NASDAQ OMX

Erkännande för SinterCast vid North American International Auto Show

13.1.2016 08:01 | NASDAQ OMX

• Ram 1500 dieselmotor vinner Wards utmärkelse "10 Best Engines" tredje året i rad
  • Nissan Titan XD förtjänar en finalplats för utmärkelsen "Truck of the Year"
  • SinterCast-CGI bensinmotor i sex Ford- och Lincolnbilar

[Detroit, 13 januari 2016] - En viktig händelse i SinterCasts årliga kalender, North American International Auto Show (NAIAS) 2016, gav en bra start på året med nya erkännanden för SinterCast-teknologi inom kompaktgrafitjärn (CGI) för motorer, innefattande följande höjdpunkter:

Ram 1500 EcoDiesel: 3.0 liter V6-dieselmotorn med motorblock och bottenplatta i SinterCast-CGI konstruerad och producerad av VM Motori, vann Wards utmärkelse "10 Best Engines" tredje året i rad. CGI-dieseln var den enda motorn som fick ta emot en tredje utmärkelse i följd; en av endast två återkommande vinnare; samt den enda dieseln bland de tio vinnande motorerna. Juryn kommenterade att Ram EcoDiesel har satt en högsta standard avseende förfining och bränsleekonomi inom "light duty trucks". Ram 1500 EcoDiesel fick även behålla sin förstaplacering i bränsleekonomi inom sektorn "full size light duty" pick-up.

Nissan Titan:  Den helt nya Nissan Titan XD pick-up med en av Cummins konstruerad och byggd 5.0 liter V8-dieselmotor, med motorblock i SinterCast-CGI, fick äran att vara en av tre finalister till utmärkelsen "North American Truck of the Year". I en tävling som inkluderade 21 pick-uper och SUV:ar, var Titan den enda pick-upen i finalen, tillsammans med Volvo XC90 och Honda Pilot. Erkännandet som finalist ger en bra start för Titan i samband med den pågående försäljningsstarten. Utmärkelsen "Truck of the Year" är högt respekterad inom hela branschen. Utmärkelsen har funnits i 23 år och är den enda som utses av en oberoende grupp motorjournalister istället för av en enskild medieaktör.

Lincoln Continental:  12 januari avtäckte Lincoln sin Continental av modellår 2017 med en 3.0 liter V6 CGI EcoBoost bensinmotor. Motorn är unikt konstruerad och är ett derivat av 2.7 liter bensinmotorn i SinterCast-CGI och finns endast tillgänglig i Lincoln-bilar. 3.0 liter-motorn med dubbelturbo beräknas ge 400 hästkrafter och ha den högsta prestandan i Lincolns historia. 2.7 och 3.0 liter-bensinmotorerna i SinterCast-CGI finns även tillgängliga i MKX "luxury crossover" och MKZ "luxury sedan".

Ford pick-uper i F-Serien:  Ford behöll för 39:e året i rad titeln som bäst sålda pick-up, genom F-150 som var det bäst sålda fordonet i Nordamerika 2015. Ford noterade att det globalt var 18:e sekund under 2015, har sålts en pick-up i F-serien. Cirka 25 % av Fords F-150-pick-uper säljs med en 2.7 liter V6 bensinmotor i SinterCast-CGI, medan över 80 % av F-250 till F-750 "Super Duty" pick-uper säljs med en 6.7 liter V8 dieselmotor i SinterCast-CGI. 2.7 liter bensinmotorn finns även tillgänglig för försäljning i Ford Edge Crossover och den blev tillkännagiven vid NAIAS som exklusivt motortillval i Ford Fusion Sport med modellår 2017.

"Eftersom bilmässor tenderar att fokusera mer på mobilitet och uppkoppling än på körning och motorteknologi, är det utmärkande att få vår teknologi erkänd i flera olika fordonsapplikationer" säger Dr Steve Dawson, vd för SinterCast. "Nya motorer och fordonskomponenter ger viktiga tillväxtmöjligheter för SinterCast. Om Lincoln Continental och Nissan Titan uppnår sina angivna försäljningsmål finns potentialen att tillväxten erhållen från dessa två bilar, kan utöka vår nuvarande serieproduktionsvolym med 10 %."

För mer information:

Dr. Steve Dawson
Vd
SinterCast AB (publ)
Tel:  +46 8 660 7750
E-post: steve.dawson@sintercast.com

SinterCast  är världens ledande leverantör av processtyrningssystem för tillförlitlig volymproduktion av kompaktgrafitjärn (CGI). Med minst 75 % högre draghållfasthet, 45 % högre styvhet och med ungefär dubbelt så hög utmattningshållfasthet mot konventionellt gjutet gråjärn och aluminium, ger CGI ingenjörerna möjligheten att förbättra prestanda, bränsleekonomi och hållbarhet samtidigt som motorns storlek, vikt, buller och avgasutsläpp minskas. Med 44 installationer i 13 länder, används SinterCasts teknologi främst för produktion av motorblock för bensin- och dieselmotorer och avgaskomponenter för bilar; motorblock och cylinderhuvuden för mellantunga och tunga fordon; samt industrimotorkomponenter till marin-, lokomotiv-, off-road samt stationära motorapplikationer. SinterCasts komponenter i serieproduktion gjuts i vikter från 2 kg till 9 ton, alla producerade med samma erkända processtyrningsteknologi. SinterCast-aktien är noterad hos NASDAQ OMX Stockholm på Small Cap-listan (Stockholmsbörsen: SINT). För mer information: http://www.sintercast.com

SLUT

Source: SinterCast via Globenewswire

HUG#1978474

NASDAQ OMX

Följ NASDAQ OMX

Skriv in din e-postadress så får du ett mejl när vi har något nytt att berätta.

Senaste pressmeddelandena från NASDAQ OMX

Nasdaq Welcomes I-AM Capital Acquisition Company (Nasdaq: IAMXU) to The Nasdaq Stock Market17.8.2017 18:50Pressmeddelande

NEW YORK, Aug. 17, 2017 (GLOBE NEWSWIRE) -- I-AM Capital Acquisition Company (Nasdaq:IAMXU), a blank check company formed for the purpose of effecting a merger, capital stock exchange, asset acquisition, stock purchase, reorganization or similar business combination with one or more businesses, celebrated its initial public offering (IPO) on The Nasdaq Stock Market.  I-AM Capital's founders, Chief Executive Officer F. Jacob Cherian and Chief Financial Officer Suhel Kanuga, have been focused on investing into India over the last decade, with the distinction of completing the first listed-SPAC investment in India. "Through our keen focus and unique accomplishments in India over the last decade, we have seen our investment thesis bear fruit: India's prominence and rise on the world stage, its distinction as being one of the fastest growing major economies of the world, and its strong vibrant consumer demographics. We believe these factors are aligning well now,

Tetraphase Pharmaceuticals Announces Submission and Validation of IV Eravacycline Marketing Authorization Application by European Medicines Agency17.8.2017 14:30Pressmeddelande