Espresso House och Håll Sverige Rent i viktigt samarbete
Under det senaste året har antalet medlemmar i Håll Havet Rent mer än fördubblats. Espresso House, som är första caféaktör att gå med i nätverket, är en viktig partner i flera avseenden. De finns i hela landet, från Trelleborg i söder till Luleå i norr, och har således en viktig lokal närvaro gällande arbetet med att hålla plasten borta från marina miljöer. Espresso House har också målet om att minska sitt plastavtryck och reducera sin användning av engångsplast med 50 procent under 2020.
- Vi verkar i en bransch där plast tyvärr är vanligt förekommande men Espresso House arbetar intensivt med att fasa ut plasten för vi ser vilka negativa effekter den har på djur och natur. Som branschledande vill vi föregå med gott exempel och att stötta Håll Havet Rent var för oss en självklarhet. Vi ser fram emot att dra vårt strå till stacken och belysa frågan för våra gäster, säger Stina Möller, vd Espresso House Sverige.
- Tillsammans kan vi rädda haven från skräpet. Och ju fler som arbetar med att minska nedskräpningen, desto bättre. Därför är vi glada för att allt fler företag vill samarbeta med Håll Sverige Rent, säger Johanna Ragnartz, vd Håll Sverige Rent.
Kontakt Espresso House:
Robin Wilhelmsson, PR & Pressansvarig
+46 704 84 94 58
robin.wilhelmsson@espressohouse.se
Kontakter
Carl-Martin VikingssonPR-ansvarig
Tel:070-723 72 51carl-martin.vikingsson@hsr.seBilder
Om
Skräpet finns överallt – i staden, i naturen och i havet. Håll Sverige Rent arbetar för att förebygga och motverka nedskräpningen. Vi samlar kunskap, driver opinion och tar fram konkreta verktyg och lösningar för att stoppa skräpet.
Håll Sverige Rent är en ideell obunden stiftelse. Vi har 90-konto och är därmed en del av Svensk insamlingskontroll.
Följ Håll Sverige Rent
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Håll Sverige Rent
Nu ska alla Sveriges kommuner rapportera in notan för skräpet25.3.2024 08:30:00 CET | Pressmeddelande
Senast den 2 april ska alla Sveriges kommuner för andra gången rapportera in sina kostnader för att hantera nedskräpningen. Detta sen en ny princip om att ”förorenaren betalar” trädde i kraft förra året. Nu ska de som producerar vissa engångsplastprodukter stå för en del av skräpnotan.
Så skräpigt bor Sveriges fåglar21.3.2024 10:20:00 CET | Pressmeddelande
14 procent av alla inventerade fågelholkar i Sverige innehöll skräp, mestadels plast. Det visar en undersökning som Håll Sverige Rent och BirdLife Sverige gjort under 2023. I inventeringen hittades bland annat våtservetter, fimpar, snus och syntetiska fjädrar.
Över 400 000 redan anmälda till Skräpplockardagarna19.3.2024 08:45:00 CET | Pressmeddelande
Nu har anmälan till Håll Sverige Rents Skräpplockardagar 2024 varit öppen i drygt två veckor. Och det är redan 404 648 personer som har anmält sig. Här är kommunerna som just nu toppar listan över flest antal anmälda barn och ungdomar.
Nu är vårens stora Skräpplockardagar i gång – hälften av Sveriges kommuner redan med!4.3.2024 09:00:00 CET | Pressmeddelande
För 20:e året i rad öppnar nu anmälan till Håll Sverige Rents nationella Skräpplockardagar, barnens stora kampanj mot nedskräpning och en chans för de allra yngsta skräphjältarna att göra skillnad för samhälle och miljö. Förra året deltog över 600 000 barn och redan nu har flera kommuner, skolor, förskolor och föreningar gått med.
Ny undersökning visar: Svenskarna splittrade kring plastpåseskatten27.2.2024 08:45:00 CET | Pressmeddelande
Nedräkningen till att plastpåseskatten försvinner har börjat och redan den 1 november i år kan svenskarna vänta sig att spara några kronor vid köp av en plastpåse. Men åsikterna om att skatten försvinner är minst sagt splittrade, och över hälften av alla svenskar tycker det är viktigt att användningen av plastpåsar fortsätter att minska. Det visar en ny Novusundersökning som Håll Sverige Rent låtit göra.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum