Ett beslut i Svenska Ishockeyförbundets disciplinnämnd

Här bifogas ett beslut i Svenska Ishockeyförbundets disciplinnämnd i dag, måndagen den 7 januari 2019.

BESTRAFFNINGSÄRENDE
Namn:                          Dick Axelsson
Förening:                     Djurgårdens IF
Adress:                        Box 2, 12125 STOCKHOLM-GLOBEN
Matchdatum:               2019-01-05
Mellan:                         Mora IK - Djurgårdens IF, SHL
Domare/Anmälare       Sören Persson
Avstängningsperiod   2019-01-06 - 2019-01-12 - 2 match(er)
Böter                            18 750:- betalas senast 2019-02-06,

BESLUT
Efter match penalty i match mellan Mora IK och Dick Axelsson, Djurgårdens IF, SHL,
2019-01-05, åläggs Dick Axelsson, Djurgårdens IF, följande straff för abuse of officials:

1. Avstängning fr.o.m. den 6 januari 2019 t.o.m. den 12 januari 2019. Avstängningen avser endast ishockey och gäller deltagande i tävling/uppvisning.
  2. Böter om 18 750 kr. Böterna ska vara inbetalade inom 30 dagar från dagen för detta beslut. Disciplinnämnden erinrar om att utebliven betalning kan efter anmälan leda till ny bestraffning.

Avstängningen bedöms motsvara 2 matcher, inklusive den som följer automatisk vid match penalty.

SKÄL
Disciplinnämnden har tagit del av anmälan samt ett yttrande från Dick Axelsson.
Anmälan: Efter matchens slut när jag och min kollega Wolmer Edqvist lämnar isen dröjer sig DIF:s spelare Dick Axelsson kvar och går efter oss in i korridoren. Först säger han högt och tydligt "Använd din jävla pipa för helvete”. Vi väljer att ignorera kommentaren och går vidare mot vårt omklädningsrum. Denna första kommentar uppfattar bara jag och våra LD, som redan befinner sig utanför vårt omklädningsrum. Dick viker av och går bort mot sitt omklädningsrum där han skriker så det ekar i korridorerna ”Du är så jävla värdelös Wolmer" Detta uppfattar hela domarteamet och även SHL:s säkerhetsdelegat Richard Lank som befann sig i korridoren vid tidpunkten.
Dick Axelsson: Jag erkänner att jag skrek dom orden när jag närmade mig omklädningsrummet efter matchen. Men om jag ska stängas av för detta så förutsätter jag att varje spelare som säger något till domarna eller funktionär varje match kommer bli anmälda och hamna hos disciplinnämnden
Disciplinnämnden: Det är utrett att Dick Axelsson uttalat sig på sådant sätt som påstås i anmälan. Uttalandet utgör ett bestraffningsbart abuse of officials och bör leda till en avstängning vars längd bedöms motsvara två matcher inklusive den automatiska avstängning som följer vid ett match penalty. Han ska dessutom betala böter med det belopp som framgår av beslutet. Vid straffmätningen har nämnden särskilt beaktat följande nyckelfaktorer:

• Uttalandena är missfirmande mot domarna
  • Det rör sig om upprepade uttalanden
  • Uttalanden sker efter matchen när Dick Axelsson bör ha haft tid att besinna sig.

Tillämplig regel: 14 kap. 2 § 7 punkten RF:s stadgar. Utvisning enligt regel 39.6 v.

På disciplinnämndens vägnar

Alexander Ramsay

Alexander RamsayOrdförande i Svenska Ishockeyförbundets disciplinnämnd

Ishockeyns stämma avslutad: Anders Larsson omvald som ordförande och direkt upp- och nedflyttning till SHL och Hockeyallsvenskan införs15.6.2019 10:28:44 CESTPressmeddelande

Idag lördag den 15 juni avslutades Svenska Ishockeyförbundets Förbundsmöte i Stockholm. Anders Larsson omvaldes till ordförande och förbundsmötet beslutade att från säsongen 2020/21 införa direkt upp- och nedflyttning av ett (1) lag mellan serierna på förbundsnivå inom herrishockeyn. I övrigt beslutade Förbundsmötet att förstärka det regionala stödet till ishockeyföreningarna i hela landet genom regionala s.k. sportkontor.

Direkt upp – och nedflyttning mellan SHL, Hockeyallsvenskan och Hockeyettan föreslås från säsongen 2020/2129.5.2019 11:14:31 CESTPressmeddelande

Idag presenterar Svenska Ishockeyförbundets styrelse sitt förslag på hur modell för upp- och nedflyttning i SHL, Hockeyallsvenskan och Hockeyettan bör se ut framöver. Förslaget är att istället för som i nuvarande modell där två lag från underliggande serie har möjlighet att kvalificera sig, från säsongen 2020/21 införa direkt upp- och nedflyttning av ett (1) lag mellan serierna på förbundsnivå inom herrishockeyn. Styrelsens förslag bygger på att ligorna är med och bestämmer vilken modell som ska gälla för att avgöra vilka dessa lag är.