Audi

Ett andra liv. Batterier från Audi e-tron återanvänds i rickshaws i Indien.

Dela
Elbilsbatterier har fördelen att de kan återanvändas inom flera områden innan de återvinns. Audi använder bland annat batterier från testbilar i mobila laddstationer. Nu får de ett andra liv även i eldrivna rickshaws i Indien. Initiativtagare är det tysk-indiska startup-företaget Nunam som vill utforska hur moduler från högvoltsbatterier kan återanvändas i en ny funktion. Projektet syftar även till att stärka förvärvsmöjligheterna för kvinnor som får möjlighet att transportera sina varor utan mellanhänder. Det ideella startup-företaget i Berlin och Bangalore finansieras av Audi Environmental Foundation som stöttat Nunam i flera projekt sedan 2019.
Batterier från Audis testbilar får ett andra liv i eldrivna rickshaws i Indien via ideella startup-företaget Nunam och Audi Environmental Foundation
Batterier från Audis testbilar får ett andra liv i eldrivna rickshaws i Indien via ideella startup-företaget Nunam och Audi Environmental Foundation

I början av 2023 kommer ett pilotprojekt med återanvända batterier rulla ut på vägarna i Indien i form av tre eldrivna rickshaws. Fordonen, som utvecklats tillsammans med ett utbildningsteam inom Audi, kommer att överlämnas till en ideell organisation där framförallt kvinnor kan använda dem för att transportera sina varor till marknaden. De återanvända batterimodulerna är hämtade från en testflotta med Audi e-tron, där de tjänstgjorde i sitt första liv.

-   Batterierna är fortfarande extremt kraftfulla, säger Nunams grundare Prodip Chatterjee. När de återanvänds på rätt sätt kan batterierna ha en enorm inverkan och hjälpa människor i utsatta situationer att få en inkomst och till ekonomiskt oberoende – allt på ett hållbart sätt.

Startup-företagets primära mål är att utveckla metoder för att återanvända batterier som energilagringssystem, vilket både förlänger deras liv och använder resurserna mer effektivt.

-   Ett bilbatteri är konstruerat för att hålla bilens hela livslängd. Men även efter den första användningen i bilen har de fortfarande mycket effekt, förklarar Chatterjee. För fordon med kortare räckvidd, lägre prestandakrav och lägre totalvikt är de extremt lovande. I vårt 2nd Life-projekt återanvänder vi elbilbatterier i eldrivna fordon, i en lättare form av e-mobilitet. På så sätt försöker vi ta reda på hur mycket effekt batterierna fortsatt kan ge i denna tillämpning.

Återanvändning innan återvinning

-   E-rickshaws har en idealisk ekoeffektivitet, säger Chatterjee. Med batteriets höga energidensitet och fordonets jämförelsevis låga vikt behöver inte elmotorn vara speciellt kraftfull, eftersom rickshaw-förare i Indien varken kör fort eller långt. Även om eldrivna rickshaws inte är helt ovanliga på vägarna i Indien idag, körs de ofta på blybatterier som har relativt kort livslängd och sällan återvinns på rätt sätt.

Solenergi som drivmedel

De rickshaw-förare som kör på el laddar dessutom oftast via det offentliga elnätet som har en hög andel kolkraft i Indien. Nunam har därför utvecklat en lösning för att undvika detta. I projektet laddas deras rickshaws med ström från laddningsstationer, där solpanelerna är placerade på taket hos den lokala partnern. Under dagen laddas ett e-tron-batteri med solenergi och fungerar som ett buffertlager. Och på kvällen förs kraften över till fordonen. Det gör att körningen blir i det närmaste koldioxidfri eftersom fordonen kan används hela dagen och laddas med grön el under kvällar och nätter. I Indien, där solen skiner året runt, var det en självklarhet att använda solenergi.

Gör all data tillgänglig på circularbattery.org

Nunam övervakar kontinuerligt prestandan och räckvidden i e-rickshawsen.  De sociala entreprenörerna gör dessutom all insamlad data tillgänglig på open-source-plattformen circularbattery.org och uppmuntrar kopiering.

-   Initiativ som Nunams behövs för att hitta nya användningsområden för e-avfall. Inte bara i Indien, utan över hela världen. Därför delar Nunam med sig av sin kunskap för att motivera fler initiativ för att utveckla produkter med andrahandskomponenter som kan driva den miljömässiga revolutionen framåt, säger chefen för Audi Environmental Foundation Rüdiger Recknagel.

Dessutom, efter att batteriet för första gången använts i en Audi e-tron och andra gången i en e-rickshaw, har det inte nödvändigtvis nått vägs ände. I ett tredje steg kan resterande effekt användas för stationära tillämpningar som för LED-belysning.

-   Vi vill få ut allt möjligt av varje batteri innan det återvinns, säger grundaren Prodip Chatterjee.

Minskat beroende av fossila bränslen

På lång sikt kan e-mobilitet och solenergi bidra till att minska Indiens beroende av fossila bränslen som kol och minska de enorma avgasutsläppen på Indiens vägar samtidigt som det ger en tillförlitlig strömförsörjning.

-   På många sätt är detta ett projekt som visar vägen framåt, säger Rüdiger Recknagel, chef för Audis miljöstiftelse.

Förankrar hållbarhet tidigt i utbildningen

Förutom de rickshaws som är avsedda för vägarna i Indien har ett traineeteam hos Audi i Neckarsulm utvecklat ytterligare en rickshaw i samarbete med Nunam. Teamet har fokuserat på räckvidd, laddtid och design med Audi DNA och fått frihet att bidra och pröva sina egna idéer. I projektet har de fått grundläggande kunskaper inom elektromobilitet, resurseffektivitet och laddningsteknik samt megatrender inom hållbarhet, elektromobilitet, internationalisering och socialt ansvar.

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Batterier från Audis testbilar får ett andra liv i eldrivna rickshaws i Indien via ideella startup-företaget Nunam och Audi Environmental Foundation
Batterier från Audis testbilar får ett andra liv i eldrivna rickshaws i Indien via ideella startup-företaget Nunam och Audi Environmental Foundation
Ladda ned bild
Återanvända batterier  från testbilar lagrar solenergi och laddar eldriven rickshaw
Återanvända batterier från testbilar lagrar solenergi och laddar eldriven rickshaw
Ladda ned bild
Det ideella startup-företaget Nunam driver pilotprojektet med 2nd Life-batterier i Indien med stöd från Audi Environmental Foundation.
Det ideella startup-företaget Nunam driver pilotprojektet med 2nd Life-batterier i Indien med stöd från Audi Environmental Foundation.
Ladda ned bild
Det ideella startup-företaget Nunam driver pilotprojektet med 2nd Life-batterier i Indien med stöd från Audi Environmental Foundation.
Det ideella startup-företaget Nunam driver pilotprojektet med 2nd Life-batterier i Indien med stöd från Audi Environmental Foundation.
Ladda ned bild
Ett traineeteam från Audi har utvecklat en eldriven rickshaw med 2nd Life-batterier i samarbete med ideela startup-företaget Nunam
Ett traineeteam från Audi har utvecklat en eldriven rickshaw med 2nd Life-batterier i samarbete med ideela startup-företaget Nunam
Ladda ned bild

Länkar

Om

Audi
Audi

151 88 Södertälje

08-553 866 50http://www.audi.se
Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och levererade drygt 1,9 miljoner nya bilar 2023. Audi-koncernen omsatte 61,8 miljarder euro 2022 och har 87.000 medarbetare runt om i världen, varav ca 60.000 i Tyskland.  Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt med produktion i 16 anläggningar i 11 länder. Audi fokuserar på nya produkter och hållbar teknik för framtidens mobilitet. Automobili Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding S.p.A och Audi Sport GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.

 

Följ Audi

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Audi

Säljstart för eldrivna Audi Q6 e-tron och Audi SQ6 e-tron27.3.2024 13:22:06 CET | Pressmeddelande

Nu går det att beställa Audis senaste teknikspäckade nyheter, eldrivna Audi Q6 e-tron och SQ6 e-tron. Båda modellerna bygger på den nya elbilsplattformem PPE som utlovar både snabb laddning med 800-voltssystem och lång räckvidd på upp till 623 km. Inför säljstarten har Audi satsat på att förenkla bilvalet genom att erbjuda tre välutrustade modellversioner redan från start, Proline, S line och S line Selection, där Proline förväntas bli storsäljaren. De första leveranserna beräknas levereras till kunder under sommaren 2024.

Hållbar och flexibel produktion av Audi Q6 e-tron i Ingolstadt21.3.2024 09:51:45 CET | Pressmeddelande

Audi Q6 e-tron är den första helelektriska modellserien som Audi tillverkar vid huvudkontoret i Ingolstadt. I linje med märkets produktionsstrategi 360factory har Audi integrerat produktionen i redan befintliga strukturer och processer. Sedan den 1 januari 2024 är Ingolstadt också den tredje Audi-anläggningen med nettonollutsläpp1, efter Bryssel (2018) och Győr (2020). Ingolstadt är dessutom den första Audi-anläggningen i Tyskland med eget batterimontage.

Efter starkt räkenskapsår 2023. Audi stärker och utökar produktportföljen.19.3.2024 15:58:32 CET | Pressmeddelande

Audi-koncernen uppnådde under utmanande ekonomiska förhållanden ett robust resultat för räkenskapsåret 2023. Intäkterna ökade med 13,1 procent till 69,9 miljarder euro, rörelseresultatet uppgick till 6,3 miljarder euro och rörelsemarginalen till 9,0 procent. Nettokassaflödet var nästan i nivå med föregående år på 4,7 miljarder euro. Med ett stort antal nya modeller kommer Audi att stärka och utöka sitt produktutbud avsevärt under de kommande åren. Världspremiären för helt eldrivna Audi Q6 e-tron, den första modellen på den nya Premium Platform Electric (PPE), inleder en serie produktlanseringar. Fler än 20 nya modeller planeras för 2024 och 2025.

Upplev Försprång genom teknik. Nya Audi Q6 e-tron18.3.2024 19:04:43 CET | Pressmeddelande

Audi Q6 e-tron är den första serietillverkade modellen på Premium Platform Electric (PPE) och samtidigt nästa steg i företagets omställning till att bli en leverantör av eldriven premiummobilitet. Modellen bjuder inte bara på imponerande kör- och laddningsprestanda, utan även på ökad effektivitet och lång räckvidd på upp till 623 km. Den nya designfilosofin för interiören och den banbrytande tekniken som debuterar i Audi Q6 e-tron inleder nästa kapitel inom elmobilitet för de fyra ringarna och gör Vorsprung durch Technik till en konkret upplevelse varje dag. Med den nya modellserien är det också premiär för elbilstillverkning i Ingolstadt. Audi Q6 e-tron quattro och SQ6 e-tron kan beställas fr.o.m. mars 2024 och levereras till de första kunderna sommaren 2024.

Säljstart för nya Audi A3 i vässad toppform12.3.2024 10:30:07 CET | Pressmeddelande

En omfattande uppgradering för en framgångsrik modell: Audi A3, bilen med vilken Audi 1996 etablerade premiumkompaktklassen, är sportigare, bekvämare och mer digital än någonsin tack vare progressiv design, utökad standardutrustning och nya material och erbjudanden. Appar som kan användas direkt på den digitala skärmen, valbara dagsljussignaturer och möjligheten att när som helst lägga till funktioner on demand möjliggör en hög grad av individualisering. Säljstarten sker nästa vecka med A3 Sportback 35 TFSI S tronic till ett ca-pris på 354.200 kr.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye