Ett beslut i Svenska Ishockeyförbundets disciplinnämnd

Här bifogas ett beslut i Svenska Ishockeyförbundets disciplinnämnd i dag, söndagen den 6 oktober 2019.

BESTRAFFNINGSÄRENDE
Namn:                         Alexander Holtz
Förening:                    Djurgårdens IF
Adress:                       Box 2, 12125 STOCKHOLM-GLOBEN
Matchdatum:              2019-10-05
Mellan:                        Luleå HF - Djurgårdens IF, SHL
Domare/Anmälare     Situationsrummet
Avstängningsperiod 2019-10-06 - 2019-10-12 - 3 match(er)
Böter                          2 716:- betalas senast 2019-11-05

BESLUT
Efter match mellan Luleå HF och Djurgårdens IF, SHL, 2019-10-05, åläggs Alexander Holtz, Djurgården IF, följande straff för checking to the head:

1. Avstängning fr.o.m. den 6 oktober 2019 t.o.m. den 12 oktober 2019. Avstängningen avser endast ishockey och gäller deltagande i tävling/uppvisning.
  2. Böter om 2716 kr. Böterna ska vara inbetalade inom 30 dagar från dagen för detta beslut. Disciplinnämnden erinrar om att utebliven betalning kan efter anmälan leda till ny bestraffning.

Avstängningen bedöms motsvara 3 matcher.

SKÄL
Disciplinnämnden har tagit del av anmälan, en filmsekvens och ett yttrande från Alexander Holtz och Djurgården.
Anmälan: 14.10 kvar av sista perioden så är det spel i Djurgårdens försvarszon och Djurgårdsspelaren nr 88 Holtz åker och jagar pucken. En Luleåspelare spelar pucken tillbaka till Luleåspelaren nr 50 Sondell vid blåa linjen. Sondell skjuter ner pucken mot målet. Holtz kommer då och tacklar Sondell med en uppåtgående tackling som med vänster axel träffar Sondell i huvudet.
Alexander Holtz och Djurgården: Anmälningen gör gällande att tacklingen som Alexander Holtz utdelar är en uppåtgående tackling som träffar Daniel Sondells huvud med vänster axel. Vi tycker att alla tacklingar som träffar motståndarnas överkropp och/eller huvud noggrant ska utredas och granskas. Efter att ha granskat bilderna i repris ur ett antal olika vinklar så vill Djurgården och Alexander Holtz att disciplinnämnden tar följande i beaktning.
Alexander Holtzs tackling är i nordsydlig riktning och på en spelare som är tacklingsbar. Tacklingen är inte våldsam i sin natur och har inget uppsåt att skada. Tacklingen träffar Daniel Sondell mestadels i bröstet och inte i huvudet vilket bilderna visar om man tittar på de ur olika vinklar. Detta bekräftas också av att Daniel Sondell inte blir värre skadad än att han kan fortsätta spela och fullfölja matchen.
Djurgården och Alexander vill också hävda att tacklingen har mer av en framåtriktad rörelse än en uppåtriktad rörelse. Alexander har en tydlig vridning på sin kropp i tacklingsögonblicket vilket visar att han verkligen försöker säkerställa att tacklingen ska bli så ren som möjligt genom att träffa motståndaren med sidan och axeln av sin kropp, precis så som en ren tackling ska utdelas. Det är också sidan och axeln från Alexander Holtz som mestadels träffar bröstet på Daniel Sondell och inte i huvudsak huvudet.
Vi har stor förståelse för att tacklingen granskas av disciplinnämnden. Det är en svåranalyserad situation som kräver många reprisgranskningar ur olika vinklar. Vi menar dock att det inte går att hävda Alexanders tackling är våldsam eller har ett uppsåt att skada, ej heller att den har en tydlig uppåtriktad kraft eller att den tydligt träffar Daniel Sondells huvud. Därför är det vår uppfattning att Alexander Holtz inte ska tilldelas någon ytterligare bestraffning av disciplinnämnden än den 2 minuters utvisning som han fick i samband med matchen.
Disciplinnämnden: Anmälan vinner stöd av filmsekvensen. Till skillnad från Alexander Holtz och Djurgården anser Disciplinnämnden att det av filmsekvensen framgår att tacklingen träffade Luleåspelaren i huvudet. Disciplinnämnden anser att det hade kunnat undvikas om Alexander Holtz inte haft en uppåtriktad kraft i tacklingen. Tacklingen är därför obehärskad och vårdslös och bör leda till en avstängning vars längd bedöms motsvara tre matcher. Han ska dessutom betala böter med det belopp som framgår av beslutet. Vid straffmätningen har nämnden särskilt beaktat följande nyckelfaktorer:

• Tacklingen sker i en uppåtgående rörelse.
  • Tacklingen träffar huvudet.
  • Tacklingen medför mycket hög skaderisk.

Tillämplig regel: 14 kap. 2 § 8 punkten RF:s stadgar. Utvisning enligt regel 44.

På disciplinnämndens vägnar

Alexander Ramsay