ESS väljer E.ON som hållbar energipartner

E.ON har fått ansvaret att under hela ESS planerade livslängd, fram till 2065, vara ESS energipartner. Avtalet är ett partnerskap genom vilket E.ON kommer att ta ett ansvar för energilösningar åt ESS ESS har höga hållbarhetsmål och de ligger väl i linje med E.ONs, vilket innebär att E.ON ska leverera 100 procent förnybar eller återvunnen energi.

Visualisering: ESS

ESS är en europeisk forskningsanläggning som byggs i Lund. Den största forskningsanläggningen som byggs i Europa just nu. ESS kommer att användas inom en rad vetenskaper, såsom materialvetenskap, strukturkemi, biologi och geofysik. Anläggningen är en så kallad neutronkälla där kaskader av neutroner framkallas genom spallation. ESS kommer att bli världens mest kraftfulla neutronkälla. ESS byggs, ägs och drivs sedan 2015 av ett europeiskt konsortium för forskningsinfrastruktur och finansieras av 15 medlems- och observatörsländer.

Energilösningarna inkluderar bland annat att förse ESS avancerade forskningsanläggning med kyla, tryckluft, renat vatten samt att återvinna överskottsenergin från forskningen. Partnerskapet mellan ESS och E.ON innebär också att man tillsammans kommer att verka för att möjliggöra och utveckla resurseffektiva sätt att återvinna överskottsenergin från forskningen. Överskottsenergin från anläggningen motsvarar cirka 20 procent av uppvärmningen av Lund som sker med fjärrvärme.

Forskningsanläggningen behöver olika typer av kylning. Kyla för ESS, blir till värme för lundaborna. Det betyder att den värme som leds bort från ESS går till Lunds fjärrvärmenät.

- ESS och E.ONs lösning på energiåtervinningen är ett exempel på hur hållbara städer ska utvecklas. Vi är väldigt stolta över att ESS valt oss som samarbetspartner och jag är glad att vi funnit en så innovativ och effektiv lösning som möter ESS behov av energi och effektiv energianvändning och att vi därmed känner att vi är med om att utveckla och förnya Öresundsregionen. Detta är ett lysande exempel på E.ONs ambition att erbjuda 100 procent förnybar eller återvunnen energi och att ingen energi ska gå till spillo, säger Marc Hoffmann, Sverigechef på E.ON.

-Hållbarhet är ett av ESS ledord, och vårt mål är att sätta en ny standard för stora forskningsanläggningar. Det här avtalet är ett viktigt steg för att uppfylla detta mål och E.ON, som också hjälpt oss att utveckla vår energihanteringslösning, kommer att vara en utmärkt partner för ESS i vår strävan att bli en av de mest miljömässigt hållbara forskningsanläggningarna i världen, säger John Womersley, ESS Director General.

Visualisering: ESS

Rekordstark försäljning av solceller från E.ON11.9.2018 10:04Pressmeddelande

Antalet installerade solceller växer snabbt i Sverige och försäljningen av solceller från E.ON har varit rekordstark det här året. Under 2018 beräknas försäljningen till privatpersoner och mindre företagskunder att öka med upp emot 250 procent jämfört med 2017. Genom att vara med före, under och efter installationen gör E.ON det tryggt och enkelt för kunden att skaffa solceller och i höst lanseras dessutom en unik app som gör det möjligt att följa produktion, konsumtion och hur lönsam solcellsinvesteringen är.

Stockholms biogassatsning invigd idag30.8.2018 14:49Pressmeddelande

Idag invigdes E.ONs biogasanläggning, som den första etappen av framtidens kretslopps-anläggning, vid Högbytorp i Upplands-Bro. På plats var bland annat E.ONs Sverigechef Marc Hoffmann, Camilla Jansson, kommunstyrelsens ordförande i Upplands-Bro kommun och statssekreterare på miljö- och energidepartementet Per Ängquist, som poängterade det positiva med en anläggning kopplat till en cirkulär ekonomi där restprodukter nyttjas som resurs.

Givewatts och E.ON i samarbete om klimatkompensation29.8.2018 08:00Pressmeddelande

Givewatts hjälper Östafrika att gå från fotogen och ved till en modern och effektiv energilösning. Nu går E.ONs Gasolverksamhet in som en viktig partner i detta arbete. - En spis och en lampa från Givewatts minskar utsläppen av koldioxid med cirka 10 ton. Samtidigt effektiviseras matlagningen, avskogningen minskar, unga får en ordentlig lampa att läsa vid för att bättre klara skolan och hushållen sparar in 2 300 kronor om året i bränslekostnader för varje spis och lampa, säger Emil Hellström på Givewatts i Stockholm.