Ersättningar till spelare i Damkronorna

Svenska Ishockeyförbundets styrelse har, i samverkan med och med ett lika stort ekonomiskt stöd från Svenska Hockeyligan (SHL), beslutat att avsätta resurser för att kunna ersätta spelare för förlorad arbetsförtjänst när man deltar i Damkronorna under säsongen 2018/2019.

Mot bakgrund av att Sveriges Olympiska Kommitté (SOK) tidigare meddelat att de inte kommer stödja vår landslagsverksamhet för Damkronorna under 2018/2019, så har Förbundsstyrelsen idag beslutat att avsätta resurser för att kunna ersätta spelare för förlorad arbetsförtjänst när man deltar i Damkronorna även under säsongen som precis har startat. Detta har möjliggjorts i samarbete med SHL som kommer att bidra med ett lika stort ekonomiskt stöd som Svenska Ishockeyförbundet till finansieringen av dessa ersättningar.

-          Det är glädjande att hockeysverige genom styrelsens beslut och genom ett ekonomiskt stöd från SHL kan tillföra resurser för spelare i Damkronorna. Svensk flick- och damishockey är viktig för Svensk Ishockey och i det spelar förstås Damkronorna en alldeles särskilt viktig roll både när det gäller att skapa intresse och förebilder, säger Anders Larsson, ordförande Svenska Ishockeyförbundet.

-          Vi arbetar långsiktigt för att utveckla svensk flick- och damishockey och vi vill att det arbete som nu intensifieras med den arbetsgrupp vi redan tillsatt också ska ha fokus på utvecklingsfrågorna, både på kort och lång sikt. Därför har det varit viktigt för styrelsen att kunna hitta en konstruktiv lösning när stödet från SOK togs bort, fortsätter Anders Larsson.

-          Vårt initiativ handlar om att ta ansvar för svensk ishockey och i det handlar det i högsta grad om att långsiktigt utveckla damishockeyn på elitnivå, säger Anders Källström ordförande i SHL.

För frågor kontakta:

Anders Larsson, ordförande, Svenska Ishockeyförbundet, 070-226 14 34

Anders Källström, ordförande SHL, 070-629 55 02

SHL ska som företrädare för klubbarna i ligan tillvarata gemensamma sportsliga och kommersiella intressen, och hanterar bland annat medierättigheter samt gemensamma huvudsponsorskap. SHL ska verka för en långsiktig stark liga och för en stark svensk ishockey som står sig internationellt. Ägarna är de klubbar som spelar i SHL som säsongen 2018/2019 är: Brynäs IF, Djurgården Hockey, Frölunda Indians, Färjestad BK, HV71, Linköping HC, Luleå Hockey, Malmö Redhawks, Mora IK, Rögle BK, Skellefteå AIK, Timrå IK, Växjö Lakers och Örebro Hockey.

Pressinbjudan till SHL:s upptaktsträff säsongen 2018/201914.8.2018 07:30Pressinbjudan

Datum: tisdagen den 4 september Tid: 09.30-14.30 Plats: Vasateatern, Vasagatan 19-21, Stockholm. Program 09.30 Registrering öppnar och förmiddagsfika serveras. 10.00 Insläpp 10.30 Programmet startar på scenen och leds av Björn Oldéen och Sanny Lindström. Direktsänds av C More och shl.se Ca 12.15 Tränarfotografering direkt när sändningen är slut. Därefter serveras lunchtallrik och tid för individuella intervjuer finns. 14.30 Dagen avslutas. Eftersom upptaktsträffen direktsänds ber vi representanter från media att respektera de utsatta tiderna och platserna för individuella intervjuer. Anmälan Sista anmälningsdag är den 31 augusti och anmälan görs här https://www.shl.se/upptaktstraff-2018-2019 https://www.shl.se/upptaktstraff-2018-2019 Varmt välkommen! Kontaktperson: Johanna Hemming-Hamberg, kommunikationschef SHL, 0720-50 51 60, johanna.hemming-hamberg@shl.se