt skarp redaktion. Jag är väldigt glad över att kunna göra detta på riktigt och med ett långsiktigt perspektiv, säger Eric Rosén.

Aftonbladet Kultur har satt nya mål för att komma närmare sina läsare, utveckla nya format, öka läsningen och genomslaget och ytterligare profilera de befintliga skribenterna.

– Vi har några av Sveriges bästa kritiker, redaktörer, krönikörer och poddare. Dessutom finns nästan ingen arena där fler tar del av kulturjournalistik än Aftonbladet Kultur. Det är en rolig uppgift att få visa upp detta och samtidigt fördjupa relationen med dem som redan tar del av det vi gör, säger Karin Pettersson.

Eric Rosén har tidigare bland annat varit medgrundare av och chefredaktör för Politism och utkom 2019 med självbiografiska och hyllade uppväxtskildringen ”Jag ångrar av hela mitt hjärta det där jag kanske gjort”. Han jobbar också med pressetiska frågor för Aftonbladet, och ansvarar för dialogen med Medieombudsmannen. En uppgift som han behåller även fortsättningsvis.

Övriga ansvarsområden för biträdande redaktör fördelas inom Aftonbladets organisation i samband med tillträdandet.

Eric Rosén tillträder som biträdande kulturchef den 1 juni.

Eric Rosén, tillträdande biträdande kulturchef, Aftonbladet. Tel: 070-474 22 51. E-post: eric.rosen@aftonbladet.se.
Karin Pettersson, kulturchef, Aftonbladet. Tel: 070-248 15 29. E-post: karin.pettersson@aftonbladet.se.
Petter Ovander, kommunikationsansvarig. Tel: 070-268 26 64. E-post: petter.ovander@schibsted.com.

Schibsted lanserar ny annonslösning – matchar kunder med 1,4 miljoner svenskar varje dag30.4.2021 10:00:00 CEST | Pressmeddelande