Back App Europe AB

«Erna ska sitta i 4 år - Back App är stolen som hon borde välja»!

I Veckans avsnitt av ”Praktiskt Info” på TV Norge rekommenderade Jon Almaas den svenskbyggda succéstolen Back App till den nyutnämnda Norska Statsministern. Ca en halv miljon tittare fick höra när Jon rekommenderade stolen till alla som har stillasittande yrken.

Back App -stolen har på senare tid hittat till fler och fler svenska arbetsplatser och nu föreslås alltså att även den Norska statsministern borde använda Back App stolen. Med en vetenskapligt framtagen design sitter du obalanserat och håller balansen med musklerna som stöder ryggstödet, samtidigt som du sitter, något som är särskilt unikt för ergonomiska stolar.

Stolen är framtagen av Freddy Johnsen, D.Sc.:

"När jag upptäckte Back App-tekniken trodde jag inte att stolen skulle ge så många positiva effekter” säger Freddy Johnsen. Fyra  studier har publicerats i vetenskapliga tidskrifter av de bästa forskarna i Europa. Tekniken används också i balansplattan Back App 360: fri balans i alla riktningar - medan du står.

År 2017 gjordes försök med både Back App-stolen och Back App 360 i Finland med försäkringsbolaget LähiTapiola vid huvudkontoret i Esbo nära Helsingfors. 70 personer satt på Back App-stolen och stod på balansen Back App 360 i 6 månader.

Resultaten visade på ökad produktivitet arbetet ökade med 35 och ett minskat ont i ryggen med 50%.

Effekter påvisades vad gäller ont i axlar och nackdelar som gick ned med  38% hos deltagarna. Även  huvudvärk minskades med 44% i försöken.

Liknande försök kommer att göras i Sverige, Danmark och Norge mellan  2017 och 2018

Se bifogad rapport från experimentet i Finland

Se bifogad artikel "När rörelse är medicin"

Se bifogade pressbilder av produkterna

Freddy Johnsen, Back App Europe AB
Phone +4797756505
email freddy@backapp.eu

Back App Europe AB

Vårt syfte är att utveckla, tillverka och sälja stolar som tränar de stabiliserande ryggmusklerna i ryggen medan du sitter, för att hjälpa människor över hela världen att nå bättre hälsa och välbefinnande.

Följ Back App Europe AB

Skriv in din e-postadress så får du ett mejl när vi har något nytt att berätta.