Schibsted

Erik Wisterberg till SvD – får fokus på näringslivets utmanare

Dela
Svenska Dagbladet fortsätter den strategiska satsningen på redaktionen och värvar Erik Wisterberg som reporter till SvD Näringsliv. Hans fokus blir digitaliseringen och hur den påverkar näringsliv och samhälle. ”Med Erik Wisterberg stärker vi bevakningen av en av vår tids stora frågor. Hans kompetens och förmåga till nyskapande journalistik passar perfekt in i det SvD vi nu håller på att bygga”, säger publisher Anna Careborg.
Erik Wisterberg går till Svenska Dagbladet. Wisterberg blir nyhetsreporter på SvD Näringsliv och kommer att ha fokus på hur digitaliseringen utmanar och förändrar såväl näringsliv som samhälle. Foto: Joakim Ståhl/SvD
Erik Wisterberg går till Svenska Dagbladet. Wisterberg blir nyhetsreporter på SvD Näringsliv och kommer att ha fokus på hur digitaliseringen utmanar och förändrar såväl näringsliv som samhälle. Foto: Joakim Ståhl/SvD

Svenska Dagbladet genomför just nu den största redaktionella satsningen på tio år. Rekryteringen av Erik Wisterberg är en del av den. Han kommer närmast från nyhetssajten Breakit där han bevakat de stora nya aktörerna som stöper om näringslivet och varit redaktör för den agendasättande journalistiken. 

Erik Wisterberg har vunnit Guldspaden för sitt wallraffande reportage om cykelbuden,  nominerats till Årets journalist av Sveriges Tidskrifter och utsetts till en av framtidens mest inflytelserika journalister av TCO.

På Svenska Dagbladet kommer Erik Wisterberg att gå in som nyhetsreporter med fokus på hur digitaliseringen utmanar och förändrar såväl näringsliv som samhälle. 

– Digitaliseringen genomsyrar hela näringslivet och samhället och det är viktigt att vi nu verkligen ställer de relevanta frågorna om den förändring som sker. Med Erik Wisterberg får vi en otroligt skicklig och nytänkande reporter som kommer att lyfta och utveckla vår journalistik, säger Daniel Kederstedt, chef SvD Näringsliv.

Erik Wisterberg – som även är aktuell med reportageboken “Sveriges nya miljardärer” tillsammans med Jon Mauno Pettersson – börjar på Svenska Dagbladet den 7 januari.

– SvD:s storsatsning på kvalitetsjournalistik för den digitala eran känns otroligt spännande. Jag är både stolt och glad över att få bli en del av den när framtidens morgontidning ska formas, säger han.

Svenska Dagbladet är inne i ett omfattande förändrings- och utvecklingsarbete i syfte att stärka både journalistiken och positionen på mediemarknaden. Nyligen värvades Åsa Erlandsson till nyhetsredaktionen, Anders Billing till SvD Näringsliv och för ett par veckor sedan tillträdde Hannes Delling den nya tjänsten som redaktör för undersökande journalistik. 

– Vårt övergripande mål är att skapa engagemang och långsiktiga relationer med läsarna, och för att nå det måste vi satsa på journalistik som är relevant och svarar mot de krav som ställs på en modern tidning. Med de här rekryteringarna fyller vi på med viktig kompetens för att fortsätta utveckla Svenska Dagbladet, säger publisher Anna Careborg.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Anna Careborg, publisher, SvD. E-post:anna.careborg@svd.se.
Daniel Kederstedt, chef SvD Näringsliv. E-post: daniel.kederstedt@svd.se
Erik Wisterberg, tillträdande reporter, SvD. Tel: 073-593 10 30. E-post: erik@breakit.se

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Erik Wisterberg går till Svenska Dagbladet. Wisterberg blir nyhetsreporter på SvD Näringsliv och kommer att ha fokus på hur digitaliseringen utmanar och förändrar såväl näringsliv som samhälle. Foto: Joakim Ståhl/SvD
Erik Wisterberg går till Svenska Dagbladet. Wisterberg blir nyhetsreporter på SvD Näringsliv och kommer att ha fokus på hur digitaliseringen utmanar och förändrar såväl näringsliv som samhälle. Foto: Joakim Ståhl/SvD
Ladda ned bild
Anna Careborg, publisher, SvD. Foto: Staffan Löwstedt/SvD
Anna Careborg, publisher, SvD. Foto: Staffan Löwstedt/SvD
Ladda ned bild
Daniel Kederstedt, chef SvD Näringsliv.
Daniel Kederstedt, chef SvD Näringsliv.
Ladda ned bild

Om

Schibsted
Schibsted
Västra Järnvägsgatan 21
111 64 Stockholm

08 - 725 25 00https://www.schibsted.com

Rethinking things since 1839

Schibsted kombinerar en lång och stolt publicist-tradition, som sträcker sig ända från 1800-talet, med digital innovation och entreprenörskap. Verksamheten inkluderar bland annat bolag som Aftonbladet, Svenska Dagbladet, Lendo, Prisjakt och TV.nu.

Följ Schibsted

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Schibsted

Godare är årets annonsaffär – och SvD tar hem dubbla poddpriser21.3.2024 16:04:30 CET | Pressmeddelande

Aftonbladet och Svenska Dagbladet dominerade Årets Dagstidning-galan. Fyra av nio priser gick till Schibsteds svenska mediehus. SvD tog bland annat hem titeln Årets Redaktion och Aftonbladets satsning på mat, Godare, blev Årets Annonsaffär. ”Att skapa genomtänkta lösningar där många kanaler används på ett sammansvetsat sätt skapar stora möjligheter”, konstaterar juryn för annonsaffären i sin motivering.

Lotta Folcker ny publisher på Aftonbladet12.3.2024 10:02:04 CET | Pressmeddelande

Lotta Folcker blir ny publisher och ansvarig utgivare på Aftonbladet. ”I Lotta Folcker får Aftonbladet en god ledare med gedigen erfarenhet från både nyheter och sport. Hon bidrar med stark kompetens inom video samt digital affär och utveckling. Det är bra för Aftonbladet, men också väldigt värdefull när vi ska bygga en ny stark mediekoncern i Norden”, säger Siv Juvik Tveitnes, koncerndirektör i Schibsted News Media.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye