Ett år med pandemin – ny rapport från en krisande svensk flygbransch

I början av 2020 slog pandemin över en natt undan benen för flyget. Nu har Transportföretagen låtit undersöka hur flyget mår ett år efter coronautbrottet. Resultatet är entydigt: passagerarflygets försäljning minskade med nära 70 procent förra året och även 2021 kan bli ett förlorat år om inte resandet tillåts komma igång.

Flygets återhämtning som vi kunde se efter förra sommaren har kommit av sig eftersom världen just nu är mer nedstängd än den varit vid något enskilt tillfälle under pandemin. Februari 2021 var antalet flygpassagerare i Sverige cirka 90 procent lägre jämfört med samma månad före krisen. Om inte flygmarknaden återhämtar sig i närtid krävs träffsäkra kris- och stödåtgärder för att rädda företag och arbetstillfällen. Samtidigt måste åtgärder vidtas för att resandet ska komma igång igen.

Transportföretagens rapport ”Ett år med pandemin – rapport från en krisande svensk flygbransch” bygger på en enkät som genomförts under februari i år och som skickats till Transportföretagens medlemsföretag inom flygbranschen.

• Sju av tio företag uppger minskad omsättning under 2020 jämfört med 2019 och omkring hälften av företagen miste minst halva sin omsättning.
  • Sex av tio företag svarar att de har svårt att uppskatta om omsättningen kommer att öka eller minska 2021 pga. coronapandemin.
  • Sju av tio företag minskade antalet anställda 2020 jämfört med 2019.
  • Mer än hälften av företagen utesluter inte personalneddragningar under 2021.
  • Företagen uppger att de viktigaste åtgärderna för att flyget ska kunna återhämta sig i år handlar om att staterna måste tillåta och underlätta ett smittsäkert resande, till exempel genom harmonisering av reserestriktioner och införandet av vaccinationsbevis.

”Trots flera bra insatser har regeringen kontinuerligt underskattat krisen. Flyget är ett ekosystem där alla aktörer måste fungera i luften och på marken. Utan företag som till exempel underhåller flygplan, sköter incheckning och tar hand om passagerarna stannar systemet. Vår rapport visar att företagen tyvärr känner stor osäkerhet inför framtiden och jag är genuint orolig”, säger Fredrik Kämpfe, branschchef Transportföretagen - Flyg.

Rapporten visar tydligt att 2021 står och väger. Nästan sex av tio företag uppger att de har svårt att uppskatta om omsättningen kommer att öka eller minska i år och många företag utesluter inte ytterligare personaluppsägningar. Framtidsutsikterna är fortfarande mycket osäkra och delvis beroende av hur smittspridningen utvecklas och när restriktionerna för vår rörlighet lyfts. När passagerarna uteblir drabbar det direkt flygbolag och flygplatser. Men även andra företag i flygbranschen som arbetar med att upprätthålla svensk luftfart som marktjänster (incheckning, bagagehantering etc.) samt service- och underhållsverksamhet påverkas.

”Människor och företag vill resa och behöver flyget. Det finns ett stort uppdämt behov av att återuppta kontakter igen. Nu måste Sverige se till att fullfölja vaccinationsplanen och arbeta för öppna gränser. Regeringen kan inte passivt vänta ut smittläget utan måste redan nu arbeta för att öppna upp för smittsäkert resande. Ett första steg skulle kunna vara att regeringen säkerställer en resebubbla i Norden och med andra länder dit svenskar väntas resa redan till sommaren och gör det möjligt för arbetspendlare och besökare att färdas fritt över gränserna. Regeringens uppdrag om vaccinationsbevis är mycket välkommet men mer måste göras för att ett normalt resande ska vara möjligt”, avslutar Fredrik Kämpfe.

Om rapporten

Rapporten ”Ett år med pandemin – rapport från en krisande svensk flygbransch” är framtagen av Transportföretagen - Flyg ett bransch- och arbetsgivarförbund inom Transportföretagen. Förbundet har cirka 88 medlemsföretag med ungefär 9100 medarbetare. Företagen representerar flygbolag, flygtrafikledning, flygplatser, flygskolor, marktjänster samt service- och underhållsverksamhet.

Enkäten skickades ut under två veckor i februari i år och besvarades anonymt av 22 företag inom flera olika verksamhetsområden.

Ladda ner rapporten som bifogat dokument

Transportföretagen är bransch- och arbetsgivarorganisationen för transportnäringen. Vi har 9 200 anslutna medlemsföretag med 204 700 anställda.

Infrastrukturpropositionen saknar övergripande och nödvändiga satsningar för hela transportsektorn16.4.2021 11:26:15 CEST | Pressmeddelande

Ska den svenska transportsektorn utvecklas hållbart och ha en möjlighet till en grön återstart behöver regeringen satsa på alla trafikslag. Fortfarande saknas förståelse för transportsektorn. Vid presskonferensen glömdes exempelvis buss, flyg och sjöfart bort. Samtidigt är det välkommet att det kraftigt eftersatta vägnätet får ett kraftigt tillskott men tyvärr räcker det inte fullt ut.

Tre av fyra bussföretag tappade minst 80 procent av beställningstrafiken 20207.4.2021 06:00:00 CEST | Pressmeddelande

Coronapandemin har slagit hårt mot den svenska bussbranschen och särskilt mot turist- och beställningstrafiken. En ny rapport från Sveriges Bussföretag visar att nära hälften av bussföretagen tappade 90 procent eller mer av sin omsättning inom turist- och beställningstrafiken under 2020 och över 75 procent tappade 80 procent eller mer. Omsättningen minskade på alla geografiska marknader, såväl inom som utanför Sverige.