Svenska Parasportförbundet och Paralympiska KommittéSvenska Parasportförbundet och Paralympiska Kommitté

ESPN sänder World Winter Games i Åre Östersund – över hela världen

ESPN och Special Olympics nya avtal innebär att det globala multimediabolaget bevakar Special Olympics World Winter Games i Sverige 2021. – Det betyder att vårt event kommer att följas av miljontals människor över hela världen, säger Gerda Nilsson Tjernström, Games Director för Special Olympics World Winter Games.

Det förnyade och utökade avtalet löper över åtta år och innebär bland annat att ESPN blir Global Broadcaster Partner för Special Olympics World Games, World Winter Games och USA Games.
– Relationen mellan ESPN och Special Olympics sträcker sig nästan tre och ett halvt decennium tillbaka i tiden och vilar på en delad övertygelse om att idrott har kraften att påverka liv positivt och skapa långsiktiga förändringar i världen, säger Jimmy Pitaro, president för ESPN och co-Chair för Disney Media Networks.
– På många sätt representerar Special Olympics allt som är fantastiskt med sport.

2015 inledde ESPN sin bevakning av större Special Olympics-evenemang. Sedan dess har multimediabolaget bland annat bevakat Special Olympics World Winter Games i Österrike och Special Olympics World Games i Abu Dhabi.
Nästa stora event är Special Olympics World Winter Games Sweden som arrangeras i Åre och Östersund 2021.
– Från svensk sida är vi väldigt glada över att ESPN kliver in som global broadcaster, säger Gerda Nilsson Tjernström, Games Director för Special Olympics World Winter Games i Åre och Östersund.

Sändningarna kommer att följas av miljoner människor över stora delar av världen och ESPN kommer även att jobba med lokala mediebolag för att nå ut till ännu fler.
– Jag är väldigt glad för att våra aktiva får denna möjlighet att visa världen sina fantastiska idrottsinsatser, säger Johan Strid, generalsekreterare för Special Olympics i Sverige.

Förutom nämnda innebär avtalet även att ESPN fortsätter som Global Presenting Sponsor för Special Olympics Unified Sports och att ESPN Wide World of Sports Complex på Walt Disney World står värd för Special Olympics USA Games 2022.

Special Olympics World Winter Games Sweden är det största humanitära idrottsevenemanget som arrangeras i världen 2021. Tävlingarna pågår den 6-12 februari.

Välkommen till Special Olympics World Winter Games 2021
Fler videor

Tillgänglighetsstipendium gör att fler kan påverka och delta i idrotten i Uppsala5.7.2019 11:00:00 CESTPressmeddelande

För fjärde året i rad delar Parasport Sverige tillsammans med KONE ut sitt Tillgänglighetsstipendium om 50 000 SEK. I år tilldelas stipendiet föreningen Upsala Studenters IF för ambitionen att ge alla medlemmar förutsättningar att påverka och delta i verksamheten, vilket innebär högt ställda mål för att föreningen ska vara tillgänglig från idrottsyta till styrelserum.