Ett beslut i Svenska Ishockeyförbundets disciplinnämnd

Här bifogas ett beslut i Svenska Ishockeyförbundets disciplinnämnd i dag, fredagen den 30 augusti 2019.

BESTRAFFNINGSÄRENDE
Namn:                        Alexander Deilert
Förening:                  IF Björklöven
Adress:                     TEGSVÄGEN 20, 90433 UMEÅ
Matchdatum:             2019-08-28
Mellan:                        MODO Hockey - IF Björklöven, SCA Cupen
Domare/Anmälare     Pierre Schilken
Avstängningsperiod 2019-08-29 - 2019-09-06 - 3 match(er)
Böter                          7 500:- betalas senast 2019-09-29

BESLUT

Efter match penalty i match mellan Modo Hockey och IF Björklöven HC, SCA Cupen, 2019-08-28, åläggs Alexander Deilert, IF Björklöven, följande straff för elbowing:

1. Avstängning fr.o.m. den 29 augusti 2019 t.o.m. den 6 september 2019. Avstängningen avser endast ishockey och gäller deltagande i tävling/uppvisning.
  1. Böter om 7 500 kr. Böterna ska vara inbetalade inom 30 dagar från dagen för detta beslut. Disciplinnämnden erinrar om att utebliven betalning kan efter anmälan leda till ny bestraffning.

Avstängningen bedöms motsvara 3 matcher.

SKÄL
Disciplinnämnden har tagit del av anmälan, ett yttrande från Alexander Deilert samt en filmsekvens från händelsen.
Anmälan: Händelsen sker 15.58 in i 2a perioden utanför MODO:s bås. MODO:s #29 Rosdahl tappar pucken till en Björklövenspelare mellan blå och rödlinjen. Sedan fortsätter han att åka mot blålinjen. Björklöven har pucken när #4 Alexander Deilert tacklar Rosdahl mot sargen. Alexander driver armbågen med kraft mot huvudet på ett våldsamt sätt. Vi tar utvisning direkt på isen. Både jag och linjedomaren är placerade så att vi ser situationen mycket bra.
Alexander Deilert: Jag kommer mot Modo‐spelaren #29 och upplever att han har pucken och är tacklingsbar. När jag ser videon ser jag att tacklingen är sen men jag vidhåller att jag håller armen mot kroppen och träffar honom i bröstet och inte i huvudet. #29 spelade dessutom vidare efter händelsen. Jag tycker att bedömningen med match penalty var för hård i detta fall.
Disciplinnämnden: Filmsekvensen ger visst stöd för uppgifterna i anmälan. Det framgår att domaren och linjemannen var välplacerade och nämnden gör därför bedömningen att det saknas skäl att tro att de inte uppfattat situationen på ett korrekt sätt. Nämnden, som alltså finner skäl att lägga uppgifterna i anmälan till grund för sin bedömning, anser att det är utrett att Alexander Deilert tacklade sin motståndare, som ej var puckförare, mot huvudet med armbågen. Förseelsen bör föranleda en avstängning. Avstängningens längd bestäms till en tid som bedöms motsvara tre matcher. Han ska dessutom betala böter med det belopp som framgår av beslutet. Vid straffmätningen har nämnden särskilt beaktat följande nyckelfaktorer:

• Tacklingen utdelades med armbågen och träffade huvudet
  • Den tacklade spelaren var inte tacklingsbar
  • Stor skaderisk

Tillämplig regel: 14 kap. 2 § 8 punkten RF:s stadgar. Regel 46 i Svenska Ishockeyförbundets regelbok.

På disciplinnämndens vägnar

Alexander Ramsay