Ett beslut i Svenska Ishockeyförbundets disciplinnämnd

Här bifogas ett beslut i Svenska Ishockeyförbundets disciplinnämnd i dag, tisdagen den 1 oktober 2019.

BESTRAFFNINGSÄRENDE
Namn:                          Linus Cronholm
Förening:                    Karlskrona HK
Adress:                       Arenavägen 19, 37155 KARLSKRONA
Matchdatum:              2019-09-27
Mellan:                        Karlskrona HK - Timrå IK, HockeyAllsvenskan
Domare/Anmälare     Mikael Holm
Avstängningsperiod 2019-09-28 - 2019-10-02 - 2 match(er)

BESLUT
Efter match penalty i match mellan Karlskrona HK och Timrå IK, HockeyAllsvenskan, 2019-09-27, åläggs Linus Cronholm, Karlskrona HK, följande straff för unsportmanlike conduct:
Avstängning fr.o.m. den 28 september 2019 t.o.m. den 2 oktober 2019. Avstängningen avser endast ishockey och gäller deltagande i tävling/uppvisning.
Avstängningen bedöms motsvara 2 matcher.

SKÄL
Disciplinnämnden har tagit del av anmälan, en filmsekvens och ett yttrande från Linus Cronholm.
Anmälan: Efter slutsignal uppstår gruff i Timrås zon. Två spelare sticker ut och börjar ett större bråk. När nummer 7 Linus Cronholm reser sig upp hör linjedomare som står bredvid Linus skrika jävla horunge till motståndaren.
Linus Cronholm: Efter slutsignalen så blir en av våra spelare kvar nere i Timrås zon ensam mot hela deras lag. Så då åker jag och några andra lagkamrater dit för att försöka försvara vår spelare. När jag åker dit så tar jag tag i en spelare i Timrås lag som är på väg in i klungan när där redan är väldigt många fler Timrå spelare än Karlskrona spelare. Då släpper han klubban och börjar dela ut slag efter slag utan att jag ens hinner reagera på det. När vi reser oss upp från isen och jag är uppumpad av adrenalin så kallar jag honom tyvärr för horunge vilket jag står för eftersom jag sa det. Det är inget jag menar utan det bara kom i stundens hetta med tanke på det som hände och efter dom slag jag precis fått i huvudet. Jag tyckte att det var ett fegt sätt att hoppa på någon som inte är beredd. Men nu i efterhand förstår jag givetvis att jag inte skulle uttryckt mig så men fylld av adrenalin på isen skedde det tyvärr i stridens hetta.
Disciplinnämnden: Det är utrett att Linus Cronholm kallat en motståndare för jävla horunge. Han har därigenom gjort sig skyldig till en bestraffningsbar unsportmanlike conduct. Förseelsen bör leda till en avstängning vars längd bedöms motsvara två matcher, inklusive den avstängning som automatiskt följer vid ett match penalty.
Tillämplig regel: 14 kap. 2 § 7 punkten RF:s stadgar. Utvisning enligt regel 75.6.

På disciplinnämndens vägnar

Alexander Ramsay