Ett annorlunda 1700-tal - en förhandsvisning i samband med 125-årsjubileet på Skansen

Välkomna att få en förhandsvisning av ett annorlunda 1700-tal och information om jubileumsfirandet när Skansen fyller 125 år.

Henrica Tottie. Foto: Skansen

Tottieska gården har genomgått en transformation. Tack vare att en brandtrappa kunde byggas in på ett smidigt sätt har det blivit möjligt att öppna övervåningen för visningar. Här har hantverkare återuppväckt gamla tekniker för att göra vackra trädetaljer, föremålsantikvarier har läst bouppteckningar och konservatorer har rengjort målningar och väggpaneler så att man kan se hur de såg ut 1773 då huset var klart för inflyttning.

De sobra gråskalor som vanligen visas i miljöer från 1700-talet finns inte här. Istället är det färgsprakande, tapeterna går i rosa och blåbärsblått, väggpanelerna är i kubansk mahogny och cederträ. 1773 byggde familjen Tottie gården och nu får vi se hur det såg ut i ett dåtida burget borgarklasshem.

Vi börjar på gården med en kopp varm soppa, och får en presentation av jubileumsdagarna. Sen öppnas portarna till huset och ansvariga för renoveringen visar upp olika faser i ombyggnationen, berättar om hur huset kommer att användas, och om inredning, dräkter, sedvänjor mm.

Datum: 7 oktober

Tid: 12.00

Samling: Tottieska gården, Stadskvarteren

Anmäl om du vill komma till Christina Hamnqvist, 0729 - 83 79 55, mail: christina.hamnqvist@skansen.se