Ersättningar till spelare i Damkronorna

Svenska Ishockeyförbundets styrelse har, i samverkan med och med ett lika stort ekonomiskt stöd från Svenska Hockeyligan (SHL), beslutat att avsätta resurser för att kunna ersätta spelare för förlorad arbetsförtjänst när man deltar i Damkronorna under säsongen 2018/2019.

Mot bakgrund av att Sveriges Olympiska Kommitté (SOK) tidigare meddelat att de inte kommer stödja vår landslagsverksamhet för Damkronorna under 2018/2019, så har Förbundsstyrelsen idag beslutat att avsätta resurser för att kunna ersätta spelare för förlorad arbetsförtjänst när man deltar i Damkronorna även under säsongen som precis har startat. Detta har möjliggjorts i samarbete med SHL som kommer att bidra med ett lika stort ekonomiskt stöd som Svenska Ishockeyförbundet till finansieringen av dessa ersättningar.

– Det är glädjande att hockeysverige genom styrelsens beslut och genom ett ekonomiskt stöd från SHL kan tillföra resurser för spelare i Damkronorna. Svensk flick- och damishockey är viktig för Svensk Ishockey och i det spelar förstås Damkronorna en alldeles särskilt viktig roll både när det gäller att skapa intresse och förebilder, säger Anders Larsson, ordförande Svenska Ishockeyförbundet.

– Vi arbetar långsiktigt för att utveckla svensk flick- och damishockey och vi vill att det arbete som nu intensifieras med den arbetsgrupp vi redan tillsatt också ska ha fokus på utvecklingsfrågorna, både på kort och lång sikt. Därför har det varit viktigt för styrelsen att kunna hitta en konstruktiv lösning när stödet från SOK togs bort, fortsätter Anders Larsson.

– Vårt initiativ handlar om att ta ansvar för svensk ishockey och i det handlar det i högsta grad om att långsiktigt utveckla damishockeyn på elitnivå, säger Anders Källström ordförande i SHL.

För frågor kontakta:
Anders Larsson, ordförande Svenska Ishockeyförbundet
Anders Källström, ordförande SHL

Svenska Ishockeyförbundet är ett av Sveriges största idrottsförbund med 392 föreningar i 22 distrikt och drygt 68 000 spelare och domare. 2 301 ishockeylag samsas i 362 ishallar runt om i landet.

Abonnera på våra pressmeddelanden.