Ett år senare – killars våld mot tjejer har förvärrats under pandemin

Det har gått ett år sedan Kunskapscentret för unga relationer, KUR, bildades och släppte sin första rapport om killars våld mot tjejer. Rapporten bygger på fakta och erfarenheter från Ungarelationer.se, Sveriges nationella stöd- och kunskapsplattform för att motverka våld i ungas relationer. Ett år senare är siffrorna fortfarande nedslående och behovet av stöd stort. Pandemin har gjort situationen än värre.

– Särskilt under förra våren såg vi en ökning av stödsökande, där många också nämnde covid-19 i samtalen. Många beskrev att våldet ökade och blev grövre under pandemin. Vi kunde få höra tjejer berätta saker som ’’han är riktigt hemsk mot mig och nu när vi tvingas vara tillsammans hela dagarna är det ännu värre”, säger Zandra Kanakaris, generalsekreterare på Stiftelsen 1000 Möjligheter som driver Ungarelationer.se och KUR.

Sedan rapportsläppet har Stiftelsen 1000 Möjligheter träffat många partiledare och beslutsfattare. Efter ett sånt möte med justitieminister Morgan Johansson gavs Brottsförebyggande rådet uppdraget att studera åtgärder mot våld i nära relationer bland unga. Centerpartiets partiledare Annie Lööf tillsammans kvinnoförbundets Sofia Jarl skrev också om hur mäns våld mot kvinnor börjar bland de unga och lyfte fram ett av rapportens viktiga krav: behandling till unga våldsutövare.

Rapporten har också lyfts på riksdagens frågestund och tidigare jämställdhetsminister Åsa Lindhagen konstaterade: ”Jag läser om tjejer som är rädda för att skadas allvarligt eller till och med dö. Budskapet är glasklart – vi måste börja prata om killars våld mot tjejer”.

Från att knappt ha existerat som ett begrepp i media för två år sedan har killars våld mot tjejer förekommit i 148 artiklar under 2019 och 2020.

Det har således hänt mycket på ett år, men det har också kommit ny svensk forskning som visar att nästan 60 procent av unga svarar ja på frågan om de varit utsatta för någon form av våld i relation, så mycket återstår att göra.

– Mäns våld mot kvinnor börjar med killars våld mot tjejer. Utöver de tio krav som vi presenterade i rapporten för ett år sedan – bland annat ett uppdrag till rättsväsendet att lagföra dessa brott och fånga upp unga våldsutövare i tid – så är det viktigt att frågan får en tydlig plats i den kommande nationella strategin mot våld mot barn. Inga fler flickor ska utsättas av sina pojkvänner, inga fler flickor ska växa upp i en relation med en våldsutövare, och inga fler flickor ska bli kvinnor som mördas av sina män, säger Zandra Kanakaris.

‭+46 70-143 42 47
zandra@1000mojligheter.se
‭+46 70-143 42 47 zandra@1000mojligheter.se

Stiftelsen 1000 Möjligheter är en idéburen organisation som stöttar och stärker unga och arbetar förebyggande för ett jämställt samhälle fritt från våld. Stiftelsen driver två verksamheter: ungarelationer.se, som motverkar killars våld mot tjejer och våld i ungas relationer, samt Ellencentret, som arbetar med unga utsatta för prostitution och människohandel.

Ny rapport om stöd för unga utsatta i prostitution8.5.2023 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

I morgon släpper Ellencentret rapporten ''Tjejer utsatta för prostitution och exploatering: Om ungas erfarenheter, stöd och psykologisk behandling''. Rapporten är en sammanställning av ett års stödarbete riktat till utsatta mellan 15 och 25 år och den släpps vid en konferens som arrangeras tillsammans med H.M. Drottning Silvias stiftelse Care About the Children på Westmanska palatset i Stockholm.