Erika Grahm förlänger som damansvarig för Brynäs IF

Hon handplockades till Brynäs IF för att starta upp flickverksamheten – och återuppliva seniorverksamheten. Två år senare ökar föreningens tjejspelare samtidigt som representationslaget under 19/20 förflyttade sig från sjua till trea i grundserien. Nu har Brynäs IF och Erika Grahm förlängt kontraktet som damansvarig med två säsonger till, över säsongen 21/22.

När Erika Grahm värvades till Brynäs IF var föreningens flick- och damverksamhet i behov av renovering.

Under sin första säsong, 18/19, hade Grahm en tjänst som utvecklare för flick- och dam med stort fokus på att skapa en strategisk plan för utvecklingstrappan från hockeyskolan till A-lagsspel för tjejer, precis likt den som finns för killar.

Till 19/20 satt fundamentet och Grahms tjänst förflyttades till damansvarig. Fortsatt med fokus på hela utvecklingstrappan, men också med ett tydligare mandat att ansvara för föreningens spelar- och ledarrekryteringar (värvningar) till representationslaget i SDHL.

Resultatet har fram till i dag varit framgångsrikt. Brynäs IF har i dag ett 70-tal tjejer fördelat på två grupper, Flickor A och Flickor B.

– Nu har diskussioner inletts att starta även en tredje träningsgrupp utifrån det växande intresset, det är jättekul, säger Erika Grahm.

Under verksamhetsåret har Brynäs IF i samarbete med Gävle kommun och Sandvikens IK också startat ett LIU (enkelt översatt ett lokalt hockeygymnasium) som blir startskottet för att etablera ett ”juniorben” mellan ungdom och senior.

— Även det oerhört viktigt, och glädjande att vi gör det tillsammans med kommunen och Sandviken, säger Grahm.

Representationslaget förflyttade sig framåt under 19/20. Från att 18/19 ha slutat på sjunde plats i grundserien med 40 inspelade poäng och åkt ur i kvartsfinal slutade 19/20 med 74 inspelade poäng i grundserien och ett semifinalspel.

Inför säsongen värvade Erika Grahm spelare som Lara Stalder som vann skytte- och poängligan, slog klubbrekord för både mål och assist och vann guldhjälmen. Hon plockade in Michela Cava som gjorde flest matchvinnande mål i ligan, hämtade hit hela SDHL:s passningsdrottning i Katerina Mrazova och värvade Denisa Krizova som slutade sjua i poängligan.

Samtliga med ett poängsnitt på över en poäng per match och genom historien är det just de fyra spelarna som toppar listan över flest poäng på en säsong i Brynäströjan.

Dessutom rekryterades både svenska landslagsspelare och framtidslöften i spelare som Johanna Olofsson, Emma Murén och Maja Nylén Persson.

Nu har Brynäs IF och Grahm gemensamt kommit överens om en förlängning av det tvåårsavtal som aktiverades i maj 2018. Det gäller alltså Erika Grahms tjänst som damansvarig, och hanteras separat från hennes utgående kontrakt som spelare.

Det nya kontraktet som damansvarig tecknades vid nyår, är skrivet på två år och gäller därmed över säsongen 19/20.

— Vi startade diskussionen om en förlängning tidigt och har varit klara ett par månader. Det känns otroligt spännande och inspirerande. Det är en utmaning. De två säsongerna hittills har bara varit början, om två år till är vår ambition att ha tagit det här ännu längre mot målet att vinna föreningens första SM-guld för damer.

Som spelare har Grahm varit lagkapten och stod för 33 (12+21) poäng på 34 grundseriematcher säsongen 19/20. Med det var hon tredje bästa svensk spelare i ligan.

I slutspelet var hon ännu bättre. På fem slutspelsmatcher gjorde forwarden nio poäng, varav fyra mål.

Klar som damansvarig, kommer sportchef Grahm förlänga med spelaren Grahm också?

— Spelarmässigt hade jag en jätterolig säsong och jag känner att jag fortfarande håller för att spela i SDHL. Nu sitter jag i en roll där jag har chansen att värva ut mig själv, haha. Det är inte många som har det. Jag ska ärligt säga att det är första gången det inte är lika självklart som tidigare att spela vidare, men samtidigt så är det något inom mig som säger att jag spela. Jag får be att återkomma i den frågan, det bör komma ett besked innan sommaren i alla fall.

FLER CITAT

I samband med det här pressmeddelandet släpps också ett avsnitt med Erika Grahm i Brynäs IF:s officiella podcast. Där berättar Grahm ingående om det nya kontraktet, hennes modell för ett framgångsrikt lagbygge, hur hon ser på lönestrukturen i SDHL-truppen, silly season kring både nyförvärv och förlängningar samt mycket mer.

Avsnittet hittar du på brynas.se eller via Spotify och iTunes.

Så hjälper Brynäs IF och En bra start till i samhällsfrågor under Coronakrisen2.4.2020 08:01:00 CESTPressmeddelande

Coronakrisen utmanar samhället – och behöver samverkan för att hjälpa till med de situationer som uppstår. Brynäs IF och En bra start samt partners kommer därför arbeta tillsammans med Matakuten och Gävle kommun. — Vår strategi blir att hjälpa och förstärka andra etablerade samhällsaktörer i det de gör, säger Johan Cahling, Brynäs IF:s direktör för varumärke och hållbarhet.