Ett år med Corona, en rapport om dess påverkan på idrottsrörelsen

Idag släpptes Riksidrottsförbundets fullständiga rapport om pandemins påverkan på idrottsrörelsen. Rapporten bygger ett gediget material som innefattar de kompensations-stödsansökningar som är gjorda under 2020, samtal med specialidrottsförbund under april och maj 2021 samt fyra olika enkäter. Summeringen är minskat idrottande och frustration, färre ledare och funktionärer, minskat engagemang från föräldrar samt försämrad ekonomi – med några få undantag.

Coronavirusets spridning slog till i Sverige med full kraft i mars 2020. För att minska smittspridningen i samhället vidtogs en lång rad åtgärder. Det som påverkade idrottsrörelsen mest var regeringens beslut om begränsningen av antalet personer vid allmänna sammankomster, som dessutom har skärpts rejält under året som gått.

Därefter har restriktioner, allmänna råd från Folkhälsomyndigheten, en ny tillfällig pandemilag, rekommendationerna och lokal tillämpning försvårat möjligheterna för idrotter att bedriva sin verksamhet på ett smittsäkert sätt. I Jämtland-Härjedalens distrikt säger 96 % av föreningarna att de har påverkats negativt av Corona, hela 61 % anger att de till stor del har påverkats negativt.

Många idrotter har inte kunnat genomföra tävlingar på mycket lång tid och träningarna har inte gått att genomföra som vanligt. Specialidrottsförbunden lyfter särskilt fram svårigheten att behålla ungdomar och unga vuxna, detsamma gäller äldre och personer i riskgrupp.

Ovan visas tappet i respektive åldersgrupp för vår region.

Inte nog med att idrottsföreningarna tappar medlemmar, de har även svårare att behålla tränare och funktionärer.

71 % av idrottsföreningarna i vårt län upplever att det ekonomiska resultatet har blivit sämre p.g.a. inställda tävlingar som föreningen arrangerar, medverkan på lokala evenemang där föreningen utför uppgifter som skulle genererat intäkter. Minskat deltagande i föreningens ordinarie verksamhet har bidraget till minskade träningsavgifter. Träningsavgifter som till stor del finansierar föreningens verksamhet för barn och ungdomar.

Snart har vi levt 1,5 år i pandemins skugga. Våra idrottsföreningar har lidit ekonomiskt, tappat både medlemmar, ledare och funktionärer men situationen har även inverkat negativt på deras motivation. Eftersom idrottsrörelsen är navet i vår folkhälsa behövs åtgärder.

Vi vädjar återigen till Riksdag, Regering, länets riksdagspolitiker och givetvis även våra lokala kommunpolitiker att lyssna på idrotten. Men även det lokala näringslivet kan bidra, Tänk bara på de intäkter som t.e.x Storsjöcupen och liknande evenemang ger det lokala näringslivet. Idrotten behöver stöd både ekonomiskt men även moraliskt och praktiskt. Tillsammans kan vi göra underverk.
Låt oss göra det NU!

Styrelsen RF-SISU Jämtland-Härjedalen

RF-SISU Jämtland-Härjedalen är en av Riksidrottsförbundets och SISU Idrottsutbildarnas 19 regionala organisationer. Vårt uppdrag är att stödja, leda, företräda, utveckla, bilda och utbilda idrottsföreningar och specialdistriktsförbund