Erik Pettersson blir ny nyhetschef på Dagens Samhälle

Dagens Samhälle värvar Erik Pettersson från Atl, lantbrukets egen affärstidning. Han ska medverka till tidningens digitala transformation. Han tillträder senast i september.
Erik Pettersson, Dagens Samhälles nya nyhetschef

– Erik har varit drivande i att ställa om Atl från en analog tidningsprodukt till en framgångsrik digital utgåva och tidning. Jag är väldigt glad över att han vill vara med i vår digitala transformation och driva fram god och unik journalistik, säger Olov Carlsson, chefredaktör och vd på Dagens Samhälle.

Erik Pettersson har under mer än 20 år arbetat som journalist. Han kommer senast från rollen som webbredaktör och reporterchef på lantbrukets egen affärstidning Atl. Dessförinnan har han bland annat jobbat som chefredaktör på mjölkföretagarnas tidning, som nyhetschef och Londonkorrespondent på Expressen samt på Enköpings-Posten.

– Dagens Samhälle har ett väldigt gott renommé och jag ser fram emot att tillsammans med medarbetarna fortsätta utveckla journalistiken och driva tidningen framåt, kommenterar Erik Pettersson.

Rekryteringen är en del av Dagens Samhälles redaktionella offensiv. Där ingår även värvningen av Johan Ekman som ny researcher, Monica Kleja som ny reporter och Margit Silberstein som ny krönikör.

I förra veckan offentliggjordes också det strategiska samarbetet med marknadskonsult- och databasföretaget Doublecheck. Syftet med samarbetet är att utveckla den redaktionella granskningen av den offentliga marknaden, samtidigt som det ger möjlighet att utveckla nya tjänster och produkter för tidningens målgrupper.

Olov Carlsson
Vd och chefredaktör