ETCR vinnaren CUPRA inleder partnerskap med EKS inför FIA ETCR 2022

CUPRA ska tillsammans med EKS som ägs av den svenska motorsportmästaren Mattias Ekströms ta hem fler segrar och titlar i årets säsong av FIA ETCR.
CUPRA EKS teamet ska försvara mästartitlarna under FIA ETCR 2022.
  • CUPRA, regerande märkesmästare i ETCR, världens första helt elektriska standardvagnsmästerskap för flera märken, går nu in i ett nytt partnerskap med EKS för att slåss om segern i FIA ETCR 2022.
  • Under 2021 kom CUPRA i mål med sin egen utmaning från 2017: att skapa den första elektriska standardvagnsracern och ta hem segern. Årets målsättning är tydlig: “tävla för att vinna”
  • Den 19 april presenterar CUPRA både föraruppställning och tävlingsbilens nya utseende inför FIA ETCR 2022.

Martorell, Spanien, 08-04-2022 – CUPRA går in i ett spännande nytt partnerskap med EKS för att försvara sin märkesmästartitel i nya FIA ETCR, helt elektriska - World Touring Car Cup.

Tillkännagivandet stärker CUPRAs satsning på elbilsracing och en mer hållbar, innovativ och spännande era av motorsporten.

EKS är bevisat ett tävlingsvinnande team som ägs av den regerande Pure ETCR-mästaren (och tidigare DTM- och FIA World RX mästaren) Mattias Ekström, som tog hem både märkes- och förartiteln med CUPRA förra året.

EKS, som har sin bas nära Avesta i Sverige, har en rik historia av framgångar i en mängd olika motorsportkategorier, inklusive rallycross, rally och banracing. Senast tog teamet både första- och andraplatsen i T3-klassen i Dakarrallyt.

Under det nya namnet CUPRA EKS kommer man tillsammans att fortsätta utveckla och tävla med CUPRA e-Racer – världens första 100% eldrivna standardsvagnsracer.

CUPRA e-Racer drivs av fyra elmotorer på bakaxeln och ett 65 kWh vätskekylt batteri som genererar en kombinerad maximal effekt på 500 kW (680 hk) och levererar ett maximalt vridmoment på 960 Nm. Den avancerade elektriska racerbilen accelererar från 0 till 100 km/h på bara 3,2 sekunder och når en topphastighet på 270 km/h.

CUPRA skapade historia genom att bli den första biltillverkaren att vinna ett 100% elektriskt standardvagnsmästerskap. 2022 har CUPRA bara en målsättning i sikte – att ta hem segern!

Den 19 april kommer CUPRA EKS-teamet tillkännage både föraruppställningen samt tävlingsbilens nya utseende inför FIA ETCR 2022.

“Vi är mycket glada över att tillkännage detta spännande nya partnerskap mellan CUPRA och EKS", säger Dr. Werner Tietz, chef för forskning och utveckling på CUPRA. "Det nya samarbetet skapar möjlighet att vidareutveckla vår CUPRA e-Racer då vi siktar på fler ETCR-titlar. Och då ETCR nu blivit en FIA-sanktionerad världscup, kunde vi inte vara mer motiverade när vi förbereder oss för det inledande racet av säsongen 2022 i Frankrike i maj.”

Mattias Ekström, EKS ägare,”Vårt nya partnerskap med CUPRA blir starten på en spännande tid nu när vi går in i elbilsracing. Som alltid, går vi in i FIA ETCR för att ta hem segern och CUPRA EKS har fullt fokus på den kommande säsongen, med vår #GoHardOrGoHome-racingfilosofi! Vi delar sportens passion och tillsammans ser vi fram emot att ta hem fler segrar och titlar under CUPRA EKS-fanan.”

Tävlingskalender, 2022 FIA ETCR all-electric Touring Car World Cup

• 6-8 maj - Pau Ville (Frankrike)
  • 20-22 maj - Istanbul Park (Turkiet)
  • 10-12 juni - Hungaroring (Ungern)
  • 17-19 juni - Jarama (Spanien)
  • 8-10 juli - Zolder (Belgien)
  • 22-23 juli - Vallelunga (Italien)
  • 7-9 oktober - Inje Speedium (Sydkorea)

CUPRA e-Racer – Tekniska data

• Bakhjulsdriven, 1-växlad
  • Fyra elmotorer som levererar 300 kW kontinuerlig effekt och upp till 500 kW (680
    hk) maxeffekt vid 12 000 rpm
  • Max vrid: 960 Nm
  • 65 kWh vätskekylt batteri
  • 0-100 km/h på 3.2 s
  • Toppfart: 270 km/h

För att se videon från www.youtube.com måste du ge din tillåtelse högst upp på sidan.

CUPRA EKS teamet ska försvara mästartitlarna under FIA ETCR 2022.
CUPRA e-Racer, världens första 100% eldrivna standardsvagnsracer.

CUPRA är en okonventionell utmanare som förenar stimulerande design, elektrifiering och prestanda för att inspirera världen från Barcelona. CUPRA, som lanserades 2018, har sitt huvudkontor och racinggarage i Martorell, Barcelona, Dessutom har CUPRA ett världsomspännande återförsäljarnätverk.

Under 2021 fortsatte CUPRAs uppåtgående trend med en tredubbling av försäljningen och 80 000 levererade bilar, främst tack vare framgångarna med CUPRA Formentor. CUPRA bevisar att elektrifiering och sportighet är en perfekt matchning och under 2022 utökar man utbudet av CUPRA Born – märkets första helt eldrivna bil – med ett urval av batteristorlekar och en kraftfullare e-Boost-version. En exklusiv version av CUPRA Formentor VZ5 i begränsad upplaga lanseras också. CUPRA Tavascan, företagets andra helt eldrivna modell, marknadslanseras 2024, följt av företagets första eldrivna stadsbil, inspirerad av CUPRA UrbanRebel Concept, 2025.

CUPRA vann PURE ETCR, världens första helt elektriska standardvagnsmästerskap för flera märken och fortsätter att delta i Extreme E, en off-road-serie i eldrivna SUV:ar. CUPRA är FC Barcelonas officiella bil- och mobilitetspartner, World Padel Tours premiumsponsor och officiell sponsor för eSports Club Finetwork KOI. Tillsammans med märken som Primavera Sound och De Antonio Yachts, har de skapat CUPRAs lifestyleuniversum. CUPRA Tribe består av ett team av ambassadörer som vill vara den drivande kraften bakom förändring. Bland medlemmarna finns den tyske målvakten Marc ter Stegen och Ballon d'Or samt fotbollsfotbollsspelaren Alexia Putellas som fått utmärkelsen Best FIFA Award samt de olympiska guldmedaljörerna Adam Peaty, Melvin Richardson och Saúl Craviotto.

SEAT S.A. når högsta rörelseresultatet genom tiderna tack vare rekord-resultat för CUPRA, en tvåsiffrig tillväxt för SEAT och ökad effektivitet21.3.2024 12:24:36 CET | Pressmeddelande

Rörelseresultatet nådde rekordhöga 625 miljoner euro, en avkastning på försäljningen på 4,4% och omsättningen ökade till 14,3 miljarder euro förra året Nya investeringar i hela varumärket SEAT med facelifts för Ibiza och Arona samt uppdateringar för Leon och Ateca Under 2024 lanseras CUPRA Tavascan och CUPRA Terramar, som del i märkets hittills största produktoffensiv CUPRA lanseras i USA i slutet av årtiondet Elektrifieringen av Martorell går framåt med full fart Barcelona, Spanien 21/03/2024. Idag presenterade SEAT S.A. sina resultat för 2023 tillsammans med sin strategi för de kommande åren. Under förra året nåddes, enligt International Accounting Rules (IFRS), ett rekordhögt rörelseresultat på 625 miljoner euro, en ökning med 592 miljoner euro (2022: 33 miljoner euro). Det representerar en förbättrad avkastning på försäljningen med 4,1 procentenheter, från 0,3 % till 4,4 %. Årsomsättningen nådde också en historisk nivå på 14.333 miljarder euro, 31,0 % mer än 2022 (10.941 miljarder)