”Ett ärligt och stolt företag med en fin historia” — fredagsporträttet med Jonas Palén

Jonas Palén är sälj- och marknadschefen som är uppväxt i byggbranschen. Han låter som en riktig söderkis och har haft grönrandiga fotbollströjor på sig sedan barnsben. Han har en enorm humor, har ansvarat för försäljningen av många framgångsrika bostadsprojekt och ligger alltid i framkant vad gäller relationen till kunderna. I skogen och i köket hittar han lugnet och är idag en tryggare chef än tidigare. Han tycker koncerns finans- och analys-avdelning är fantastisk, men har en komplicerad relation med Malta. Här är han, allas vår ”Palle”:

Berätta, vad gjorde att du sökte dig till Einar Mattsson?
‒ En kompis som jobbade på Einar Mattsson då, Jonas Anund Vogel (som är föreståndare på KTH Live-in Lab), frågade om jag var intresserad av ett jobb som projektledare för Einar Mattssons tillval. (Tillval är de olika typer och färger på kakel och köksluckor etcetera man kan välja mellan när man köper bostad.) Det verkade vara ett roligt jobb, så jag sökte det. Så här i efterhand kan jag konstatera att det var lite ostrategiskt att jag snabbt föreslog att vi skulle ta bort tillvalen. Idag är jag chef för sälj- och marknadsavdelningen. Så kan det gå.

Vad har du hunnit jobba med innan du stannade hos oss på Rosenlundsgatan 58?
‒ Jag jobbade på ett analysföretag som heter Redeye där jag var ansvarig för intäkterna genom deras olika kanaler. Att jag hamnade på ett bygg- och fastighetsbolag som Einar Mattsson efter mina studier känns idag ganska självklart, trots att jag valde att studera till civilekonom med inriktning på marknadsföring. Jag kommer från en riktig byggarsläkt. Min far är elektriker och i släkten finns både en byggentreprenör och en målare. Jag har alltid levt i en värld där byggande har funnits med och jag jobbade extra på byggen när jag var yngre. Under studietiden jobbade jag med försäljning, så i mitt nuvarande jobb vävs mina erfarenheter samman.

Vilka ord tänker du på som kännetecknar Einar Mattsson idag?
‒ Trovärdiga, väldesignat och nytänkare. Det är de ord som jag tänker på.

Vad är det bästa med att ha Einar Mattsson som arbetsgivare?
‒ Att jag alltid är stolt över att säga att jag jobbar på Einar Mattsson. Ett ärligt och stolt företag med en fin historia.

Visste du vad du ville bli när du var liten?
‒ Först ville jag bli snickare, sen ville jag bli konstnär och sen beslöt jag mig för att bara bli rik. Dessvärre har jag misslyckats med alla tre.

Rollen som sälj- och marknadschef

Vad är det fascinerar just med sälj- och marknadsprocessen?
‒ Det är att få analysera behov och begär. Att få utforma en produkt som möter det och sen se att man får marknadskontakt när man lanserar produkten, i vårt fall bostadsprojekten. Det är verkligen kul och oerhört stimulerande. När du är med om att leverera något som gör människor lyckliga. Att se lyckan när de tillträder sin nya bostad och när vi också får höga betyg i våra kunderundersökningar, det är en oslagbar känsla.

Om du kör en klassisk säljpitch av en bostad som Einar Mattson byggt, vad säger du då?
‒ Gå in och kolla i lägenheten så väntar jag på dig här utanför när du ska skriva på köpekontraktet. Nejdå, jag skojar, fast inte helt. Jag är trygg med att vi har en så bra produkt, att jag vet att den är värd sitt pris och att det är bra kvalitet från ett långsiktigt bolag med gott renommé som kommer att finnas kvar i många år till.

När du ska sätta ihop en sälj- eller kampanjprocess för en stor bostadsrättsförening med hundratals lägenheter i ett område, hur börjar du arbetet då?
‒ Jag läser noga igenom allt värdefullt material som vår finans- och analys-avdelning ger oss. Utifrån de underlagen börjar vi utforma säljprocessen kring den specifika produkten till den identifierade målgruppen.

Vilka framtidsspaningar har du för Einar Mattsson och branschen?
– Just nu så ligger fokus på att analysera alla de nya förutsättningarna som kommer med pandemin. 2020 var året då bostaden blev mittpunkten i mångas liv och värderas betydligt högre idag. Vi ska kunna möta människors nya behov och begär med funktionella hem som skapar enklare liv i vardagen.

Vilket projekt känns mest aktuellt just nu? Varför ska man köpa bostad där?
– Telefoncentralen som är det senaste projektet vi har lanserat, som möter de nya behov och begär som marknaden har. Alla bostäder är nyckellösa och har tillgång till gemensamma takterrasser med växthus, pergola och möjlighet till stadsodling. Tillsammans med föreningens lokalhyresgäster så skapar vi en ett nytt torg för matglada i området. Vi skapar mervärde för våra kunder och ger goda förutsättningar för ett enklare liv och en plats att vilja stanna kvar på i ett redan populärt område.

Ledarskap

Hur jobbar du med tillit, delegering och att skapa teamkänsla i ditt marknadsteam?
‒ Jag är ärlig och väldigt tydlig. Idag är mycket mer trygg som ledare än vad jag var för några år sedan. Att våga vara öppen som chef skapar tillit och jag upplever att det ger resultat.

Vad tror du att de som har dig som chef säger om dig?
‒ Att de vet var de har mig och att jag är väldigt tydlig.

Vem har varit din bästa chef hittills och varför?
– Jag hade en väldigt bra chef när jag var ung och jobbade i finansbranschen. Den chefen var väldigt duktig på framdriften. Han stämde ofta av status på framdriften i arbetet, tydliggjorde vad han hade för förväntningar och förklarade vad som var ett bra resultat. Han var dessutom väldigt duktig på att ge feedback, både positiv och negativ sådan.

Vi jobbar mycket med att bli bättre på självledarskap på Einar Mattsson. En viktig del utöver all måluppfyllelse, prestation och träning är att skapa tid för en intressant och lagom aktiv fritid för återhämtning och reflektion. Vad gör du för att varva ner?
‒ Jag lagar mat. Jag älskar att laga mat till mina nära och kära och tänker inte på något annat än det jag håller på med just då. Sen är jag väldigt förtjust i att vandra i fjällen, så det ser jag till att göra i minst en vecka varje år. Ju mindre mobiltäckning en plats har desto bättre är den. Kirkenes i Norge är grymt bra på det. Där finns det ingen täckning alls och det är väldigt vackert.

Vad är digitalisering för dig och vilka erfarenheter har du?
– Digitalisering handlar ursprungligen om omvandling från analogt till digitalt för mig. Förutom det, så handlar det om att skapa effektiva arbetssätt där vi ska minska det administrativa arbetet. Vi har exempelvis jobbat med digitala avtal sedan 2014 och var först i branschen med att ha det i samtliga avtalssteg i vår säljprocess. Att vi har ett effektivt digitalt arbetssätt är oerhört viktigt i arbetet med våra kunder.

Hållbarhet

Hur viktigt är det med hållbarhet när man säljer bostäder idag?

– Att kunna beskriva för kunden vad vi gör inom vårt hållbarhetsarbete blir viktigare och viktigare och är idag en hygienfaktor. Det har blivit viktigare att kunna beskriva vad materialet kommer ifrån och de vill veta om vi gjort medvetna materialval.

Efterfrågar Einar Mattssons kunder hållbara hus och material?
– Ja, det gör de. Jag vill lägga till att det ska märkas i deras plånböcker. Med det menar jag att hållbara val ska vara lönsamma för kunden. Att huset har en låg energidrift som ger en lägre förbrukning och därmed lägre driftkostnader. Föreningen och de boende kan då få gröna lån, alltså rabatt på lånen, för att huset är hållbart byggt.

Hur mycket Greta är du? Är du orolig för våra klimatförändringar, och hur tar det sig så fall i uttryck hos dig?
– Det är omöjligt att förneka och blunda för vetenskap. Därmed tycker jag att det är både oroande och otäckt. Jag försöker göra medvetna val, tänker på vilken bil jag kör, vad jag konsumerar för mat och vilka produkter jag köper. Jag försöker också minimera familjens matsvinn, det tänkte jag inte på för några år sedan.

Privat

Berätta något som vi inte tror om dig.
‒ Jag har vunnit gymnasietävlingen ”Ungt företagande” i Sverige. Mitt lag kom på andra plats i Europa-finalen som gick av stapeln i Paris. Förvånande nog så vann Malta. Jag ogillar fortfarande Malta och kommer aldrig att besöka den där ön …

Vad gör du på fritiden?

– Då lagar jag god mat och dricker gärna ett gott vin till. Det är som sagt något jag verkligen uppskattar att göra. Sedan är jag gärna i skogen med mina barn. Det är något som vi alla gillar och som skapar ett särskilt lugn.

Var tillbringar du helst dina semesterdagar?
– På en veranda, i solen vid en fjällstation med en folköl i handen. Det smakar väldigt gott då.

Vad betyder Hammarby (Bajen) för dig?
– Jag har varit med min pappa och farbror på bajen-matcher sen jag var 11 år. Innan pandemin så hade jag även med mig min son på match ibland. När min farmor, som fyller 90 år i augusti, blev sjuk i Corona och jag ringde henne för att kolla hur hon mådde, då frågade hon först hur det hade gått i matchen ... Så Hammarby är en viktig del i mitt och min släkts liv. Farmor är frisk och mår bra igen.

Slutligen. Om du ska ge ett tips till en 18-åring med hela arbetslivet framför sig, vad ger du för tips?
– Du måste jobba med något som engagerar och motiverar dig som person. Det är väldigt svårt att bli bra på sitt jobb annars. Sen tror jag mycket på att jobba på ett företags vars värderingar man kan stå bakom, ett företag man är stolt över.

Arbetsmiljöveckan 2024: Trygga team och säkra beteenden stärker en god arbetsmiljö24.4.2024 05:56:00 CEST | Nyheter

Varje år genomför Einar Mattsson-koncernen en hel vecka där alla medarbetare deltar i olika aktiviteter och fördjupningar kring den gemensamma arbetsmiljön. Arbetsmiljön är allas ansvar och tillsammans skapas förutsättningar för en säker, trygg och inkluderande arbetsplats. KMA-samordnaren Veronica Axeen har en särskilt en viktig roll i Einar Mattsson Byggnads AB plus arbetet tillsammans med underentreprenörerna. Så här halvvägs in i Einar Mattssons arbetsmiljövecka tar vi en avstämning med Veronica.

Einar Mattsson 2023 – året då vi gick mot strömmen22.4.2024 06:03:00 CEST | Pressmeddelande

2023 blev ett år med dystra rubriker. För oss på Einar Mattsson blev det ändå ett år fyllt med en målmedveten och långsiktig arbetsinsats. Vi utvecklade vårt hållbarhetsarbete, renoverade och byggde nytt, sålde och hyrde ut bostäder, attraherade nya förvaltningskunder och ny kompetens. Vi hade 441 bostäder i produktion och ca 1400 byggrätter i projektportföljen. Einar Mattssons förvaltningsbolag tog hand om ca 14 000 bostäder till ett värde om 57 mdr. Koncernens resultat efter finansnetto blev 160 mkr (142 mkr).

”Jag blev positivt överraskad av hur väl Einar Mattsson värnar om hyresgästerna”– fredagsporträttet med Linda Danneman19.4.2024 10:00:00 CEST | Blogginlägg

Linda Danneman är omsorgsfull, nyfiken och driven och har därför testat många olika saker. Efter ett tidigare försök att komma till den familjeägda fastighetskoncernen, lyckades Linda finna en roll här förra året. Den breda kunskapen, all erfarenhet i bolagen och omsorgen om hyresgästerna gör att hon stortrivs på Einar Mattsson. Lär känna Linda i dagens fredagsporträtt:

Lyckad återflytt till renoverad bostadspärla på Södermalm18.4.2024 11:58:11 CEST | Nyheter

I kvarteret Bergsgruvan, i hörnet på Timmermansgatan och Maria Prästgårdsgata, har Einar Mattsson renoverat två av sina fastigheter. Den första fastigheten blev klar redan sommaren 2022 och den andra fastigheten som arkitekten Archibald Frid ritade 1970, färdigställdes i januari 2024. Att som hyresgäst få flytta tillbaka till sin lägenhet efter en renovering är alltid spännande – och kanske särskilt för hyresgästen Birgitta.