Ersättning vid nedstängning måste fastställas i lag

Om regeringen eller en myndighet stänger ned hela eller delar av ett köpcentrum, galleria eller ett varuhus har fastighetsägare som drabbas rätt till kompensation. Det följer av grundlagens egendomsskydd. Regeringen måste omgående fastställa denna ersättningsrätt i lag skriver Fastighetsägarna i ett öppet brev till samtliga riksdagspartier.

Den nya covid-19-lagen som började gälla 10 januari 2021 ger regeringen och myndigheter långtgående befogenheter att stänga hela eller delar av ett köpcentrum eller en galleria. I praktiken skulle en nedstängning innebära ett näringsförbud för såväl lokalhyresgäster som fastighetsägare.

– Vi förstår att regeringen vill förbereda sig för att kunna vidta kraftfulla åtgärder för att hindra en ökad smittspridning av covid-19, men en nedstängning får bara vara det sista alternativet staten tar till när andra mindre ingripande åtgärder använts och inte gett effekt, säger Anders Holmestig, vd Fastighetsägarna Sverige.

Grundlagen säger att fastighetsägare har rätt till både skydd av sin egendom och rätt till ekonomisk ersättning om regeringen eller myndigheter inskränker användningen av en fastighet, till exempel använder covid-19-lagen för att stänga hela eller delar av ett köpcentrum.

– Fastighetsägare kan inte som andra företag kompenseras med ett omställningsstöd som är avsett att täcka hyreskostnader. För att uppfylla rätten till ersättning enligt grundlagen behöver regeringen ta fram ett särskilt stöd för åtgärder enligt covid-19-lagen. Kompensationen till fastighetsägare kan förslagsvis ha sin utgångspunkt i ersättningsreglerna vid expropriation och liknande tvångsåtgärder, säger Anders Holmestig.

Fastighetsägarnas har i sitt remissvar på covid-19-lagen framfört det egendomsskydd som fastighetsägare har och rätten till ersättning vid inskränkningar. Kravet på ersättning fick gehör av riksdagen i ett så kallat tillkännagivande till regeringen. Regeringen har utlovat att företag som drabbas av eventuella begränsningar eller nedstängningar enligt covid-19-lagen ska kompenseras.

– Nu måste regeringen skyndsamt ta fram en lag som slår fast rätten till ersättning för fastighetsägare och andra företag vid en eventuell nedstängning. Fastighetsägare har under pandemin gett stora anstånd och hyresrabatter. Nu måste regeringen agera för att minska den ekonomiska risken för fastighetsägare genom att lagstifta om rätt till ersättning vid en eventuell nedstängning, säger Anders Holmestig.

Statens uppgift att stötta företag i kris16.1.2021 14:09:53 CETPressmeddelande

Regeringen har meddelat att ett nytt hyresstöd till småföretagare ska införas för första kvartalet 2021. Stödet har samma konstruktion som hyresstödet som fanns under 2020, där fastighetsägaren och staten förutsätts dela på kostnaden för sänkta hyror till lokalhyresgäster. Stödets konstruktion innebär att staten övervältrar ansvar på enskilda fastighetsägare att både avgöra vilka företag som skall få stöd och bekosta stödet.

Fastighetsbranschen kommer fortsätta ta ansvar för att minska smittspridningen8.1.2021 16:47:20 CETPressmeddelande

Fastighetsföretag, köpcentrum och gallerior har under hela pandemin vidtagit åtgärder för att minska risken för trängsel och smittspridning. Antalet besökare har minskat kraftigt sedan de skärpta restriktionerna infördes. Fastighetsägarna tar nu utifrån Folkhälsomyndighetens föreskrifter fram nya rekommendationer för hur fastighetsägare kan fortsätta att bidra till minskad trängsel och motverka smittspridning.

Tillfällig pandemilag får inte begränsa verksamheter som behöver vara öppna22.12.2020 09:53:15 CETPressmeddelande

Det är viktigt att inte begränsa de verksamheter som behöver vara öppna och som kan genomföras på ett smittsäkert sätt. Många fastighetsägare tar ett stort ansvar för att minska trängsel och smittspridning genom en rad åtgärder för att förebygga trängsel. Skulle regeringen använda de långtgående möjligheterna att stänga ned verksamheter som föreslås i den tillfälliga pandemilagen är det ett ingrepp i näringsfriheten och egendomsskyddet. Fastighetsägare måste då kompenseras fullt ut. Det skriver Fastighetsägarna i sitt remissvar till regeringens förslag om en tillfällig pandemilag.