NASDAQ OMX

Erkännande för SinterCast vid North American International Auto Show

• Ram 1500 dieselmotor vinner Wards utmärkelse "10 Best Engines" tredje året i rad
  • Nissan Titan XD förtjänar en finalplats för utmärkelsen "Truck of the Year"
  • SinterCast-CGI bensinmotor i sex Ford- och Lincolnbilar

[Detroit, 13 januari 2016] - En viktig händelse i SinterCasts årliga kalender, North American International Auto Show (NAIAS) 2016, gav en bra start på året med nya erkännanden för SinterCast-teknologi inom kompaktgrafitjärn (CGI) för motorer, innefattande följande höjdpunkter:

Ram 1500 EcoDiesel: 3.0 liter V6-dieselmotorn med motorblock och bottenplatta i SinterCast-CGI konstruerad och producerad av VM Motori, vann Wards utmärkelse "10 Best Engines" tredje året i rad. CGI-dieseln var den enda motorn som fick ta emot en tredje utmärkelse i följd; en av endast två återkommande vinnare; samt den enda dieseln bland de tio vinnande motorerna. Juryn kommenterade att Ram EcoDiesel har satt en högsta standard avseende förfining och bränsleekonomi inom "light duty trucks". Ram 1500 EcoDiesel fick även behålla sin förstaplacering i bränsleekonomi inom sektorn "full size light duty" pick-up.

Nissan Titan:  Den helt nya Nissan Titan XD pick-up med en av Cummins konstruerad och byggd 5.0 liter V8-dieselmotor, med motorblock i SinterCast-CGI, fick äran att vara en av tre finalister till utmärkelsen "North American Truck of the Year". I en tävling som inkluderade 21 pick-uper och SUV:ar, var Titan den enda pick-upen i finalen, tillsammans med Volvo XC90 och Honda Pilot. Erkännandet som finalist ger en bra start för Titan i samband med den pågående försäljningsstarten. Utmärkelsen "Truck of the Year" är högt respekterad inom hela branschen. Utmärkelsen har funnits i 23 år och är den enda som utses av en oberoende grupp motorjournalister istället för av en enskild medieaktör.

Lincoln Continental:  12 januari avtäckte Lincoln sin Continental av modellår 2017 med en 3.0 liter V6 CGI EcoBoost bensinmotor. Motorn är unikt konstruerad och är ett derivat av 2.7 liter bensinmotorn i SinterCast-CGI och finns endast tillgänglig i Lincoln-bilar. 3.0 liter-motorn med dubbelturbo beräknas ge 400 hästkrafter och ha den högsta prestandan i Lincolns historia. 2.7 och 3.0 liter-bensinmotorerna i SinterCast-CGI finns även tillgängliga i MKX "luxury crossover" och MKZ "luxury sedan".

Ford pick-uper i F-Serien:  Ford behöll för 39:e året i rad titeln som bäst sålda pick-up, genom F-150 som var det bäst sålda fordonet i Nordamerika 2015. Ford noterade att det globalt var 18:e sekund under 2015, har sålts en pick-up i F-serien. Cirka 25 % av Fords F-150-pick-uper säljs med en 2.7 liter V6 bensinmotor i SinterCast-CGI, medan över 80 % av F-250 till F-750 "Super Duty" pick-uper säljs med en 6.7 liter V8 dieselmotor i SinterCast-CGI. 2.7 liter bensinmotorn finns även tillgänglig för försäljning i Ford Edge Crossover och den blev tillkännagiven vid NAIAS som exklusivt motortillval i Ford Fusion Sport med modellår 2017.

"Eftersom bilmässor tenderar att fokusera mer på mobilitet och uppkoppling än på körning och motorteknologi, är det utmärkande att få vår teknologi erkänd i flera olika fordonsapplikationer" säger Dr Steve Dawson, vd för SinterCast. "Nya motorer och fordonskomponenter ger viktiga tillväxtmöjligheter för SinterCast. Om Lincoln Continental och Nissan Titan uppnår sina angivna försäljningsmål finns potentialen att tillväxten erhållen från dessa två bilar, kan utöka vår nuvarande serieproduktionsvolym med 10 %."

För mer information:

Dr. Steve Dawson
Vd
SinterCast AB (publ)
Tel:  +46 8 660 7750
E-post: steve.dawson@sintercast.com

SinterCast  är världens ledande leverantör av processtyrningssystem för tillförlitlig volymproduktion av kompaktgrafitjärn (CGI). Med minst 75 % högre draghållfasthet, 45 % högre styvhet och med ungefär dubbelt så hög utmattningshållfasthet mot konventionellt gjutet gråjärn och aluminium, ger CGI ingenjörerna möjligheten att förbättra prestanda, bränsleekonomi och hållbarhet samtidigt som motorns storlek, vikt, buller och avgasutsläpp minskas. Med 44 installationer i 13 länder, används SinterCasts teknologi främst för produktion av motorblock för bensin- och dieselmotorer och avgaskomponenter för bilar; motorblock och cylinderhuvuden för mellantunga och tunga fordon; samt industrimotorkomponenter till marin-, lokomotiv-, off-road samt stationära motorapplikationer. SinterCasts komponenter i serieproduktion gjuts i vikter från 2 kg till 9 ton, alla producerade med samma erkända processtyrningsteknologi. SinterCast-aktien är noterad hos NASDAQ OMX Stockholm på Small Cap-listan (Stockholmsbörsen: SINT). För mer information: http://www.sintercast.com

SLUT

Source: SinterCast via Globenewswire

HUG#1978474

NASDAQ OMX

Följ NASDAQ OMX

Skriv in din e-postadress så får du ett mejl när vi har något nytt att berätta.

Senaste pressmeddelandena från NASDAQ OMX

Barings Supports New Mountain Capital Investment in DRB Systems17.10.2017 16:30Pressmeddelande

CHARLOTTE, N.C., Oct. 17, 2017 (GLOBE NEWSWIRE) -- Barings, one of the world's leading asset management firms, announced today that it served as a Joint Lead Arranger on a Senior Secured Credit Facility to support New Mountain Capital's acquisition of DRB Systems LLC.                                                               Founded in 1984 and based in Akron, Ohio, DRB Systems is the leading provider of turnkey technology solutions used to enhance the operational efficiency of car wash sites across the U.S.  DRB's integrated technology offering includes hardware and software used in point-of-sale and tunnel control systems as well as ancillary modules to support marketing, human resources, and business analytics. "New Mountain Capital is pleased to have completed its investment in DRB Systems," said Jack Qian, Director of New Mountain Capital. Laura Holson, Head of Capital Markets at New Mountain added, "We deeply value Barings' support as a financing pa

Crown Bioscience to Showcase Scientific Expertise in Preclinical Evaluation of Investigational Cancer Compounds17.10.2017 16:12Pressmeddelande

SANTA CLARA, Calif., Oct. 17, 2017 (GLOBE NEWSWIRE) -- Crown Bioscience, a wholly-owned subsidiary of Crown Bioscience International (TWSE:ticker 6554) and a global drug discovery and development services company providing translational platforms to advance oncology, inflammation, cardiovascular and metabolic disease research, will showcase their scientific expertise at this year's American Association for Cancer Research's International Conference on Molecular Targets and Cancer Therapeutics (AACR-NCI-EORTC) October 26th through the 30th. CrownBio's scientists will present 13 scientific posters describing their latest research efforts, including generation of novel models for combinatory chemotherapy and immunotherapy studies, creation of 3D screening panels for improved efficacy assessments, demonstration of a checkpoint immunotherapy modulating intestinal microbiota, among other innovative developments in cancer therapeutics and preclinical pharmacology evaluation. On

Oxford Immunotec Schedules Third Quarter 2017 Earnings Release and Conference Call for October 31, 201717.10.2017 15:15Pressmeddelande

OXFORD, United Kingdom and MARLBOROUGH, Mass., Oct. 17, 2017 (GLOBE NEWSWIRE) -- Oxford Immunotec Global PLC (Nasdaq:OXFD), a global, high-growth diagnostics company focused on developing and commercializing proprietary tests for the management of underserved immune-regulated conditions, today announced that it plans to release third quarter 2017 financial results prior to market open on Tuesday, October 31, 2017.  Dr. Peter Wrighton-Smith, Chief Executive Officer, and Rick Altieri, Chief Financial Officer, will host a conference call to review the Company's results at 8:00 a.m. Eastern Time the same day. The call will be concurrently webcast. To listen to the conference call on your telephone, please dial (855) 363-5047 for United States callers and +1 (484) 365-2897 for international callers and reference confirmation code 99539511, approximately ten minutes prior to start time.  To access the live audio webcast or subsequent archived recording, visit the Investor Relations se

World Conference on Lung Cancer Tuesday Press Conference: Evidence to Support Innovative Lung Cancer Interventions17.10.2017 08:16Pressmeddelande

YOKOHAMA, Japan, Oct. 17, 2017 (GLOBE NEWSWIRE) -- Today's press conference at the International Association for the Study of Lung Cancer (IASLC) 18th World Conference on Lung Cancer (WCLC) featured groundbreaking findings in the study of both small cell and non-small cell lung cancer. The studies presented covered broad research areas, from confirmation of existing classification criteria to ensuring viability of evidence to supporting the use of specific interventions. Biopsy specimen found to be reliable for evaluating DLL3 expression in small cell lung cancer Small cell lung cancer (SCLC) biopsy specimen was found to be reliable material for evaluating DLL3 expression; high levels of DLL3 in SCLC are correlated with poor survival trends. These results may lead to further evaluation of the scoring system for predicting DLL3-targeted therapeutic efficacy and clinical significance of DLL3 expression in high-grade pulmonary neuroendocrine carcinomas.

New Era Launches Direct-to-Consumer eCommerce Site Built by EPAM and Powered with SAP Hybris17.10.2017 06:01Pressmeddelande

New Site Expands Headwear and Apparel Offering with Immersive, Omnichannel Experience NEWTOWN, Pa., Oct.  17, 2017  (GLOBE NEWSWIRE) -- EPAM Systems, Inc. (NYSE:EPAM), a leading global provider of digital platform engineering and software development services, and New Era, a global headwear brand rooted in sports, today announced the launch of New Era's first direct-to-consumer website, neweracap.com. New Era's B2B business remains strong, and the company is now putting an emphasis on selling its products directly to customers and expanding its offering into the lifestyle market. The new site offers products for seasoned athletes and sports fans, as well as street and lifestyle consumers. "In an age where businesses cannot tolerate lengthy, scope changing technology projects, EPAM quickly established themselves as the standout partner for us to tackle this ambitious initiative," said Lorenz Gan, Global Vice President, Information Technology, New Era. "Whilst this p

CP Kelco Appoints Didier Viala as New President16.10.2017 15:00Pressmeddelande

ATLANTA, Oct. 16, 2017 (GLOBE NEWSWIRE) -- CP Kelco, a leading global producer of specialty hydrocolloid solutions, announced today that Didier Viala has been appointed President, effective October 1, 2017. Viala replaces Donald Rubright, who served as CP Kelco President since 2006 and will retire at the end of 2017. Viala has also joined the CP Kelco Board of Directors. "As a market leader supplying high-quality hydrocolloid products for a range of foods and beverages, consumer products and industrial applications, CP Kelco will continue to invest in capacity additions, new product and applications development, strategic raw material sourcing, quality and safety management, and sustainability initiatives to support our customers' innovation efforts and growth strategies," Viala said. Over the course of more than 25 years with CP Kelco and its predecessor companies, Viala held leadership roles across a broad spectrum of critical areas, including innovat