Eric Rosén ny biträdande kulturchef på Aftonbladet

Aftonbladet Kultur rekryterar Eric Rosén som ny biträdande kulturchef. Han har sedan årsskiftet arbetat i ett projekt med kulturredaktionen men går från 1 juni in permanent i rollen som biträdande kulturchef. ”Eric är en erfaren publicist, stark på digital utveckling, en skicklig redaktör och en fantastisk skribent. Det ska bli så roligt att få fortsätta jobba ihop”, säger Karin Pettersson, kulturchef på Aftonbladet.

Aftonbladets Eric Rosén går in i en ny roll. Den 1 juni tillträder hans som biträdande kulturchef på Aftonbladet. Foto: Magnus Sandberg/Aftonbladet

Eric Rosén kommer närmast från en övergripande roll som biträdande redaktör på Aftonbladet, men har sedan årsskiftet parallellt arbetat med kulturredaktionen i ett utvecklingsprojekt.

– För mig har det varit otroligt lustfyllt att jobba med kulturen. Både vad gäller det egna skrivandet och tänkandet, men lika mycket i redaktörsrollen, utvecklingsarbetet och att få vara del av en otroligt skarp redaktion. Jag är väldigt glad över att kunna göra detta på riktigt och med ett långsiktigt perspektiv, säger Eric Rosén.

Aftonbladet Kultur har satt nya mål för att komma närmare sina läsare, utveckla nya format, öka läsningen och genomslaget och ytterligare profilera de befintliga skribenterna.

– Vi har några av Sveriges bästa kritiker, redaktörer, krönikörer och poddare. Dessutom finns nästan ingen arena där fler tar del av kulturjournalistik än Aftonbladet Kultur. Det är en rolig uppgift att få visa upp detta och samtidigt fördjupa relationen med dem som redan tar del av det vi gör, säger Karin Pettersson.

Eric Rosén har tidigare bland annat varit medgrundare av och chefredaktör för Politism och utkom 2019 med självbiografiska och hyllade uppväxtskildringen ”Jag ångrar av hela mitt hjärta det där jag kanske gjort”. Han jobbar också med pressetiska frågor för Aftonbladet, och ansvarar för dialogen med Medieombudsmannen. En uppgift som han behåller även fortsättningsvis.

Övriga ansvarsområden för biträdande redaktör fördelas inom Aftonbladets organisation i samband med tillträdandet.

Eric Rosén tillträder som biträdande kulturchef den 1 juni.

Eric Rosén, tillträdande biträdande kulturchef, Aftonbladet. Tel: 070-474 22 51. E-post: eric.rosen@aftonbladet.se.
Karin Pettersson, kulturchef, Aftonbladet. Tel: 070-248 15 29. E-post: karin.pettersson@aftonbladet.se.
Petter Ovander, kommunikationsansvarig. Tel: 070-268 26 64. E-post: petter.ovander@schibsted.com.

Anis don Demina leder årets Rockbjörnen-gala – här är de nominerade1.7.2021 08:45:00 CEST | Pressmeddelande

Nu har det svenska folket nominerat årets finalister till musikpriset Aftonbladet Rockbjörnen 2021. Bland de som kan ta hem Rockbjörnar finns bland annat fjolårets stora vinnare Victor Leksell och nykomlingen Clara Klingenström. “Wow, jag är jättetacksam för att ha blivit nominerad och i hela tre kategorier! Det är så kul med allt det positiva som händer för mig och just Rockbjörnen känns väldigt stort då det är folket som röstar.” säger Clara Klingenström.

tv.nu släpper Streamingbarometern och rankar SVT Play till årets streamingtjänst17.6.2021 09:05:42 CEST | Pressmeddelande

Är streaming kanske svenskens nya favorithobby? Om man tittar på Streamingbarometern 2021 från tv.nu så finns det mycket som pekar på det. Under maj månad gjorde tv.nu en omfattande undersökning på över 2000 streaminganvändare i Sverige för att samla in mer kunskap och insikter om svenskarnas streamingbeteende. Rapporten som har fått namnet “Streamingbarometern”, kommer framöver ta tempen varje år i en djupgående undersökning. Tv.nu är ett bolag inom Schibsted.