Ersättningar till spelare i Damkronorna

Svenska Ishockeyförbundets styrelse har, i samverkan med och med ett lika stort ekonomiskt stöd från Svenska Hockeyligan (SHL), beslutat att avsätta resurser för att kunna ersätta spelare för förlorad arbetsförtjänst när man deltar i Damkronorna under säsongen 2018/2019.

Mot bakgrund av att Sveriges Olympiska Kommitté (SOK) tidigare meddelat att de inte kommer stödja vår landslagsverksamhet för Damkronorna under 2018/2019, så har Förbundsstyrelsen idag beslutat att avsätta resurser för att kunna ersätta spelare för förlorad arbetsförtjänst när man deltar i Damkronorna även under säsongen som precis har startat. Detta har möjliggjorts i samarbete med SHL som kommer att bidra med ett lika stort ekonomiskt stöd som Svenska Ishockeyförbundet till finansieringen av dessa ersättningar.

-          Det är glädjande att hockeysverige genom styrelsens beslut och genom ett ekonomiskt stöd från SHL kan tillföra resurser för spelare i Damkronorna. Svensk flick- och damishockey är viktig för Svensk Ishockey och i det spelar förstås Damkronorna en alldeles särskilt viktig roll både när det gäller att skapa intresse och förebilder, säger Anders Larsson, ordförande Svenska Ishockeyförbundet.

-          Vi arbetar långsiktigt för att utveckla svensk flick- och damishockey och vi vill att det arbete som nu intensifieras med den arbetsgrupp vi redan tillsatt också ska ha fokus på utvecklingsfrågorna, både på kort och lång sikt. Därför har det varit viktigt för styrelsen att kunna hitta en konstruktiv lösning när stödet från SOK togs bort, fortsätter Anders Larsson.

-          Vårt initiativ handlar om att ta ansvar för svensk ishockey och i det handlar det i högsta grad om att långsiktigt utveckla damishockeyn på elitnivå, säger Anders Källström ordförande i SHL.

För frågor kontakta:

Anders Larsson, ordförande, Svenska Ishockeyförbundet, 070-226 14 34

Anders Källström, ordförande SHL, 070-629 55 02

SHL ska som företrädare för klubbarna i ligan tillvarata gemensamma sportsliga och kommersiella intressen, och hanterar bland annat medierättigheter samt gemensamma huvudsponsorskap. SHL ska verka för en långsiktig stark liga och för en stark svensk ishockey som står sig internationellt. Ägarna är de klubbar som spelar i SHL som säsongen 2018/2019 är: Brynäs IF, Djurgården Hockey, Frölunda Indians, Färjestad BK, HV71, IK Oskarshamn, Leksands IF, Linköping HC, Luleå Hockey, Malmö Redhawks, Rögle BK, Skellefteå AIK, Växjö Lakers och Örebro Hockey.

SHL-klubbarna sköt in halv miljon till föreningarna7.5.2019 09:00:00 CESTPressmeddelande

Den tidigare tomma tekningscirkeln i SHL döptes inför slutspelet om till #målcirkeln och var ett samarbete mellan SHL och huvudsponsorn Betsson. För varje mål som gjordes från Målcirkeln skulle Betsson skänka 25 000 kronor till klubben, som i sin tur fick välja ändamål. Totalt har klubbarna skjutit in 540 000 kronor, där Frölunda, Skellefteå och Djurgården stått för flest antal mål från cirkeln – och därmed dragit in 110 000 kronor vardera.

Här är vinnarna i SHL Awards 20195.5.2019 21:08:09 CESTPressmeddelande

Under söndagen den 5 maj sändes den femte upplagan av SHL Awards på C More och på Sportkanalen. Här är samtliga vinnare i SHL Awards 2019. Årets målvakt Joel Lassinantti, Luleå Årets back Jesse Virtanen, Färjestad Årets forward Ryan Lasch, Frölunda Årets tränare Thomas Berglund, Luleå Årets rookie Emil Bemström, Djurgården Mest värdefulle spelare Jacob Josefson, Djurgården SHL Awards delas ut för insatser under SHL 2018/2019.