”Ett av de mest ambitiösa podcastprojekt som gjorts i Sverige”

I sommar släpper Svenska Dagbladet poddföljetongen Medicinmannen, en dokumentär i fem delar. Där berättas den tidigare okända historien om en sekt som skulle bygga ett hållbart samhälle i den nordiska vildmarken. Podden, som leds av journalisten Lars Berge, är gjord i samarbete med produktionsbolaget Banda.
Hugo Lavett, Lars Berge och Adam Svanell står bakom satsningen Medicinmannen, en unik poddföljetong som Svenska Dagbladet publicerar i sommar Foto: Gustaf Månsson/SvD

Under våren har Svenska Dagbladet satsat särskilt på poddar, genom lanseringen av den dagliga nyhetspodden Dagens story och politikpodden Politiken. Som nästa steg gör tidningen nu en satsning på berättande och fördjupande journalistik i ljudform.

Medicinmannen, som görs tillsammans med produktionsbolaget Banda, är en serie i fem avsnitt och berättar en bit oskriven svensk samtidshistoria. Det är berättelsen om en naturvurmande sekt som var aktiv i Sverige och Finland på 1990-talet, en sekt där flera människor dog under mystiska omständigheter. Poddserien kommer bland annat att avslöja nya uppgifter kring ett uppmärksammat mordfall med kopplingar till rörelsen.

Medicinmannen är skriven och berättad av journalisten och författaren Lars Berge, känd för sina karaktäristiska reportage i SvD sedan 20 år tillbaka. 2019 tilldelades han Natur & Kulturs debattbokspris för sin bok “Vargattacken”, även den en berättelse om människans förhållande till naturen.

– Det här är nog den mest fascinerande historia jag någonsin arbetat med som journalist. Den beskriver människors längtan efter frihet och att leva ett meningsfullt liv men samtidigt de risker som följer med utopiska projekt, säger Lars Berge.

Producent för serien är SvD:s Adam Svanell, som är redaktör för reportage och fördjupning och har ett särskilt uppdrag att utveckla berättandet i Svenska Dagbladet. Exekutiv producent är Hugo Lavett på Banda.

– Mycket av den bästa berättande journalistiken i världen just nu görs i form av poddar. Det känns kul att utforska den genren, och att göra det tillsammans med några av de skickligaste personerna på ljudberättande i Sverige, säger Adam Svanell.

Banda är grundat av Hugo Lavett och Robert Barkman, båda tidigare SR-medarbetare som bland annat tilldelats Stora Journalistpriset, Prix Europa och Stora Radiopriset. Bolaget står exempelvis bakom poddserierna Oläst och Skuggstad som släpps på Spotify.

– Vi är glada över att SvD satsar på ljudberättandet och miniserien som format, och stolta över att få vara en del av det. Medicinmannen ett av de mest ambitiösa podcastprojekt som har gjorts i Sverige. Det har en helt egen ton och stil, i mötet mellan det skrivna reportaget och den gestaltande dokumentären. Jag tror att den kommer att bli stilbildande, säger Hugo Lavett.

Det första avsnittet av Medicinmannen släpps den 6 juli.

Adam Svanell, redaktör för reportage och fördjupning, SvD. Telefon: 0702-51 05 72. E-post:adam.svanell@svd.se.
Hugo Lavett, exekutiv producent, Banda. Telefon: 0736-92 67 68. E-post: hugo@bandaproduktion.se.

Lars Berge. Foto: Gustav Månsson/SvD
Lars Berge. Foto: Gustav Månsson/SvD

Godare är årets annonsaffär – och SvD tar hem dubbla poddpriser21.3.2024 16:04:30 CET | Pressmeddelande

Aftonbladet och Svenska Dagbladet dominerade Årets Dagstidning-galan. Fyra av nio priser gick till Schibsteds svenska mediehus. SvD tog bland annat hem titeln Årets Redaktion och Aftonbladets satsning på mat, Godare, blev Årets Annonsaffär. ”Att skapa genomtänkta lösningar där många kanaler används på ett sammansvetsat sätt skapar stora möjligheter”, konstaterar juryn för annonsaffären i sin motivering.

Lotta Folcker ny publisher på Aftonbladet12.3.2024 10:02:04 CET | Pressmeddelande

Lotta Folcker blir ny publisher och ansvarig utgivare på Aftonbladet. ”I Lotta Folcker får Aftonbladet en god ledare med gedigen erfarenhet från både nyheter och sport. Hon bidrar med stark kompetens inom video samt digital affär och utveckling. Det är bra för Aftonbladet, men också väldigt värdefull när vi ska bygga en ny stark mediekoncern i Norden”, säger Siv Juvik Tveitnes, koncerndirektör i Schibsted News Media.