Ett beslut i Svenska Ishockeyförbundets disciplinnämnd

Här bifogas ett beslut i Svenska Ishockeyförbundets disciplinnämnd i dag, tisdagen den 19 februari 2019.

BESTRAFFNINGSÄRENDE
Namn:                            Lucas Sandström
Förening:                       Almtuna IS
Adress:                          Verkstadsgatan 10 G, 75323 UPPSALA
Matchdatum:                 2019-02-16
Mellan:                           Almtuna IS - Karlskrona HK, HockeyAllsvenskan
Domare/Anmälare        Christoffer Holm
Avstängningsperiod    2019-02-17 - 2019-03-31 - 11 match(er)

BESLUT
Efter match penalty i match mellan Almtuna IS och Karlskrona HK, HockeyAllsvenskan, 2019-02-16, åläggs Lucas Sandström, Almtuna IS, följande straff för physical abuse of officials:
Avstängning fr.o.m. den 17 februari 2019 t.o.m. den 31 mars 2019. Avstängningen avser endast ishockey och gäller deltagande i tävling/uppvisning.
Avstängningen bedöms motsvara 11 matcher, inklusive den som följer automatisk vid match penalty.

SKÄL
Disciplinnämnden har tagit del av anmälan, ett yttrande från Lucas Sandström, genom Almtunas sportchef Björn Danielsson, samt en filmsekvens från händelsen.
Anmälan: 38:07 in i matchen stoppas spelet för verkställande av en utvisning. I samband med detta uppstår en situation mellan Karlskronas August Nilsson ("vit 7") och Almtunas Lucas Sandström ("röd 28"). I samband med att linjedomaren går emellan spelarna drar vit 7 omkull röd 28. Röd 28 tar sig snabbt upp på benen och puttar omkull linjedomaren i samband med att han försöker komma fram till vit 7 igen.
Linjedomaren landar olyckligt i fallet och gör illa vänster knä. Linjedomare kunde fullfölja matchen med kvarstående smärta.
Match penalty för PH-ABUSE utdömdes på isen.
Lucas Sandström: Almtuna IS tycker att det är beklagat att linjedomaren skadar sig i situationen som uppstår. Återigen är det ingen kommunikation från huvuddomare Christoffer Holm att anmälan kommer skickas in, vilket vi på mötet med domarna i augusti fick till oss att de ALLTID ska informera om. När anmälan görs ska de meddela de drabbade laget. Vi i Almtuna fick ingen förklaring/information om varför. Som vi ser på det är det en teknings situation innan som Lucas Sandström får en cross‐checking i ansiktet som domare Holm tar 2 minuters utvisning på som lika gärna kan vara matchstraff. Känslorna svallar upp och vi är uppriktigt irriterade på särbehandling av Lucas när de blir en sån tydlig händelse direkt på tekning. När Lucas ligger på isen så är det flera Karlskrona spelare framme och skriker saker till Lucas utan att domarteamet gör någonting med just den händelsen.
Händelsen i samband med matchstraffet på Lucas. Lucas får en arm runt sitt ben av en liggande Karlskrona som sliter ner Lucas handlöst till isen. Lucas vill i nästa situation få tag på motståndaren och markera att detta inte är ett ok samtidigt som linjemannen försöker gå emellan. Linjemannen har dåligt omdöme och utsätter sig för fara när detta sker, vilket i sin tur leder till att han ramlar och skadar sig när handgemängen är igång. För många gånger som domarna har dåligt omdöme och kastar sig in i situationer som de inte kan hantera och då får kontakt med spelarna. Lucas vet inte ens om att linjemannen är på väg in i situationen då han försöker få tag på Karlskrona spelaren. I samband med detta så blir det en kontakt med linjemannen som såklart är olyckligt och inte alls med mening. Alla domare på isen måste kunna läsa av en sådan situation och inte kasta sig in rakt i hetluften mellan dessa två spelare. Vi tycker att denna situation hade kunnat undvikits då det var en uppenbart upphetsad stämning på isen, som domarna ställer till med. Det solklara med denna situation är att Karlskrona spelaren ska visas ut efter att han dragit ner Lucas handlöst till isen. Domarteamet väljer då istället sätta Almtuna IS med 5a + matchpenalty vilket är helt felaktigt utifrån denna händelse.
Disciplinnämnden: Filmsekvensen ger stöd åt uppgifterna i anmälan. Det är utrett att Lucas Sandström gjort sig skyldig till att ha knuffat linjemannen på sätt som där anges. Förseelsen bedöms som physical abuse of officials. Lucas Sandströms invändning att han inte visste om att linjemannen var på väg in i situationen lämnas helt utan avseende. Lucas Sandström har god uppsikt och bedöms vara helt medveten om att det är linjemannen han knuffar, låt vara för att ta sig fram till motspelaren. Beteendet, att fysiskt ge sig på en domare på detta sätt, är helt oacceptabelt och ska leda till ett kännbart straff. I Lucas Sandströms fall är det dessutom fråga om återfall i samma typ av förseelse. Detta är tredje gången under innevarande säsong som han åläggs en bestraffning av Disciplinnämnden. I ärende nr 8-18/19 fälldes han för fighting och i ärende nr 105-18/19 för physical abuse of official. Mot denna bakgrund gör disciplinnämnden bedömningen att Lucas Sandström ska åläggas en avstängning som motsvarar 11 matcher. Avstängningen blir längre än 30 dagar, vilket innebär att avstängningen inte kan kombineras med böter (se RF 14 kap 7 §).

Tillämplig regel: 14 kap. 2 § 8 punkten RF:s stadgar. Utvisning enligt regel 40.

På disciplinnämndens vägnar

Alexander Ramsay

Alexander RamsayOrdförande i Svenska Ishockeyförbundets disciplinnämnd

Tel:070 - 522 64 54