Ett beslut i Svenska Ishockeyförbundets disciplinnämnd

Här bifogas ett beslut i Svenska Ishockeyförbundets disciplinnämnd i dag, fredagen den 27 september 2019.

BESTRAFFNINGSÄRENDE
Namn:                        Måns Lindbäck
Förening:                   Södertälje SK
Adress:                      Box 26, 15121 SÖDERTÄLJE
Matchdatum:             2019-09-25
Mellan:                       Karlskrona HK - Södertälje SK, HockeyAllsvenskan
Domare/Anmälare     Pehr Claesson
Avstängningsperiod 2019-09-26 - 2019-09-30 - 2 match(er)

BESLUT
Efter match penalty i match mellan Karlskrona HK och Södertälje SK, HockeyAllsvenskan, 2019-09-25, åläggs Måns Lindbäck, Södertälje SK, följande straff för fighting:
Avstängning fr.o.m. den 26 september 2019 t.o.m. den 30 september 2019. Avstängningen avser endast ishockey och gäller deltagande i tävling/uppvisning.
Avstängningen bedöms motsvara 2 matcher, inklusive den automatiska avstängningen.

SKÄL
Disciplinnämnden har tagit del av anmälan, en filmsekvens och ett yttrande från Måns Lindbäck.
Anmälan: 22:21 så hamnar KHK:s nr 15 Ludvig Jardeskog och SSK:s nr 33 Måns Lindbäck i gruff i ena sarghörnet. Det hela utvecklar sig till en rejäl fight där nr 33 Lindbäck utdelar flertalet slag utan handske.
Måns Lindbäck: Efter avblåsning ryker vi ihop varav han tar båda händerna och håller i mitt visir, det utvecklas och blir en fight, domarna backar av. Jag märker inte när jag tappar min ena handske och när domaren kommer in och säger att jag ska sluta, av respekt släpper jag motspelaren. När domaren håller i mig får jag ta emot fler smällar innan även Karlskrona spelaren slutar.
Disciplinnämnden: Anmälan vinner stöd av filmsekvensen. Det är utrett att Måns Lindbäck gjort sig skyldig till fighting samt att Måns Lindbäck härvid utdelat slag utan handske. Förseelsen är bestraffningsbar och bör leda till en avstängning vars längd bedöms motsvara två matcher, inklusive den automatiska avstängning som följer vid ett match penalty.

Tillämplig regel: 14 kap. 2 § 8 punkten RF:s stadgar. Utvisning enligt regel 47.

På disciplinnämndens vägnar

Alexander Ramsay