”Ett barn blir till” fyller femtio

I oktober 1965 gavs fotografen Lennart Nilssons bok ”Ett barn blir till” ut för första gången. Bildserien, som i delar publicerats i Life Magazine i april samma år, kom att öppna dörren till en tidigare dold värld. På Galleri Kontrast pågår pop up-utställningen ”LENNART NILSSON – THROUGH LIFE AND TIME” den 1-4 oktober. Utställningen innehåller både kända, och kanske för många mindre kända, verk av fotografen och görs i ett samarbete mellan Lennart Nilsson Photography, TT Nyhetsbyrån och Galleri Kontast för att uppmärksamma 50-årsjubileet.

Originalutgåvan av Ett barn blir till från 1965. Foto: Leif Blom/TT

Det hyllade verket ”Ett barn blir till”, en handbok för blivande föräldrar, illustrerad av mästerfotografen Lennart Nilsson, fyller 50 år i oktober 2015. I april 1965 publicerades delar av bildserien i Life Magazine under titeln ”Drama of Life Before Birth” och blev en milstolpe i tidningens historia. Hela deras upplaga sålde slut inom några dagar. Fem utgåvor har gjorts av boken och den har getts ut i ett tjugotal länder. Bildserien inspirerade till en opera på La Scala, ingick i en musikal på Broadway och blev Nilssons internationella genombrott.

Sju år tog arbetet att färdigställa den första utgåvan. Allteftersom medicinsk och teknisk forskning gjort framsteg har också boken uppdaterats med nya bilder. En rad fotografiska tekniker har använts genom åren, såsom endoskopi, ljusmikroskopi och makrofotografering. De svepelektronmikroskopiska bilderna, som färglagts av fotografen Gillis Häägg, kom att publiceras i 1990 års upplaga av boken då forskningen också gjort det möjligt att fotografera själva befruktningen och vår allra första tid.

TT Nyhetsbyrån, i samarbete med Lennart Nilsson Photography, anordnar pop up-utställningen ”LENNART NILSSON – THROUGH LIFE AND TIME” på Galleri Kontrast i Stockholm. Utställningen innehåller verk från boken ”Ett barn blir till”, men också bilder från hans tid som fotojournalist från 1940-talet och framåt och pågår den 1-4 oktober.

Anne Fjellström från Lennart Nilsson Photography och styvdotter till den idag 93-årige Nilsson, säger så här om utställningen:

- Det är fantastiskt roligt att Lennarts livsverk uppmärksammas på det här sättet. Galleri Kontrast är ju ett fotogalleri med inriktning på fotojournalistik och det är ju i den världen som han har verkat sedan fyrtiotalet innan han började sitt pionjärarbete i den vetenskapliga bildens värld.

- Jag skulle ändå vilja säga att Lennart främst är en stor berättare, och historien om hur ett barn blir till är en av de största och mest fascinerande. I utställningen vill vi visa några av dessa bilder fokus ligger framförallt på historien om vår tillblivelse.

Om Lennart Nilsson

Lennart föddes i Strängnäs 1922 och påbörjade sin karriär som fotojournalist i mitten av 1940-talet. Han betraktas som en pionjär inom vetenskapsfotografin och anses vara en av världens främsta fotografer, mångfaldigt prisbelönad för sina arbeten. Han hade ett specialavtal med bildtidningen Life Magazine och har publicerats internationellt i ett flertal tidningar som Paris-Match, Stern och National Geographic. ”Ett barn blir till” blev startskottet på hans bana som vetenskapsfotograf med fokus på ”att göra det osynliga synligt”. Utöver bilder inifrån människokroppen har han också, under tiden, gjort en rad bildserier med naturen som motiv.

Anne Fjellström
Lennart Nilsson Photography
anne@lennartnilsson.com

Sophia Schyman
Marknadskoordinator TT Nyhetsbyrån
sophia.schyman@tt.se

Originalutgåvan av Ett barn blir till från 1965. Foto: Leif Blom/TT
Lennart Nilsson. Foto: Claudio Bresciani

I nästan hundra år har TT varit först med det senaste, och i dag är vi en mångfacetterad medieproducent som både servar mediebranschen med nyheter och säljer bild, video och grafik till företag, myndigheter eller organisationer. TT Nyhetsbyrån äger försäljningsrättigheterna över hela världen till Lennart Nilssons bilder.