Ett beslut i Svenska Ishockeyförbundets disciplinnämnd

Här bifogas ett beslut i Svenska Ishockeyförbundets disciplinnämnd i dag, torsdagen den 10 januari 2019.

BESTRAFFNINGSÄRENDE
Namn:                            Fanny Rask
Förening:                       HV 71
Adress:                          Kinnarps Arena, 55454 JÖNKÖPING
Matchdatum:                 2019-01-06
Mellan:                           HV 71 - Leksands IF, SDHL
Domare/Anmälare        Joel Hansson
Avstängningsperiod    2019-01-07 - 2019-02-01 - 7 match(er)

BESLUT
Efter match mellan HV 71 och Leksands IF, SDHL, den 6 januari 2019, åläggs Fanny Rask, HV 71, följande straff för huvudtackling (checking to the head):
Avstängning fr.o.m. den 7 januari 2019 t.o.m. den 1 februari 2019. Avstängningen avser endast ishockey och gäller deltagande i tävling/uppvisning.
Avstängningen bedöms motsvara 7 matcher.

SKÄL
Disciplinnämnden har tagit del av en anmälan, ett yttrande från Fanny Rask samt en filmsekvens från händelsen.
Anmälan: I mitten av andra perioden så befinner sig pucken bakom Leksands mål där pucken förflyttas från vänster till höger sida i spelriktningen mellan två Leksands spelare. Leksands Anna Borgqvist bågar i mitten av banan och ut mot spelarbåsen. HV71s spelare Fanny Rask befinner sig på ett avstånd av några meter från Anna och har av videomaterialet att döma en överblick över uppspelet samt annans rörelser. I samband med att Leksands spelare passar pucken uppåt i banan så bryter Fanny Rask åkbanan för Anna och en kontakt sker rakt mot huvudet. Fanny har möjligheten att undvika kontakten som sker på en spelare som ej är puckförare samt ej har uppsikt över den kommande kontakten. Kontakten är från blindside och direkt mot huvudet med en stor risk för skada.
Fanny Rask har uppgett följande. Först vill jag börja med att säga att situationen är väldigt olycklig, jag ser inte Anna som kommer i min blindeside. Jag tittar puck och det gör vad jag förstår Anna också. Hon kommer upp bakifrån i min rygg på insidan mot spelet. Jag tycker inte att jag bryter Annas åkbana då jag är först i det området/situationen, där jag är påväg mot (försöker tajma) pucken som läggs ut. Därefter blir det en kontakt och det är jätte olyckligt att det träffar illa. Hur ska jag kunna undvika kontakten när jag inte ens har sett henne komma där? Jag tycker också att videon visar att vid kontakttillfället gör jag ingen som helst rörelse för att förvärra kollisionen (varken med armbåge eller axel). Jag blev väldigt chockad av att hon dök upp där och jag känner mest att både jag och Anna tittar för mycket på pucken och ser inte varandra, därav en kollision. Jag hoppas att Anna mår bra, hon spelade klart matchen så förhoppningsvis blev det inte så farligt.
Disciplinnämnden gör följande bedömning. Filmsekvensen ger stöd för uppgifterna i anmälan. Nämnden finner det utrett att Fanny Rask gjort sig skyldig till en huvudtackling. Förseelsen bör föranleda en avstängning. Avstängningens längd bestäms till en tid som bedöms motsvara 7 matcher. Vid straffmätningen har nämnden särskilt beaktat följande nyckelfaktorer:

• Det är fråga om en medveten tackling på en icke puckförande spelare.
  • Tacklingen sker från blind side.
  • Hög skaderisk.

Tillämplig regel: 14 kap. 2 § 8 punkten RF:s stadgar. Utvisning enligt regel 44.

På disciplinnämndens vägnar

Alexander Ramsay

Alexander RamsayOrdförande i Svenska Ishockeyförbundets disciplinnämnd

Tel:070 - 522 64 54