Ett beslut i Svenska Ishockeyförbundets disciplinnämnd

Här bifogas ett beslut i Svenska Ishockeyförbundets disciplinnämnd i dag, fredagen den 29 mars 2019.

BESTRAFFNINGSÄRENDE
Namn:                            Brendan Shinnimin
Förening:                       Växjö Lakers HC
Adress:                          Storgatan 86, 35246 VÄXJÖ
Matchdatum:                 2019-03-28
Mellan:                           Växjö Lakers HC - Luleå HF, SM-slutspel
Domare/Anmälare        Situationsrummet
Avstängningsperiod    2019-03-29 - 2019-04-03 - 3 match(er)
Böter                             21 250:- betalas senast 2019-04-28

BESLUT
Efter match mellan Växjö Lakers HC och Luleå HF, SM-slutspel, 2019-03-28, åläggs Brendan Shinnimin, Växjö Lakers HC, följande straff för crosschecking:

1. Avstängning fr.o.m. den 29 mars 2019 t.o.m. den 3 april 2019. Avstängningen avser endast ishockey och gäller deltagande i tävling/uppvisning.
  2. Böter om 21 250 kr. Böterna ska vara inbetalade inom 30 dagar från dagen för detta beslut. Disciplinnämnden erinrar om att utebliven betalning kan efter anmälan leda till ny bestraffning.
    Avstängningen bedöms motsvara 3 matcher.

SKÄL
Disciplinnämnden har tagit del av anmälan, ett yttrande från Brendan Shinnimin samt två filmsekvenser från och relaterade till händelsen.
Anmälan: 4.15 kvar av period 2 så har Luleåspelaren nr 9 Forsberg pucken vid hörnet i anfallszon. Forsberg är uppvaktad av 2 st Växjöspelare och tappar balansen. När pucken ligger under Forsberg som står knästående på isen så crosscheckar Växjöspelaren nr 24 Shinnimin Forsberg i nacken med en kraftfull crosschecking. Forsberg avbryter matchen. Alternativ bestraffning är Checking to the head.
Brendan Shinnimin: Hamnar i en närkamp med som det känns tre spelare. Jag använder klubban instinktivt för att skapa utrymme i närkampen. Luleåspelaren är väldigt låg och jag träffar därför som jag uppfattat det högt upp på ryggen. Situationsrummet nämner i sin anmälan att Luleåspelaren avbryter matchen efter situationen. Här vill jag påpeka att han bryter pga en skadad axel, alltså inte en huvudskada. Det bekräftas av Luleås Tomas Berglund på presskonferensen samt syns på bilderna när han lämnar båset. Detta anser jag är väldigt viktigt då jag inte tror att min klubba träffar huvudet och det är hur som inte en speciellt hård smäll. Skadan kommer alltså inte av att jag skulle ha kraftigt cross checkat honom i huvudet utan handlar om en axel.
Disciplinnämnden: Efter granskning av filmsekvensen konstaterar Disciplinnämnden att Brendan Shinnimin utdelade en relativt kraftig crosschecking mot Luleåspelaren.
Precis som anges i anmälan var Luleåspelaren ensamt uppvaktad av två Växjöspelare och dessutom ur balans och kraftigt framåtböjd med vänstra handen i isen. Han befann sig alltså i en försvarslös position när crosscheckingen utdelades.
Nämnden bedömer att crosscheckingen till viss del träffade övre delen av ryggen men även att en väsentlig del av kraften träffade nacken på Luleåspelaren. Trots detta väljer nämnden att försiktighetsvis bedöma händelsen som en crosschecking och inte som en checking to the head.
På en ishockeyspelare är nacken oskyddad och våld med klubban mot nacken kan leda till mycket allvarliga skador. Nämnden bedömer mot denna bakgrund att Brendan Shinnimins agerande utsatte motspelaren för stor skaderisk.
Sammantaget anser nämnden att crosscheckingen var våldsam, obehärskad och respektlös och att Brendan Shinnimin därför ska ådömas en avstängning vars längd bedöms motsvara tre matcher. Han ska dessutom betala böter med det belopp som framgår av beslutet.
Brendan Shinnimin har tidigare den här säsongen bestraffats av nämnden vid två tillfällen (ärende nr D-SIF-007849 och D-SIF-008245). Det har då varit fråga om filmning och osportsligt uppträdande. Eftersom den nuvarande händelsen är av en annan karaktär än de tidigare förseelserna har det förhållande att det är fråga om återfall endast påverkat avstängningens längd i mindre utsträckning.

Vid straffmätningen har nämnden särskilt beaktat följande nyckelfaktorer:

• Tacklingen är våldsam och obehärskad.
  • Tacklingen utdelas på en spelare som är i en sårbar position
  • Tacklingen medför stor skaderisk

Tillämplig regel: 14 kap. 2 § 8 punkten RF:s stadgar. Utvisning enligt regel 59.

På disciplinnämndens vägnar

Alexander Ramsay

Alexander RamsayOrdförande i Svenska Ishockeyförbundets disciplinnämnd

Abonnera på våra pressmeddelanden.