Ett beslut i Svenska Ishockeyförbundets disciplinnämnd

Här bifogas ett beslut i Svenska Ishockeyförbundets disciplinnämnd i dag, söndagen den 15 september 2019.

BESTRAFFNINGSÄRENDE
Namn:                         Simon Despres
Förening:                    IK Oskarshamn
Adress:                       Döderhultsvägen 5b, 57231 OSKARSHAMN
Matchdatum:              2019-09-14
Mellan:                        Skellefteå AIK - IK Oskarshamn, SHL
Domare/Anmälare     Situationsrummet
Avstängningsperiod 2019-09-15 - 2019-09-19 - 2 match(er)

BESLUT
Efter match penalty i match mellan Skellefteå AIK och IK Oskarshamn, SHL, 2019-09-14, åläggs Simon Despres, IK Oskarshamn, följande straff för head-butting (skallning):
Avstängning fr.o.m. den 15 september 2019 t.o.m. den 19 september 2019. Avstängningen avser endast ishockey och gäller deltagande i tävling/uppvisning.
Avstängningen bedöms motsvara 2 matcher.

SKÄL
Disciplinnämnden har tagit del av anmälan, ett yttrande från Simon Despres samt en filmsekvens från händelsen.
Anmälan: När det återstår 40 sekunder av ordinarie matchtid så blir det blockering nere i Oskarshamns försvarszon. Oskarshamnsspelaren nr 8 Despres välter omkull Skellefteåspelaren nr 37 Eriksson som då slår med sin klubba på vaden på Despres. Eriksson knuffar till Despres som kommer närmare Erikssons ansikte och då skallar Despres Eriksson i ansiktet. Eriksson svarar med ett slag mot huvudet på Despres.
Simon Despres: It was a reflex in self defence. I thought he was going to throw a punch at my head so I lifted my head up and tried to get it as close as possible to his. It was not my intention to hurt him, just to protect my own head. I am very regretful and know I did wrong in the situation infront of the net. I am a team player and I am not a dirty player.
Disciplinnämnden: Filmsekvensen ger stöd för uppgifterna i anmälan. Nämnden finner det utrett att Simon Despres har gjort sig skyldig till skallning i enlighet med vad som där anges. Förseelsen är respektlös och bör föranleda en avstängning. Avstängningens längd bestäms till en tid som bedöms motsvara två matcher. Vid straffmätningen har nämnden, utöver vad som anges ovan, särskilt beaktat följande nyckelfaktor:

• skaderisk

Tillämplig regel: 14 kap. 2 § 8 punkten RF:s stadgar. Utvisning enligt regel 48.

På disciplinnämndens vägnar

Alexander Ramsay