Erica Wallin utsedd till ny CIO på Nordic Leisure Travel Group

Nordic Leisure Travel Group, där bland annat reseföretagen Ving, Spies, Tjäreborg och Sunclass Airlines ingår, förstärker nu koncernledningen med Erica Wallin, som blir ny CIO (Chief Information Officer), och ansvarig för avdelningen Business IT.

Erica Wallin har arbetat i Nordic Leisure Travel Group i drygt tre år som Head of Development med ansvar för den största avdelningen inom Business IT. Erica har en Master of Science från KTH (Royal Institute of Technology) samt kompletterande studier inom IT och Management. Innan Nordic Leisure Travel Group jobbade hon på Skandia under sju år i ett antal roller, bland annat som gruppchef och projektledare. Dessförinnan som konsult, främst inom bank och finans men även inom andra branscher, bland annat för Nordic Leisure Travel Group.

– Jag välkomnar Erica, som under sina tre år i företaget bidragit med starkt ledarskap, drivkraft och mod och som jag är övertygad om kommer att vara ett viktigt tillskott i koncernledningen och i vårt fortsatta strategiska arbete. Tillsammans med sitt duktiga team kommer hon att leda och utveckla vår Business IT och befästa vår position som nummer ett i vår bransch, säger Magnus Wikner, Koncernchef Nordic Leisure Travel Group.

Erica Wallin tillträder sin tjänst omgående.

Jag är väldigt glad över uppdraget att få leda Business IT i Nordic Leisure Travel Group, det finns en otrolig kompetens och inte minst nyfikenhet i företaget viket jag tror är en viktig del i vår framgång. Vi ska fortsätta att utveckla vår IT-strategi för att kunna stötta affären på bästa sätt och fortsätta skapa förutsättningar för våra medarbetare att göra ett fantastiskt jobb och se till att vi samtidigt har det kul och utvecklande på jobbet, och att vi fortsatt kan ge våra gäster de bästa veckorna på året, säger Erica Wallin, CIO i Nordic Leisure Travel Group.

Ving är en del av Nordic Leisure Travel Group (NLTG), Nordens ledande semesterföretag som erbjuder resor, såväl klassiska paketresor som egenpaketerade resor med reguljärflyg samt kryssningar. I gruppen ingår researrangörerna Ving, Globetrotter, Spies, Tjäreborg, flygbolaget Sunclass Airlines samt de egna koncepthotellen Sunprime Hotels och Sunwing Family Resorts samt Ocean Beach Club och vännerna Lollo & Bernie. Ving ägs av Petter Stordalens Strawberry Group, Altor Funds och TDR Capital.

Rivstart för resebokningarna 2023 – försäljningen upp med 224 procent hos Ving11.1.2023 09:34:56 CET | Pressmeddelande

Svenskarna hann knappt smälta julmaten förrän drömmen om sol och bad gav sig till känna. Hos Ving nära nog fördubblades trafiken in till Ving.se med fler aktiva sökningar på resor direkt efter jul* och när nyårsklockorna hade ringt in det nya året sköt bokningarna i höjden. Under vecka 1 ökade Vings försäljning med 224 procent jämfört med vecka 50. I januari finns nu få resor kvar och inför sportloven bokas de åtråvärda charteravgångarna på i snabb takt.

5 resetrender från Ving inför 202327.12.2022 09:39:00 CET | Pressmeddelande

Ännu ett speciellt reseår kan läggas till handlingarna och även om det kan kännas avlägset med omfattande reserestriktioner var det faktiskt inte var mer än ett år sedan. 2022 präglades av ett enormt uppdämt resesug och man kunde tala om en ketchupeffekt när alla ville i väg och återupptäcka världen igen. Men det stora reseintresset förde också med sig utmaningar som passkaos, flygplatskaos, inställda flyg och strejker. Och på det följde ett allt osäkrare omvärldsläge, inflation och höga elpriser. Trots det finns det fortsatt ett starkt resesug bland svenskarna och i kristallkulan inför 2023 ser Ving resetrender som präglas av både trygghet och prisvärda semestrar, men också en längtan efter att utforska såväl det bekanta och lokala som det spektakulära och exotiska.

Ving och Åkestam Holst lanserar nytt kommunikationskoncept – Semestereffekten22.12.2022 12:10:44 CET | Pressmeddelande

När Ving i julhelgen lanserar sin stora sommarkampanj blir det under manéret ”Semestereffekten", ett koncept som beskriver den nästintill magiska känslan av välmående som ofta infinner sig när vi upplever en riktigt bra semester och glömmer vardagens stress och måsten. Kampanjen är framtagen i samarbete med Åkestam Holst och bakom reklamfilmerna står den internationellt erkända svenska regissören Adam Berg, som har skapat flera uppmärksammade reklamfilmer och som är aktuell med Netflix-satsningen Black Crab.

Ving är branschbäst på service enligt mätningen ServiceScore 202222.11.2022 16:14:00 CET | Pressmeddelande

ServiceScore började 2013 att mäta hur svenska folket upplever att företag bemöter dem som kund och deras förmåga att ge god eller mindre god service utifrån kundernas förväntningar. Mätningen omfattar 21 branscher och inom varje kategori utses en vinnare. Ving rankades som nr 1 i kategorin Resor & Semester, en position som Ving behållit sedan mätningen senast gjordes år 2019.