Ett år kvar till Special Olympics Games i Malmö

Nedräkningen har börjat. Om ett år – den 16-19 juni – arrangeras Special Olympics Games i Malmö.
Special Olympics Games arrangeras i Malmö den 16-19 juni 2022. Spelen är ett samarrangemang mellan Parasport Sverige, FIFH Malmö, Malmö stad och Region Skåne.

Sommaren 2022 blir speciell när Sveriges största breddidrottstävling för personer med intellektuell funktionsnedsättning kommer till Skåne för första gången.

Special Olympics Games arrangeras den 16-19 juni och väntas samla omkring 1 800 aktiva, ledare och funktionärer för fyra dagar av idrottsglädje, hälsa och gemenskap.

– Det är med stor glädje och entusiasm som vi ser fram emot att arrangera Special Olympics Games för första gången i Malmö. Special Olympics ligger i linje med Malmö stads värdegrund och arbetet med hållbarhetsmålen inom Agenda 2030. Värdskapet ska stärka Malmös profil som en levande, inkluderande och engagerande stad. Genom ett stort engagemang i både evenemanget och i funktionsstödsfrågor ska värdskapet erbjuda möjligheter att föra arbetet med social hållbarhet framåt, säger Mats Schöld, enhetschef evenemang på Malmö Stad.

– Vi är oerhört glada och stolta över att få välkomna Special Olympics Games till Malmö. Special Olympics Games främjar arbetet för ett mer inkluderande samhälle och sätter fokus på ökad folkhälsa bland personer med intellektuell funktionsnedsättning. Fler personer från Skåne kan delta och spelen stärker Skåne ytterligare som idrotts- och eventregion, säger Pehr Palm, vd för Event in Skåne.

Sammantaget erbjuds tävlingar i ett tiotal idrotter och under evenemanget utses truppen som får representera Sverige på Special Olympics World Games i Berlin 2023.

– Syftet med Special Olympics Games är att ge personer med intellektuell funktionsnedsättning möjlighet att tävla utifrån sina egna förutsättningar. Evenemanget är också viktigt i vårt arbete att nå ut till ännu fler aktiva och skapa en inkluderande idrottsrörelse. Vi är jätteglada att Malmö Stad, Event in Skåne och FIFH Malmö vill göra det här tillsammans med oss, säger Linnéa Björndahl, ansvarig för Special Olympics Sverige.

Spelen är mer än bara idrott. Utöver tävlingarna blir det en storslagen invigningsceremoni, kringaktiviteter för hela familjen och mycket mer. Dessutom erbjuds alla aktiva att delta i Healthy Athletes-programmet.

– Personer med intellektuell funktionsnedsättning får inte samma vård som alla andra. Genom hälsostationerna i Healthy Athletes får idrottarna chansen att bli undersökta av hälsopersonal som är experter inom sina områden, säger Linnéa Björndahl.

Special Olympics är en global rörelse med över 5,5 miljoner aktiva med intellektuell funktionsnedsättning i 193 länder. I Sverige är Special Olympics en del av Parasport Sverige, ett idrottsförbund som erbjuder idrott för personer med funktionsnedsättning.