Erik Wisterberg till SvD – får fokus på näringslivets utmanare
Svenska Dagbladet genomför just nu den största redaktionella satsningen på tio år. Rekryteringen av Erik Wisterberg är en del av den. Han kommer närmast från nyhetssajten Breakit där han bevakat de stora nya aktörerna som stöper om näringslivet och varit redaktör för den agendasättande journalistiken.
Erik Wisterberg har vunnit Guldspaden för sitt wallraffande reportage om cykelbuden, nominerats till Årets journalist av Sveriges Tidskrifter och utsetts till en av framtidens mest inflytelserika journalister av TCO.
På Svenska Dagbladet kommer Erik Wisterberg att gå in som nyhetsreporter med fokus på hur digitaliseringen utmanar och förändrar såväl näringsliv som samhälle.
– Digitaliseringen genomsyrar hela näringslivet och samhället och det är viktigt att vi nu verkligen ställer de relevanta frågorna om den förändring som sker. Med Erik Wisterberg får vi en otroligt skicklig och nytänkande reporter som kommer att lyfta och utveckla vår journalistik, säger Daniel Kederstedt, chef SvD Näringsliv.
Erik Wisterberg – som även är aktuell med reportageboken “Sveriges nya miljardärer” tillsammans med Jon Mauno Pettersson – börjar på Svenska Dagbladet den 7 januari.
– SvD:s storsatsning på kvalitetsjournalistik för den digitala eran känns otroligt spännande. Jag är både stolt och glad över att få bli en del av den när framtidens morgontidning ska formas, säger han.
Svenska Dagbladet är inne i ett omfattande förändrings- och utvecklingsarbete i syfte att stärka både journalistiken och positionen på mediemarknaden. Nyligen värvades Åsa Erlandsson till nyhetsredaktionen, Anders Billing till SvD Näringsliv och för ett par veckor sedan tillträdde Hannes Delling den nya tjänsten som redaktör för undersökande journalistik.
– Vårt övergripande mål är att skapa engagemang och långsiktiga relationer med läsarna, och för att nå det måste vi satsa på journalistik som är relevant och svarar mot de krav som ställs på en modern tidning. Med de här rekryteringarna fyller vi på med viktig kompetens för att fortsätta utveckla Svenska Dagbladet, säger publisher Anna Careborg.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Anna Careborg, publisher, SvD. E-post:anna.careborg@svd.se.
Daniel Kederstedt, chef SvD Näringsliv. E-post: daniel.kederstedt@svd.se
Erik Wisterberg, tillträdande reporter, SvD. Tel: 073-593 10 30. E-post: erik@breakit.se
Nyckelord
Kontakter
Petter OvanderCommunication Specialist Publishing
Tel:070-268 26 64petter.ovander@schibsted.comBilder
Om
Rethinking things since 1839
Schibsted kombinerar en lång och stolt publicist-tradition, som sträcker sig ända från 1800-talet, med digital innovation och entreprenörskap. Verksamheten inkluderar bland annat bolag som Aftonbladet, Svenska Dagbladet, Lendo, Prisjakt och TV.nu.
Följ Schibsted
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Schibsted
Sportbladet Allsvenskan – filmad podd ska ta allsvensk fotboll till ny nivå25.3.2024 07:01:00 CET | Pressmeddelande
Strax innan allsvenskan drar igång lanserar Aftonbladet en filmad podd för att ta fotbollspublikens mest älskade serie till en ny nivå. Tre gånger i veckan samlas Sportbladets profiler för att tillsammans med väntade och oväntade gäster ge tittarna – och lyssnarna – en helt ny upplevelse av svensk fotboll.
Schibsted och Stiftelsen Tinius tecknar slutligt avtal om försäljningen av nyhetsverksamheter22.3.2024 08:10:05 CET | Pressmeddelande
Schibsted ASA tillkännagav idag att de har tecknat ett slutligt avtal om försäljning av sina nyhetsverksamheter till Stiftelsen Tinius genom Blommenholm Industrier AS. Avtalet är en viktig milstolpe i ombildningen av dagens Schibsted till två mer fokuserade bolag: ett mediebolag helt ägt av Stiftelsen Tinius och ett börsnoterat marknadsplatsbolag.
Godare är årets annonsaffär – och SvD tar hem dubbla poddpriser21.3.2024 16:04:30 CET | Pressmeddelande
Aftonbladet och Svenska Dagbladet dominerade Årets Dagstidning-galan. Fyra av nio priser gick till Schibsteds svenska mediehus. SvD tog bland annat hem titeln Årets Redaktion och Aftonbladets satsning på mat, Godare, blev Årets Annonsaffär. ”Att skapa genomtänkta lösningar där många kanaler används på ett sammansvetsat sätt skapar stora möjligheter”, konstaterar juryn för annonsaffären i sin motivering.
Erik Hedtjärn ny redaktionschef på SvD13.3.2024 12:30:22 CET | Pressmeddelande
Erik Hedtjärn blir ny redaktionschef på Svenska Dagbladet, ett uppdrag han delar med Daniel Kederstedt. ”SvD är den bästa platsen att vara på för journalister som vill hitta på nya smarta sätt att göra kvalitetsjournalistik och utveckla nyhetsjournalistiken”, säger Erik Hedtjärn.
Lotta Folcker ny publisher på Aftonbladet12.3.2024 10:02:04 CET | Pressmeddelande
Lotta Folcker blir ny publisher och ansvarig utgivare på Aftonbladet. ”I Lotta Folcker får Aftonbladet en god ledare med gedigen erfarenhet från både nyheter och sport. Hon bidrar med stark kompetens inom video samt digital affär och utveckling. Det är bra för Aftonbladet, men också väldigt värdefull när vi ska bygga en ny stark mediekoncern i Norden”, säger Siv Juvik Tveitnes, koncerndirektör i Schibsted News Media.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum