Eriksson skadad - missar VM-kval

Marcus Eriksson kommer inte att kunna spela VM-kvalmatchen mot Lettland på Hovet. Han spelade slutet av säsongen med smärta i knät och har ådragit sig en meniskskada. – Det är jättetråkigt att inte kunna vara med, jag älskar att spela för Sverige. Men jag kommer att heja och jag tror på laget, de är grymma, säger Marcus Eriksson. Sverige måste vinna med 10 poäng mot Lettland för att ha en realistisk chans att ta sig vidare i VM-kvalet.
Foto: Sofia Andersson, M&F Foto

I de avslutande två matcherna i VM-kvalets första runda möter Sverige Lettland hemma och Turkiet borta. Efter en vinst och tre förluster behöver Sverige förmodligen vinna mot Lettland med minst 10 poäng för att ha chans att ta sig vidare. Att Marcus Eriksson - en av Sveriges bästa spelare i hemmavinsten mot Turkiet- inte är med är självklart ett bakslag. Landslagsansvarig Fredrik Joulamo framhåller dock lagets betydelse i matchen.

– Vi har utöver Marcus en hel femma i spanska ACB, vi har spelat allt fler matcher på denna höga nivå och är det något som kännetecknar oss är det lagspelet, sedan kommer många vilja avskriva våra chanser men det finns mycket hjärta i den här gruppen, säger Joulamo.

Viktor Gaddefors är barndomskamrat med Marcus Eriksson och en av nyckelspelarna i Sverige. – Jag vet hur mycket han vill spela med landslaget och det är väldigt tråkigt eftersom han är an av de bästa spelarna också. Men oroa er inte, jag och resten av laget kommer att vara mer än redo. Vi behöver samma stämning som mot Turkiet senast och vi går in i denna match med en bra känsla, säger Gaddefors som är mer än peppad inför denna utmaning.

Forwarden avslutade säsongen i franska Pro A där han snabbt blev en av Antibes Sharks viktigaste spelare och hjälpte klubben att bibehålla platsen i den högsta ligan. Mot Turkiet tog Gaddefors hela 12 returer vilket placerar honom som elfte bästa någonsin i en landskamp.

Sverige samlas i Södertälje den 18 juni för de första träningarna. Varje kväll kommer Svenska Basketbollförbundet att sända live på Facebook efter träningarna för att ta pulsen på laget och för att ni ska kunna följa laget hela vägen fram till den 28 juni.

Matcher i sista omgången:

28 juni
Sverige - Lettland Hovet kl 18:30 Turkiet-Ukraina
1 juli
Turkiet-Sverige (TV10) Ukraina-Lettland

Så här går Sverige vidare i VM-kvalet:

• Vinst med mer än 10 poäng mot Lettland och lettisk förlust mot Ukraina den 1 juli
  • Vinst med mindre än 10 poäng mot Lettland och vinst borta mot Turkiet givet att Turkiet även förlorar mot Ukraina den 28 juni.
  • Förlust mot Lettland och vinst mot Turkiet borta den 1 juli givet att Turkiet även förlorar mot Ukraina den 28 juni
  • Vinst mot Lettland och vinst mot Turkiet, dock kan det innebära att alla fyra lag hamnar på 3 vinster och det blir målskillnad mellan alla fyra lag.

För mer information, nyheter, bilder, tabeller, resultat, statistik:

Foto: Sofia Andersson, M&F Foto