Ett beslut i Svenska Ishockeyförbundets disciplinnämnd

Här bifogas ett beslut i Svenska Ishockeyförbundets disciplinnämnd i dag, tisdagen den 26 mars 2019.

BESTRAFFNINGSÄRENDE
Namn:                             Jesper Frödén
Förening:                        AIK
Adress:                           Gårdsvägen 4, 16970 SOLNA
Matchdatum:                  2019-03-24
Mellan:                            Leksands IF – AIK, Play Off inför direktkval
Domare/Anmälare          Johan Magnusson

BESLUT
Efter match penalty i match Leksands IF och AIK, Play Off inför direktkval, den 24 mars 2019 beslutar Disciplinnämnden följande avseende anmälan mot Jesper Frödén, AIK, för huvudtackling (checking to the head):
Anmälan lämnas utan bifall.

SKÄL
Disciplinnämnden har tagit del av en anmälan, ett yttrande från Jesper Frödén samt en filmsekvens från händelsen.
Anmälan: 43:28 in i matchen stoppas spelet för verkställande av en utvisning. I samband med detta kör AIKs Jesper Frödén obehärskat in i Leksands Lucas Nordsäter. Frödén träffar Nordsäter i huvudet och kommer från blindside, Nordsäter har därmed ingen möjlighet att försvara sig eller förbereda sig på att ta emot smällen samtidigt som Frödén har möjlighet att undvika situationen. Större straffet för checking to the head utdömdes på isen.
Jesper Frödén har uppgett följande. Det är inte Nordsäter jag kolliderar med utan det är David Rundqvist. Jag uppfattar situationen som att Rundqvist blir tacklad i situationen innan och jag glider i samma åkriktning för att vinna pucken i backcheckingen och blir distraherad av spelaren som hoppar över Rundqvist när han glider på isen strax innan vi kolliderar. Jag kan inte förutse att Rundqvist skall ställa sig upp precis när jag kommer i hans riktning. Det blir olyckligt när Rundqvist precis bromsar in och ställer sig upp när jag kommer i samma åkriktning. Min mening var absolut inte att skada Rundqvist utan jag uppfattar att vi kolliderade i väldigt låg fart och jag sätter inte emot på något sätt i kollisionen. Man kan se att jag tappar balansen efter vi kolliderar vilket även det bevisar att jag inte sätter emot i situationen. Om man kollar noga så träffar kollisionen inte i huvudet, utan den träffar enbart på axeln och därav rotationen på honom. Rundqvist spelade sedan vidare det powerplayet och även hela matchen. Jag har även kontaktat Rundqvist och allt var bra med honom.
Disciplinnämnden gör följande bedömning. Nämnden, som har granskat filmsekvensen, konstaterar att det inte går att bortse från Jesper Frödéns invändning om att tacklingen inte har träffat motspelaren i huvudet utan på axeln. Vid den bedömningen är det inte utrett att Jesper Frödén gjort sig skyldig till en checking to the head. Anmälan lämnas därför utan bifall.

Tillämplig regel: 14 kap. 2 § 8 punkten RF:s stadgar. Utvisning enligt regel 44.

På disciplinnämndens vägnar

Alexander Ramsay

Alexander RamsayOrdförande i Svenska Ishockeyförbundets disciplinnämnd

Abonnera på våra pressmeddelanden.