Ett beslut i Svenska Ishockeyförbundets disciplinnämnd

Här bifogas ett beslut i Svenska Ishockeyförbundets disciplinnämnd i dag, tisdagen den 26 mars 2019.

BESTRAFFNINGSÄRENDE
Namn:                             Jesper Frödén
Förening:                        AIK
Adress:                           Gårdsvägen 4, 16970 SOLNA
Matchdatum:                  2019-03-24
Mellan:                            Leksands IF – AIK, Play Off inför direktkval
Domare/Anmälare          Johan Magnusson

BESLUT
Efter match penalty i match Leksands IF och AIK, Play Off inför direktkval, den 24 mars 2019 beslutar Disciplinnämnden följande avseende anmälan mot Jesper Frödén, AIK, för huvudtackling (checking to the head):
Anmälan lämnas utan bifall.

SKÄL
Disciplinnämnden har tagit del av en anmälan, ett yttrande från Jesper Frödén samt en filmsekvens från händelsen.
Anmälan: 43:28 in i matchen stoppas spelet för verkställande av en utvisning. I samband med detta kör AIKs Jesper Frödén obehärskat in i Leksands Lucas Nordsäter. Frödén träffar Nordsäter i huvudet och kommer från blindside, Nordsäter har därmed ingen möjlighet att försvara sig eller förbereda sig på att ta emot smällen samtidigt som Frödén har möjlighet att undvika situationen. Större straffet för checking to the head utdömdes på isen.
Jesper Frödén har uppgett följande. Det är inte Nordsäter jag kolliderar med utan det är David Rundqvist. Jag uppfattar situationen som att Rundqvist blir tacklad i situationen innan och jag glider i samma åkriktning för att vinna pucken i backcheckingen och blir distraherad av spelaren som hoppar över Rundqvist när han glider på isen strax innan vi kolliderar. Jag kan inte förutse att Rundqvist skall ställa sig upp precis när jag kommer i hans riktning. Det blir olyckligt när Rundqvist precis bromsar in och ställer sig upp när jag kommer i samma åkriktning. Min mening var absolut inte att skada Rundqvist utan jag uppfattar att vi kolliderade i väldigt låg fart och jag sätter inte emot på något sätt i kollisionen. Man kan se att jag tappar balansen efter vi kolliderar vilket även det bevisar att jag inte sätter emot i situationen. Om man kollar noga så träffar kollisionen inte i huvudet, utan den träffar enbart på axeln och därav rotationen på honom. Rundqvist spelade sedan vidare det powerplayet och även hela matchen. Jag har även kontaktat Rundqvist och allt var bra med honom.
Disciplinnämnden gör följande bedömning. Nämnden, som har granskat filmsekvensen, konstaterar att det inte går att bortse från Jesper Frödéns invändning om att tacklingen inte har träffat motspelaren i huvudet utan på axeln. Vid den bedömningen är det inte utrett att Jesper Frödén gjort sig skyldig till en checking to the head. Anmälan lämnas därför utan bifall.

Tillämplig regel: 14 kap. 2 § 8 punkten RF:s stadgar. Utvisning enligt regel 44.

På disciplinnämndens vägnar

Alexander Ramsay

Alexander RamsayOrdförande i Svenska Ishockeyförbundets disciplinnämnd

Ishockeyns stämma avslutad: Anders Larsson omvald som ordförande och direkt upp- och nedflyttning till SHL och Hockeyallsvenskan införs15.6.2019 10:28:44 CESTPressmeddelande

Idag lördag den 15 juni avslutades Svenska Ishockeyförbundets Förbundsmöte i Stockholm. Anders Larsson omvaldes till ordförande och förbundsmötet beslutade att från säsongen 2020/21 införa direkt upp- och nedflyttning av ett (1) lag mellan serierna på förbundsnivå inom herrishockeyn. I övrigt beslutade Förbundsmötet att förstärka det regionala stödet till ishockeyföreningarna i hela landet genom regionala s.k. sportkontor.

Direkt upp – och nedflyttning mellan SHL, Hockeyallsvenskan och Hockeyettan föreslås från säsongen 2020/2129.5.2019 11:14:31 CESTPressmeddelande

Idag presenterar Svenska Ishockeyförbundets styrelse sitt förslag på hur modell för upp- och nedflyttning i SHL, Hockeyallsvenskan och Hockeyettan bör se ut framöver. Förslaget är att istället för som i nuvarande modell där två lag från underliggande serie har möjlighet att kvalificera sig, från säsongen 2020/21 införa direkt upp- och nedflyttning av ett (1) lag mellan serierna på förbundsnivå inom herrishockeyn. Styrelsens förslag bygger på att ligorna är med och bestämmer vilken modell som ska gälla för att avgöra vilka dessa lag är.

Ishockey-VM 2025 spelas i Sverige24.5.2019 10:41:17 CESTPressmeddelande

Sedan två veckor har det pågått en riktig ishockeyfest i Bratislava, Slovakien. En hockeyfest som kommer tillbaka till Sverige år 2025 efter att Internationella Ishockeyförbundet (IIHF) idag utsett Sverige till arrangör för ishockey-VM år 2025. Ishockey-VM har de senaste åren verkligen varit riktiga ishockeyfester, både på plats i arenan och framför TV:n. Vi minns upplevelserna och bilderna från Köln och Köpenhamn där en gul vägg av svenska fans lyfte fram Tre Kronor till dubbla VM-guld. Nu får alla fans, men också de som ännu inte upptäckt ishockeyn chansen att uppleva samma hockeyfest i Sverige igen.