Ett andra liv. Batterier från Audi e-tron återanvänds i rickshaws i Indien.

Elbilsbatterier har fördelen att de kan återanvändas inom flera områden innan de återvinns. Audi använder bland annat batterier från testbilar i mobila laddstationer. Nu får de ett andra liv även i eldrivna rickshaws i Indien. Initiativtagare är det tysk-indiska startup-företaget Nunam som vill utforska hur moduler från högvoltsbatterier kan återanvändas i en ny funktion. Projektet syftar även till att stärka förvärvsmöjligheterna för kvinnor som får möjlighet att transportera sina varor utan mellanhänder. Det ideella startup-företaget i Berlin och Bangalore finansieras av Audi Environmental Foundation som stöttat Nunam i flera projekt sedan 2019.

Batterier från Audis testbilar får ett andra liv i eldrivna rickshaws i Indien via ideella startup-företaget Nunam och Audi Environmental Foundation

I början av 2023 kommer ett pilotprojekt med återanvända batterier rulla ut på vägarna i Indien i form av tre eldrivna rickshaws. Fordonen, som utvecklats tillsammans med ett utbildningsteam inom Audi, kommer att överlämnas till en ideell organisation där framförallt kvinnor kan använda dem för att transportera sina varor till marknaden. De återanvända batterimodulerna är hämtade från en testflotta med Audi e-tron, där de tjänstgjorde i sitt första liv.

-   Batterierna är fortfarande extremt kraftfulla, säger Nunams grundare Prodip Chatterjee. När de återanvänds på rätt sätt kan batterierna ha en enorm inverkan och hjälpa människor i utsatta situationer att få en inkomst och till ekonomiskt oberoende – allt på ett hållbart sätt.

Startup-företagets primära mål är att utveckla metoder för att återanvända batterier som energilagringssystem, vilket både förlänger deras liv och använder resurserna mer effektivt.

-   Ett bilbatteri är konstruerat för att hålla bilens hela livslängd. Men även efter den första användningen i bilen har de fortfarande mycket effekt, förklarar Chatterjee. För fordon med kortare räckvidd, lägre prestandakrav och lägre totalvikt är de extremt lovande. I vårt 2nd Life-projekt återanvänder vi elbilbatterier i eldrivna fordon, i en lättare form av e-mobilitet. På så sätt försöker vi ta reda på hur mycket effekt batterierna fortsatt kan ge i denna tillämpning.

Återanvändning innan återvinning

-   E-rickshaws har en idealisk ekoeffektivitet, säger Chatterjee. Med batteriets höga energidensitet och fordonets jämförelsevis låga vikt behöver inte elmotorn vara speciellt kraftfull, eftersom rickshaw-förare i Indien varken kör fort eller långt. Även om eldrivna rickshaws inte är helt ovanliga på vägarna i Indien idag, körs de ofta på blybatterier som har relativt kort livslängd och sällan återvinns på rätt sätt.

Solenergi som drivmedel

De rickshaw-förare som kör på el laddar dessutom oftast via det offentliga elnätet som har en hög andel kolkraft i Indien. Nunam har därför utvecklat en lösning för att undvika detta. I projektet laddas deras rickshaws med ström från laddningsstationer, där solpanelerna är placerade på taket hos den lokala partnern. Under dagen laddas ett e-tron-batteri med solenergi och fungerar som ett buffertlager. Och på kvällen förs kraften över till fordonen. Det gör att körningen blir i det närmaste koldioxidfri eftersom fordonen kan används hela dagen och laddas med grön el under kvällar och nätter. I Indien, där solen skiner året runt, var det en självklarhet att använda solenergi.

Gör all data tillgänglig på circularbattery.org

Nunam övervakar kontinuerligt prestandan och räckvidden i e-rickshawsen.  De sociala entreprenörerna gör dessutom all insamlad data tillgänglig på open-source-plattformen circularbattery.org och uppmuntrar kopiering.

-   Initiativ som Nunams behövs för att hitta nya användningsområden för e-avfall. Inte bara i Indien, utan över hela världen. Därför delar Nunam med sig av sin kunskap för att motivera fler initiativ för att utveckla produkter med andrahandskomponenter som kan driva den miljömässiga revolutionen framåt, säger chefen för Audi Environmental Foundation Rüdiger Recknagel.

Dessutom, efter att batteriet för första gången använts i en Audi e-tron och andra gången i en e-rickshaw, har det inte nödvändigtvis nått vägs ände. I ett tredje steg kan resterande effekt användas för stationära tillämpningar som för LED-belysning.

-   Vi vill få ut allt möjligt av varje batteri innan det återvinns, säger grundaren Prodip Chatterjee.

Minskat beroende av fossila bränslen

På lång sikt kan e-mobilitet och solenergi bidra till att minska Indiens beroende av fossila bränslen som kol och minska de enorma avgasutsläppen på Indiens vägar samtidigt som det ger en tillförlitlig strömförsörjning.

-   På många sätt är detta ett projekt som visar vägen framåt, säger Rüdiger Recknagel, chef för Audis miljöstiftelse.

Förankrar hållbarhet tidigt i utbildningen

Förutom de rickshaws som är avsedda för vägarna i Indien har ett traineeteam hos Audi i Neckarsulm utvecklat ytterligare en rickshaw i samarbete med Nunam. Teamet har fokuserat på räckvidd, laddtid och design med Audi DNA och fått frihet att bidra och pröva sina egna idéer. I projektet har de fått grundläggande kunskaper inom elektromobilitet, resurseffektivitet och laddningsteknik samt megatrender inom hållbarhet, elektromobilitet, internationalisering och socialt ansvar.

Återanvända batterier  från testbilar lagrar solenergi och laddar eldriven rickshaw
Återanvända batterier från testbilar lagrar solenergi och laddar eldriven rickshaw
Det ideella startup-företaget Nunam driver pilotprojektet med 2nd Life-batterier i Indien med stöd från Audi Environmental Foundation.
Ett traineeteam från Audi har utvecklat en eldriven rickshaw med 2nd Life-batterier i samarbete med ideela startup-företaget Nunam

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och levererade drygt 1,68 miljoner nya bilar 2021. Företaget omsatte 53 miljarder euro 2021 och har 87.000 medarbetare runt om i världen, varav ca 60.000 i Tyskland.  Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt med produktion i 16 anläggningar i 11 länder. Audi fokuserar på nya produkter och hållbar teknik för framtidens mobilitet. Automobili Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding S.p.A och Audi Sport GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.

Audi RS Q e-tron E2: lättare, mer aerodynamisk och ännu effektivare2.9.2022 10:10:42 CEST | Pressmeddelande

I mars 2022 vann Audi RS Q e-tron sitt första ökenrally i Abu Dhabi. Nu är det premiär för den vidareutvecklade bilen. Den innovativa prototypen har förbättrats avsevärt inför Marockorallyt 2022 och Dakarrallyt 2023. Karossen är helt ny och har en förbättrad aerodynamik som hjälper till att sänka vikten och tyngdpunkten. Nya driftstrategier har dessutom ökat effektiviteten i den elektriska drivlinan. Förbättringar har också gjorts för att förenkla i förarmiljön och vid däcksbyte. Den vidareutvecklade RS Q e-tron har nu fått tillägget E2 som är hämtat från den legendariska Audi Sport quattron i sin slutliga evolution i Grupp B rallyt på 1980-talet.

Audi-koncernen: All time high-resultat under första halvåret 20221.8.2022 11:22:43 CEST | Pressmeddelande

Audi-koncernen rapporterar en solid balans för första halvåret 2022. På grund av halvledarkrisen och covid-relaterade nedstängningar i Kina kunde Audi inte möta den starka efterfrågan på märket. Trots detta ökade Audi-koncernens försäljningsintäkter med två procent till 29,9 miljarder euro och rörelseresultatet uppnådde ett nytt rekord på 4,9 miljarder euro. Med 16,5% var rörelsemarginalen väl över föregående år och den strategiska målkorridoren på 9 till 11%. Bakgrunden till resultatet är bland annat den positiva prispositionen, den solida verksamheten hos lyxbilsmärkena Lamborghini och Bentley samt medvind i säkrade råvaruaffärer. Audi-koncernen bekräftar även prognosen för leveranser, försäljningsintäkter och avkastning för 2022.

Audi gör det lättare att ladda elbilen. Ett enda kort till 9700 laddpunkter i Sverige och 350.000 i Europa.16.6.2022 11:24:24 CEST | Pressmeddelande

Övergången till elbil skall vara enkel. Audi har därför satsat på en praktisk lösning som samlar majoriteten av Sveriges laddoperatörer i ett enda kort. Nyligen anslöts även Vattenfalls InCharge som bidrar med ytterligare ca 4200 laddpunkter. Sedan lanseringen 2019 har antalet anslutna laddpunkter mer än tredubblats. Totalt fungerar kortet nu på ca. 350.000 laddpunkter i 26 länder i Europa, varav 9700 i Sverige. För att göra laddningen ännu smidigare kan ägare till nyare Audi e-tron dessutom använda sig av Plug & Charge vid Ionitys stationer.

Audi etablerar fler laddstationer efter lyckad pilotfas14.6.2022 18:03:20 CEST | Pressmeddelande

Audi charging hub är ett koncept som framförallt är tänkt för storstäder och riktar sig till alla som inte kan ladda hemma. Den första pilotanläggningen öppnade i december i tyska Nürnberg och nu har stationen utvärderats med positiva resultat. 60% av laddningarna har varit återkommande elbilister som upptäckt fördelarna med det unika konceptet. Nu utvidgas satsningen till fler städer. Till hösten öppnar en anläggning i Zürich och därefter i Salzburg och Berlin. Under 2023 och 2024 planerar Audi öppna ännu fler stationer i Tyskland.