Ett av världens största forskningsprogram för stål har lanserats

Rachel Pettersson, forskningschef på Jernkontoret, berättar om European Partnership for Clean Steel, ett forskningsprogram som syftar till att främja omställning av europeisk stålindustri till klimatneutralitet med bibehållen konkurrenskraft. Svensk stålforskning ligger långt fram och har goda möjligheter att ta del av programmet. Nu väntar fokuserat arbete för att ta del av cirka 100 miljoner euro per år i forskningsmedel.

Rachel Pettersson (foto: Anna Thorell) och Clean Steel Partnership Roadmap

I veckan presenterade EU-kommissionen elva nya forskningsprogram för industrin, alla i syfte att stärka investeringar i forskning och utveckling för klimatomställningen. Ett av dessa program är European Partnership for Clean Steel – Low Carbon Steelmaking, som Rachel Pettersson, forskningschef på Jernkontoret, arbetat för.

– Någon motsvarighet i omfattning av forskningsmedel för stålindustrin finns inte sedan tidigare. Gör vi rätt saker nu kommer det här att betyda mycket för svensk stålforskning, för svensk konkurrenskraft och klimatet, spår Rachel Pettersson.

Clean Steel Partnership, är ett enormt forskningsprogram som syftar till att främja omställning av europeisk stålindustri till klimatneutralitet med bibehållen konkurrenskraft. Genom forskningsprogrammet finns cirka 100 miljoner euro, motsvarande en miljard svenska kronor, stålforskningsmedel att söka per år under sju år.

– Eftersom Sverige ligger långt fram i utveckling av stålprocesser, med ett stort fokus på just hållbara processer och minskade utsläpp, kommer vi arbeta fokuserat för att vår forskning ska ta hem en hel del projekt inom forskningsprogrammet, säger Rachel Pettersson.

Det riktigt intensiva arbetet med forskningsprogrammet inleds nu.

– Nu när är forskningsprogrammet presenterats väntar en intensiv period med att utarbeta projektförslag för de första utlysningarna som stänger redan i september, berättar Rachel Pettersson.

Mer information:

Rachel Pettersson (foto: Anna Thorell) och Clean Steel Partnership Roadmap
Stor bild, Rachel Pettersson. Foto: Pia Nordlander,

Annika Roos tar över som vd på Jernkontoret2.7.2021 10:00:00 CEST | Pressmeddelande

I början av 2022 tar Annika Roos över som vd på Jernkontoret. Annika är idag chef för Powder-verksamheten inom Sandvik. Hon är väl förankrad i stålbranschen och har siktet inställt på hållbar tillväxt och stärkt konkurrenskraft. Annika Roos tar över en expertorganisation som arbetar i nära samverkan med både järn- och stålföretagen och viktiga intressenter inom akademi, politik och myndigheter.

Jernkontoret tar upp kampen för ett reviderat IED som främjar omställning16.6.2021 10:04:04 CEST | Pressmeddelande

Mellan åren 2020 och 2023 revideras EU:s Industriutsläppsdirektiv, IED. Direktivet syftar till att minska industrins påverkan på människa och miljö och den pågående revideringen ska göra IED kompatibelt med övrig politik på angränsande områden. Framtagna förslag inom revideringen riskerar dock att hindra den viktiga och nödvändiga omställningen till en hållbar industri. I en ny fallstudie visar Jernkontoret på vilka konsekvenser förändringsförslagen kan få för svensk järn- och stålindustri.