Ett år innan valet: så viktiga är djurrättsfrågor för väljarna

För 4 av 10 svenskar är djurrättsfrågor viktiga i valet av parti. Med exakt ett år kvar till riksdagsvalet 2018 har Djurens Rätt ställt frågan om hur mycket riksdagspartiernas djurpolitik betyder för väljarna.

Frågor om hur djur behandlas och vilka rättigheter djur ska ha är en av vår tids stora moraliska frågor. Och allt fler väljer bort djuren från tallriken - upp mot en av tio svenskar identifierar sig idag som vegetarianer eller veganer.

Djuren är även en viktig fråga när det om exakt ett år är dags att rösta till riksdagen. I en opinionsundersökning utförd av Novus på uppdrag av Djurens Rätt svarade 41 procent av svenskarna att djurrättsfrågorna är viktiga i valet av parti.

– Att nästan varannan svensk anser att partiernas djurpolitik är viktig när de går till valurnan visar att djurrättsfrågor inte längre är en fråga som partier och politiker kan blunda för. Undersökningen visar att hur djuren behandlas är en angelägen fråga som berör och engagerar en stor del av samtliga partiers väljare, säger Camilla Björkbom, förbundsordförande för Djurens Rätt.

Viktigast är djurrättsfrågor för väljare vars partisympatier lutar åt Miljöpartiet, Feministiskt initiativ och Centerpartiet. Minst viktiga är de för väljare som, om det vore riksdagsval idag, skulle rösta på Vänsterpartiet, Moderaterna och Liberalerna.

– Vänsterpartiet, Moderaterna och Liberalerna skulle vinna på att profilera sig mer inom djurpolitiken. De partier som tydligt prioriterar djurfrågorna har många potentiella väljare att vinna, säger Camilla Björkbom.

Bakgrund

Undersökningen genomfördes av analys- och opinionsföretaget Novus via slumpmässigt genomförda telefonintervjuer under perioden 18-24 april 2017. Frågan som ställdes var ”När du ska rösta i valet 2018, i vilken utsträckning kommer djurrättsfrågor vara viktiga för dig i valet av parti?”. Hela underlagt går att ta del av på www.djurensratt.se/opinionsundersokningar

Djurens Rätt är Sveriges största djurrätts- och djurskyddsorganisation med mer än 40 000 medlemmar. Vi är partipolitiskt obundna och arbetar för ett en värld där djur respekteras som kännande individer med rätt till sina egna liv. Djurens Rätt är beroende av frivilligt stöd för att kunna hjälpa djuren. www.djurensratt.se

Future of fashion - Sveriges första djurvänliga modevisning12.10.2018 07:30Pressmeddelande

På Djurens Rätts mässa Vegovision som äger rum på Münchenbryggeriet i Stockholm, anordnas Sveriges första djurvänliga modevisning. Modeindustrin är en komplex industri som inte bara bidrar till en stor klimatpåverkan men som också orsakar lidande för miljontals djur. Djurens Rätt vill ändra på detta och med Future of fashion visar organisationen det senaste inom en växande skara modeföretag som arbetar hållbart både när det kommer till djur och natur.

1 miljon EU-medborgare kräver förbättringar för Europas grisar10.10.2018 16:43Pressmeddelande

För att nå ökad lönsamhet bryter grisuppfödningen i Europa regelbundet mot lagstiftningen, liksom mot allmänhetens uppfattning om hur uppfödning av grisar bör gå till. Fram till nu har lagstiftarna valt att titta åt andra hållet. Djurens Rätt, Eurogroup for Animals och de mer än en miljoner personer som har skrivit under uppropet “End Pig Pain” kräver nu att EU-kommissionen agerar.

Rikstäckande annonskampanj visar svenska kycklingars verklighet21.9.2018 15:12Pressmeddelande

Med start den 24 september visar Djurens Rätt upp verkligheten i den svenska kycklingindustrin genom en omfattande annonskampanj på 50 helsidor i både rikstäckande och lokala tidningar. Annonserna är en del av kampanjen “99 miljoner”, vars namn syftar till det antal kycklingar som föds upp och slaktas i Sverige varje år. Trots att bilderna i annonserna visar kycklingarnas vardag har ett flertal dagstidningar valt att inte publicera dem.