Ett beslut i Svenska Ishockeyförbundets disciplinnämnd

Här bifogas ett beslut i Svenska Ishockeyförbundets disciplinnämnd i dag, tisdagen den 2 oktober 2018.

BESTRAFFNINGSÄRENDE
Namn:                            Jesper Ollas
Förening:                       Leksands IF
Adress:                          Box 118, 79323 LEKSAND
Matchdatum:                 2018-09-29
Mellan:                           MODO Hockey - Leksands IF, HockeyAllsvenskan
Domare/Anmälare         David Bergman
Avstängningsperiod     2018-09-30 - 2018-10-07 , 3 match(er)
Böter                              8 750:- betalas senast 2018-11-01,

BESLUT

Efter match mellan MODO Hockey och Leksands IF den 29 september 2018 åläggs Jesper Ollas, Leksands IF, följande straff för huvudtackling (checking to the head):

1. Avstängning fr.o.m. den 30 september 2018 t.o.m. den 7 oktober 2018. Avstängningen avser endast ishockey och gäller deltagande i tävling/uppvisning.
  2. Böter om 8 750 kr. Böterna ska vara inbetalade inom 30 dagar från dagen för detta beslut. Disciplinnämnden erinrar om att utebliven betalning kan efter anmälan leda till ny bestraffning.

Avstängningen bedöms motsvara 3 matcher.

SKÄL
Disciplinnämnden har tagit del av en anmälan som skett i efterhand av huvuddomaren, ett yttrande från Jesper Ollas samt en filmsekvens från händelsen.
Anmälan: Efter 15:11 i den tredje perioden tacklar nr 17 i Leksands IF, Jesper Ollas, nr 22, Jonathan Johnsson i huvudet. Under matchen bedöms det som boarding, men vid granskningen av videomaterialet efter matchens slut ser vi att tacklingen, som sker med armbågen, och med relativt hög fart träffar i huvudet. Jonathan Johnsson kan spela vidare.
Jesper Ollas har uppgett följande. Vår spelare bär in pucken i anfallszon och det uppstår en situation och pucken hamnar lös vid sargen. Jag ser det och tar en snäv sväng för att nå pucken. Jag hinner inte uppfatta att MODO-spelaren är på väg att ramla då jag har ögonen på pucken. Han är låg och jag har inga som helst uppsåt att träffa honom i huvudet. Jag vill enbart till 100 % nå pucken som ligger framför MODO-spelaren som jag träffar. Jag tycker det är olyckligt att den tar i huvudet, kontakt sker alltid i sådana situationer och i detta fallet olyckligt pga att MODO-spelaren hamnar i en onormalt låg position. Jag har under min karriär extremt få incidenter och ingen tidigare historik hos nämnden. Har enbart ett fåtal utvisningar varje säsong. Jag har pratat med spelaren och bett om ursäkt. Jag är själv emot huvudtacklingar så jag hoppas att ni tror mig när jag skriver att jag absolut inte vill gå in i situationen för att skada, bara vara första på den lösa pucken.
Disciplinnämnden gör följande bedömning. Filmsekvensen ger stöd för uppgifterna i anmälan. Nämnden finner det utrett att Jesper Ollas gjort sig skyldig till en otillåten huvudtackling. Förseelsen bör föranleda en avstängning. Avstängningens längd bestäms till en tid som bedöms motsvara 3 matcher. Han ska dessutom betala böter med det belopp som framgår av beslutet. Vid straffmätningen har nämnden särskilt beaktat följande nyckelfaktorer:

• Stor skaderisk.

Tillämplig regel: 14 kap. 2 § 8 punkten RF:s stadgar. Utvisning enligt regel 44.

På disciplinnämndens vägnar

Alexander Ramsay

Alexander Ramsay, Marie-Louise Dock Collin, Ulf Lindgren, Hans-Göran Elo, Stefan Persson, Christoffer Norgren, Fredrik Carlman och Gunilla Andersson Stampes.

Skiljaktig mening (Stefan Persson, Hans Göran Elo, Christoffer Norgren, Gunilla Andersson Stampes). Det är fråga om en oavsiktlig tackling som träffat motståndarens huvud. Även om också oavsiktliga huvudtacklingar ska bestraffas anser vi att tacklingen träffat motståndarens huvud till följd av olyckliga omständigheter som Jesper Ollas inte kunde undvika. Vi menar därför att Jesper Ollas inte brustit i sin anpassning i förhållande till motståndarens position på ett sådant sätt att tacklingen bör föranleda någon bestraffning.

Alexander RamsayOrdförande i Svenska Ishockeyförbundets disciplinnämnd

Abonnera på våra pressmeddelanden.