Ett beslut i Svenska Ishockeyförbundets disciplinnämnd

Här bifogas ett beslut i Svenska Ishockeyförbundets disciplinnämnd i dag, måndagen den 23 september 2019.

BESTRAFFNINGSÄRENDE
Namn:                            Nick Olesen
Förening:                       Södertälje SK
Adress:                          Box 26, 15121 SÖDERTÄLJE
Matchdatum:                 2019-09-20
Mellan:                           Södertälje SK - Mora IK, HockeyAllsvenskan
Domare/Anmälare         Jimmy Dahmén
Avstängningsperiod     2019-09-21 - 2019-09-25 - 2 match(er)

BESLUT
Efter match penalty i match mellan Södertälje SK och Mora IK, HockeyAllsvenskan, 2019-09-20, åläggs Nick Olesen, Södertälje SK, följande straff för unsportmanlike conduct:
Avstängning fr.o.m. den 21 september 2019 t.o.m. den 25 september 2019. Avstängningen avser endast ishockey och gäller deltagande i tävling/uppvisning.
Avstängningen bedöms motsvara 2 matcher.

SKÄL
Disciplinnämnden har tagit del av anmälan och ett yttrande från Nick Olesen.
Anmälan: Ca 48:15 in i matchen uppstår ett gruff utanför Mora IK:s spelarbås mellan nr 95 Nick Olesen, Södertälje SK, och nr 23 Thomas Skogs, Mora IK. Linjedomaren Joel Hammar åker dit och avstyr kort därefter skärmytslingen. I samband med detta skriker Nick Olesen ”Din jävla hora” till Thomas Skogs. Detta hör linjedomare Hammar då han står precis bredvid Nick Olesen. Utvisningen rapporteras vidare till huvuddomare Jimmy Dahmén som stoppar spelet och utdömer Match Penalty för unsportmanlike conduct, enligt regel 75.6.
Nick Olesen: Situationen börjar vart jag ska ta mig in på mål. Moraspelaren väljer då att slå upp sin klubba mellan mina ben, varefter han skriker ”sluta grina danskjävel”. När jag ska åka och byta åker jag och Moraspelaren mot varandra vid Moras bås och vi tar tag i varandra. Jag är väldigt arg i situationen eftersom han kom undan med en klubba i pungen. Jag är dansk och pratar danska när jag är arg eftersom jag tänker på danska. Vad domaren tror han har hört vet jag inte. Men ”din jävla hora” var inte orden som kom ut ur min mun. ”Ho” på danska är slang och betyder idiot och det var detta ord jag använde.
Disciplinnämnden: Uppgifterna i anmälan är tydliga och det anges specifikt att linjedomare Hammar stod precis bredvid Nick Olesen vid händelsen som anmälan avser. Det finns ingen anledning att tro att domaren skulle anklaga Nick Olesen för något som denne inte gjort. Anmälan läggs därför till stöd för nämndens bedömning och Disciplinnämnden finner att det är utrett att Nick Olesen gjort sig skyldig till unsportmanlike conduct. Förseelsen är bestraffningsbar och bör leda till en avstängning vars längd bedöms motsvara två matcher.

Tillämplig regel: 14 kap. 2 § 7 punkten RF:s stadgar. Utvisning enligt regel 75.6.

På disciplinnämndens vägnar

Alexander Ramsay