Ett 150-tal skador rapporterade till försäkringsbolaget If efter helgens oväder

Under helgen drog ett omfattande regnoväder in över Götaland och Svealand, med stora regnmängder och blixtnedslag. Försäkringsbolaget If hade på måndagen fått närmare 150 anmälningar om skador, där majoriteten har varit läckage via tak eller fönster.
Under helgen drog ett omfattande regnoväder in över Götaland och Svealand, med stora regnmängder och blixtnedslag. Bilden är en genrebild.

– Våra medarbetare har jobbat under helgen med att ta emot de här anmälningarna från drabbade kunder. Skadorna har främst handlat om det som är ”läckage utifrån”, alltså via tak eller fönster. Den typen av skador är ofta inte lika omfattande som de fall där det läcker eller sprutar in via källare eller avlopp. Vi har även en del skador av den typen, och där är våra besiktningsmän nu ute och jobbar, säger Jenny Rudslätt, skadechef på If.

Skadorna är spridda över ett stort område från Malmö hela vägen till Stockholm. Av dessa cirka 150 är cirka 30 i dagsläget konstaterade skyfallsskador. Det innebär att vattnet ska ha kommit in på annat håll än genom taket eller fasad ovan mark.

If har många drabbade kunder i Båstad där det rapporterats in 44 skador i samma område på kort tid. Där var If snabbt på plats och kunde börja jobba med besiktning och skadehantering. If hade beredskap för översvämningar även i Stockholmsområdet, men där blev det inga kraftiga regn.

– Vi räknar med att kunna få in ytterligare skador när fler kommer till sina fritidshus igen. Det är viktigt att åka ut och se över sina hus om de ligger i de drabbade områdena, säger Jenny Rudslätt.

Detta kan du göra vid översvämning

• Försök stoppa vattnet från att tränga in genom att bygga vallar vid dörrarna med handdukar. Gå runt huset och kontrollera om det är stopp i avloppsbrunnar. Åtgärda det som stoppar upp om det är möjligt.

• Om vattnet kommer in via golvbrunnen kan du lägga en handduk i golvbrunnen och hålla den på plats med något riktigt tungt.

• Stäng av elen i de översvämmade utrymmena. Vatten är strömförande.

• Försök ösa ut som mycket du kan. Kontakta Räddningstjänsten för att få hjälp med utpumpning av vatten om det är stora vattenmängder.

• Flytta undan värdefulla ägodelar till ett torrt ställe.

• Torka upp vattnet om det är möjligt.

• Ställ in en avfuktare så snart som möjligt. Du kan hyra eller köpa en avfuktare och ställa den i de fuktskadade utrymmena.

• Dokumentera skadorna med bilder.

• Släng ingenting innan du har kontaktat ditt försäkringsbolag och fått klartecken att slänga sakerna.

Källa: If