Ett beslut i Svenska Ishockeyförbundets disciplinnämnd

Här bifogas ett beslut i Svenska Ishockeyförbundets disciplinnämnd i dag, tisdagen den 2 april 2019.

BESTRAFFNINGSÄRENDE
Namn:                            Alex Hutchings
Förening:                       IK Oskarshamn
Adress:                          Döderhultsvägen 5b, 57231 OSKARSHAMN
Matchdatum:                 2019-03-31
Mellan:                           Timrå IK - IK Oskarshamn, Direktkval till SHL
Domare/Anmälare         Daniel Winge
Avstängningsperiod     2019-04-01 - 2019-04-04 - 2 match(er)

BESLUT
Efter match penalty i match mellan Timrå IK och IK Oskarshamn, Direktkval till SHL, den 31 mars 2019, åläggs Alex Hutchings, IK Oskarshamn, följande straff för huvudtackling (checking to the head):

Avstängning fr.o.m. den 1 april 2019 t.o.m. 4 april 2019. Avstängningen avser endast ishockey och gäller deltagande i tävling/uppvisning.

Avstängningen bedöms motsvara två matcher inklusive den automatiska avstängningen som följer av ett match penalty.

SKÄL
Disciplinnämnden har tagit del av anmälan, ett yttrande från Alex Hutchings samt en filmsekvens från händelsen.
Anmälan: I samband med att pucken låses i ena sarghörnet drar Hutchings ner Hampus Larsson våldsamt i isen och direkt därefter crosscheckar Hutchings Larsson i ansiktet som till följd av detta slår bakhuvudet i isen.
Alex Hutchings har uppgett följande. During a battle in the corner my self and (26) were tangled up and as he lost his balance he held my stick while falling down. I try to get up but he continues to hold onto my stick so I try and push away from him, resulting in an accidental cross check. Clearly he was fine on the play and pretended to be injured laying on the ice, but as the video shows after he removes his towel sitting on the bench from his face no blood or any visible injury. Just a smile on his face.
Disciplinnämnden gör följande bedömning Filmsekvensen ger stöd för uppgifterna i anmälan. Nämnden finner det utrett att Alex Hutchings gjort sig skyldig till en huvudtackling (checking to the head). Förseelsen bör föranleda en avstängning. Avstängningens längd bestäms till en tid som bedöms motsvara två matcher inklusive den automatiska avstängningen som följer av ett match penalty. Vid straffmätningen har nämnden särskilt beaktat följande nyckelfaktorer:

1. Det är fråga om en medveten crosscheckingrörelse.
  2. Tacklingen sker i en kampsituation på isen när motspelaren håller fast klubban.

Tillämplig regel: 14 kap. 2 § 8 punkten RF:s stadgar. Utvisning enligt regel 44.

På disciplinnämndens vägnar

Johan Nordin

Johan NordinVice ordförande i Svenska Ishockeyförbundets disciplinnämnd

Ishockeyns stämma avslutad: Anders Larsson omvald som ordförande och direkt upp- och nedflyttning till SHL och Hockeyallsvenskan införs15.6.2019 10:28:44 CESTPressmeddelande

Idag lördag den 15 juni avslutades Svenska Ishockeyförbundets Förbundsmöte i Stockholm. Anders Larsson omvaldes till ordförande och förbundsmötet beslutade att från säsongen 2020/21 införa direkt upp- och nedflyttning av ett (1) lag mellan serierna på förbundsnivå inom herrishockeyn. I övrigt beslutade Förbundsmötet att förstärka det regionala stödet till ishockeyföreningarna i hela landet genom regionala s.k. sportkontor.

Direkt upp – och nedflyttning mellan SHL, Hockeyallsvenskan och Hockeyettan föreslås från säsongen 2020/2129.5.2019 11:14:31 CESTPressmeddelande

Idag presenterar Svenska Ishockeyförbundets styrelse sitt förslag på hur modell för upp- och nedflyttning i SHL, Hockeyallsvenskan och Hockeyettan bör se ut framöver. Förslaget är att istället för som i nuvarande modell där två lag från underliggande serie har möjlighet att kvalificera sig, från säsongen 2020/21 införa direkt upp- och nedflyttning av ett (1) lag mellan serierna på förbundsnivå inom herrishockeyn. Styrelsens förslag bygger på att ligorna är med och bestämmer vilken modell som ska gälla för att avgöra vilka dessa lag är.