Ett beslut i Svenska Ishockeyförbundets disciplinnämnd

Här bifogas ett beslut i Svenska Ishockeyförbundets disciplinnämnd i dag, lördagen den 22 december 2018.

BESTRAFFNINGSÄRENDE
Namn:                           Rasmus Rissanen
Förening:                      Örebro HK
Adress:                         Orvar Bergmarks Plats 5, 70223 ÖREBRO
Matchdatum:                2018-12-21
Mellan:                          Örebro HK - Skellefteå AIK, SHL
Domare/Anmälare        Christer Lärking
Avstängningsperiod    2018-12-22 - 2018-12-30 - 3 match(er)
Böter                             12 000:- betalas senast 2019-01-22,

BESLUT

Efter match mellan Örebro HK och Skellefteå AIK, SHL, den 21 december 2018, åläggs Rasmus Rissanen, Örebro HK, följande straff för huvudtackling:

1. Avstängning fr.o.m. den 22 december 2018 t.o.m. den 30 december 2018. Avstängningen avser endast ishockey och gäller deltagande i tävling/uppvisning.

2. Böter om 12 000 kr. Böterna ska vara inbetalade inom 30 dagar från dagen för detta beslut. Disciplinnämnden erinrar om att utebliven betalning kan efter anmälan leda till ny bestraffning.

Avstängningen bedöms motsvara tre matcher.

SKÄL
Disciplinnämnden har tagit del av anmälan som skett i efterhand av ansvarig för SHL:s situationsrum och en filmsekvens från händelsen.
Anmälan: 10.41 kvar av tredje perioden så har Skellefteåspelare nr 27 Alvarez pucken i mittzon och lägger ner den i anfallszon. Alvarez fintar att han skall gå utmed sargen men viker in i banan istället. Örebrospelaren nr 2 Rissanen försöker att stoppa Alvarez genom att göra en crosschecking som dock träffar Alvarez mot halsen och Crosscheckingen utförs med fullt utsträckta armar. Alternativ bestraffning är Crosschecking.
Rasmus Rissanen har beretts tillfälle att yttra sig i enlighet med fastställda rutiner för disciplinärenden i SHL, men har inte avhörts.
Disciplinnämnden gör följande bedömning: Filmsekvensen ger stöd för uppgifterna i anmälan. Nämnden finner det utrett att Rasmus Rissanen gjort sig skyldig till en huvudtackling. Förseelsen bör föranleda en avstängning. Avstängningens längd bestäms till en tid som bedöms motsvara tre matcher. Han ska dessutom betala böter med det belopp som framgår av beslutet. Vid straffmätningen har nämnden särskilt beaktat följande nyckelfaktorer:

1. Det är fråga om en medveten crosscheckingrörelse som träffar huvudet

2. Stor skaderisk

Tillämplig regel: 14 kap. 2 § 8 punkten RF:s stadgar. Utvisning enligt regel 44.

På disciplinnämndens vägnar

Johan Nordin

Johan NordinVice ordförande i Svenska Ishockeyförbundets disciplinnämnd

Abonnera på våra pressmeddelanden.