Erik Halkjaer ny chefredaktör för Sveriges Natur

Naturskyddsföreningen har utsett Erik Halkjaer till ny chefredaktör för den flerfaldigt prisbelönade medlemstidningen Sveriges Natur. Erik Halkjaer kommer närmast från tidningen Omvärlden där han varit chefredaktör.

Foto: Jens Sølvberg, Reportrar utan gränser.

– Vi är oerhört glada och stolta över att ha rekryterat Erik Halkjaer som chefredaktör. Sveriges Natur är mycket uppskattad bland medlemmarna och vi är övertygade om att Erik kommer att utveckla och förvalta tidningen mycket väl, säger Johanna Sandahl, ordförande i Naturskyddsföreningen.

Erik Halkjaer har en lång internationell erfarenhet och har förutom som frilansjournalist arbetat som bland annat tidskriftsredaktör på Latinamerikagrupperna, Svenska Röda Korset och Svenska Afghanistankommittén. Han är nu chefredaktör på tidningen Omvärlden och börjar på Naturskyddsföreningen i september. Erik är också ordförande för Reportrar utan gränser.

– Jag alltid haft ett gott öga till Sveriges Natur, med sina riktigt bra foton, insiktsfulla artiklar och prisbelönta grävjobb. Det är med stor ödmjukhet jag tar mig an att tillsammans med redaktionen att skapa en så bra och innehållsrik tidning som möjligt, säger Erik Halkjaer.

Sveriges Natur är Naturskyddsföreningens medlemstidning och produceras av en oberoende redaktion enligt journalistiska principer. Förutom fem tryckta nummer per år utgör Sveriges Natur också en webbtidning med nyhetsbrev och konton i sociala medier. I Sveriges Natur publiceras artiklar om allt från naturens under till de stora processerna som styr jordens klimat, konkreta tips och råd om konsumtion samt artiklar om den aktuella miljöpolitiken.

Sveriges Natur har nominerats till Guldspaden fyra gånger sedan 2016, senast i år för ett reportage om klimatbistånd som inte når fram. Sveriges Natur är Sveriges största natur- och miljötidning, med en TS-kontrollerad upplaga på 129 300 exemplar och en räckvidd på 194 000 läsare per utgåva.

Foto: Jens Sølvberg, Reportrar utan gränser.

Naturskyddsföreningen om budgeten: Rätt att göra rätt, men sluta också att göra fel20.9.2021 11:39:22 CEST | Pressmeddelande

Naturskyddsföreningen har granskat regeringens budget. Föreningen välkomnar att miljöbudgeten har förstärkts kraftigt med 55 procent jämfört med mandatperiodens första budget av M och KD, så att den uppgår till 22 miljarder per år. Ökade satsningar på klimatomställning och skydd av värdefull natur är helt nödvändiga i en tid av akut klimat- och naturkris. För att minska utsläppen räcker det emellertid inte att göra rätt, utan regeringen måste också sluta göra fel och slopa statligt stöd till verksamheter som direkt motarbetar klimatmålen. Fyra klimatskadliga subventioner, motsvarande 11 miljarder kronor, måste snarast avvecklas, kräver Naturskyddsföreningen.

Pressinbjudan, Världsvattenveckan: Navigating multiple crises. Between adaptation and mitigation.23.8.2021 12:17:18 CEST | Pressmeddelande

Idag startar Världsvattenveckan, världens största globala konferens om vattenfrågor, som arrangeras av SIWI. Naturskyddsföreningen är medarrangör till ett seminarium om vilka åtgärder inom vattenområdet som krävs för att hantera den akuta klimatkrisen, samtidigt som vi bygger upp våra samhällen efter coronapandemin. Seminariet har ett särskilt fokus på att finna synergier mellan åtgärder för utsläppsminskningar och anpassningsåtgärder, exempelvis naturbaserade lösningar. Deltagare är Naturskyddsföreningens generalsekreterare Karin Lexén, Sveriges miljöminister Per Bolund och en rad andra intressanta internationella röster.