Ett beslut i Svenska Ishockeyförbundets disciplinnämnd

Här bifogas ett beslut i Svenska Ishockeyförbundets disciplinnämnd i dag, söndagen den 22 september 2019.

BESTRAFFNINGSÄRENDE
Namn:                     Pontus Widerström
Förening:                Skellefteå AIK
Adress:                   Box 185, 93122 SKELLEFTEÅ
Matchdatum:          2019-09-21
Mellan:                    Växjö Lakers HC - Skellefteå AIK, SHL
Domare/Anmälare Situationsrummet

BESLUT
Efter match mellan Växjö Lakers HC och Skellefteå AIK, SHL, den 21 september 2019, beslutar Disciplinnämnden följande avseende Pontus Widerström, Skellefteå AIK, angående anmälan för late hit:
Anmälan föranleder ingen ytterligare bestraffning utöver det straff som utdömts på isen av matchdomaren.

SKÄL
Disciplinnämnden har tagit del av anmälan, ett yttrande från Pontus Widerström samt en filmsekvens från händelsen.
Anmälan: 10.36 kvar av första perioden så har Växjöspelaren nr 44 Andersson pucken vid egna mållinjen och spelar upp den till mittlinjen. Skellefteåspelaren nr 25 Widerström kommer med fart och tacklar Andersson sent. Widerström ändrar sin åkriktning för att tackla Andersson våldsamt. Andersson utgick från matchen efter tacklingen. Alternativ bestraffning är Charging.
Pontus Widerström har uppgett följande. Jag uppfattar situationen som att spelaren # 44 skickar en lång passning upp mot mittzonen och är tacklingsbar. Jag har hela tiden blicken på honom för att stänga och försvåra passningsvägar. Jag tar ingen ny fart för att tackla honom utan glider från topp cirkel hela vägen till kontakt. Jag hoppar inte utan träffar honom med min skuldra mot hans bröst. Som man kan se på videon ser vi varandra hela tiden och tacklingen kommer nord – syd. Det hela renderar tyvärr i att Peter gör illa sig, vilket är mycket tråkigt, men absolut inte är min mening. Eftersom vi har ögonkontakt hela tiden trodde jag nog att han skulle spänna sin kropp och sätta emot lite mer.
Disciplinnämnden gör följande bedömning
Late hit ska ådömas den spelare som utdelar en kroppstackling på en motståndare som befinner sig i en försvarslös position efter att precis ha haft kontroll på pucken, men utan att längre ha det antingen beroende av att ha spelat pucken ifrån sig eller genom att på annat sätt ha förlorat kontroll på pucken. Det faktum att en spelare vet om att en tackling är initierad gör inte att tacklingen i sig blir tillåten. Late hit ska utdömas oavsett om mottagaren vet om att tacklingen kommer, förutsatt att mottagaren bedöms vara försvarslös genom att ha börjat slappna av eller på annat sätt inte vara beredd på kraften i tacklingen och förutsatt att mottagaren inte längre har kontroll på pucken.
Utredningen ger stöd för att Pontus Widerström i och för sig har gjort sig skyldig till en late hit som enligt regelverket bör bestraffas. Förseelsen bedöms dock inte vara så vårdslös att ytterligare bestraffning är påkallat utöver det straff som utdömts av matchdomaren. Vid straffmätningen har nämnden särskilt beaktat följande nyckelfaktorer:

1. Tacklingen är sen och sker på en spelare som har slappnat av.
  2. Tacklingen sker Nord-Syd med tid för motspelaren att uppfatta att den tacklande spelaren kommer mot honom och därmed förbereda sig på en kroppskontakt.
  3. Utredningen ger inte stöd för att Pontus Widerström innan tacklingen hunnit uppfatta att motspelaren har slappnat av.

Tillämplig regel: 14 kap. 2 § 8 punkten RF:s stadgar. Utvisning enligt regel 56

På disciplinnämndens vägnar