Ett annorlunda 1700-tal - en förhandsvisning i samband med 125-årsjubileet på Skansen

Välkomna att få en förhandsvisning av ett annorlunda 1700-tal och information om jubileumsfirandet när Skansen fyller 125 år.

Henrica Tottie. Foto: Skansen

Tottieska gården har genomgått en transformation. Tack vare att en brandtrappa kunde byggas in på ett smidigt sätt har det blivit möjligt att öppna övervåningen för visningar. Här har hantverkare återuppväckt gamla tekniker för att göra vackra trädetaljer, föremålsantikvarier har läst bouppteckningar och konservatorer har rengjort målningar och väggpaneler så att man kan se hur de såg ut 1773 då huset var klart för inflyttning.

De sobra gråskalor som vanligen visas i miljöer från 1700-talet finns inte här. Istället är det färgsprakande, tapeterna går i rosa och blåbärsblått, väggpanelerna är i kubansk mahogny och cederträ. 1773 byggde familjen Tottie gården och nu får vi se hur det såg ut i ett dåtida burget borgarklasshem.

Vi börjar på gården med en kopp varm soppa, och får en presentation av jubileumsdagarna. Sen öppnas portarna till huset och ansvariga för renoveringen visar upp olika faser i ombyggnationen, berättar om hur huset kommer att användas, och om inredning, dräkter, sedvänjor mm.

Datum: 7 oktober

Tid: 12.00

Samling: Tottieska gården, Stadskvarteren

Anmäl om du vill komma till Christina Hamnqvist, 0729 - 83 79 55, mail: christina.hamnqvist@skansen.se

Henrica Tottie. Foto: Skansen

Skriv in din e-postadress så får du ett mejl när vi har något nytt att berätta.

Skansen samarbetar med Svenska Barnmorskeförbundet3.10.2017 11:16Pressmeddelande

På Skansen gestaltas hur livet var förr, och en viktig del i livet var starten - födseln. För att kunna ge en bild av hur en viktig yrkeskår fungerade under åren 1920 - 1930 har Skansen inlett ett samarbete med Svenska Barnmorskeförbundet. Med hjälp av volontärer som alla arbetat som barnmorskor kommer gästerna på Skansen att få möta Hilda Andersson, legitimerad barnmorska på väg till nästa förlossning någon gång på 1930-talet.

Höstmarknad som kring år 190014.9.2017 07:00Pressmeddelande

Nu är det dags för den årliga höstmarknaden på Skansen. Sommarängen vid Skånegården fylls av försäljarnas stånd med sylter och marmelader, hantverk och blommor, färg och verktyg, godis och korvar... Drängar prövar sin styrka, porslinet ryker, barnen hoppar i höet, länsman jagar tvivelaktiga figurer och kroppkakorna ryker från de stora grytorna. Allt är som upplagt den 23-24 september för en riktig höstmarknad som vid förra sekelskiftet med andra ord.