Ett beslut i Svenska Ishockeyförbundets disciplinnämnd

Här bifogas ett beslut i Svenska Ishockeyförbundets disciplinnämnd i dag, fredagen den 11 oktober 2019.

BESTRAFFNINGSÄRENDE
Namn:                      Carl Persson
Förening:                IF Malmö Redhawks
Adress:                   Hyllie Stationstorg 2, 21532 MALMÖ
Matchdatum:          2019-10-10
Mellan:                    IF Malmö Redhawks - Skellefteå AIK, SHL
Domare/Anmälare Situationsrummet

BESLUT
Efter match mellan IF Malmö Redhawks och Skellefteå AIK, SHL, den 10 oktober 2019 beslutar Disciplinnämnden följande avseende Carl Persson, IF Malmö Redhawks angående anmälan för checking to the head
Anmälan lämnas utan bifall.

SKÄL
Disciplinnämnden har tagit del av anmälan, ett yttrande från Carl Persson samt en filmsekvens från händelsen.
Anmälan: När det återstår drygt 50 sekunder av period 2 så spelas pucken ner i Skellefteås försvarszon. Skellefteåspelaren nr 64 Pudas åker ner och spelar iväg pucken. Malmöspelaren nr 95 Persson åker med fart ner till kortsargen och tacklar Pudas. Persson har en möjlighet att tackla Pudas med sin högra axel mot Pudas vänstra axel. Persson väljer att bromsa in och åka in framför Pudas och tackla med sin vänstra axel som träffar direkt i huvudet och har en uppåtgående kraft.
Carl Persson: När jag kommer in i zonen och jagar Pudas ner mot sarghörnet ser jag att Pudas upptäckt att jag kommer för att försöka tackla honom i syfte att vinna puck. Jag upplever att Pudas är tacklingsbar i situationen så jag bromsar till och sätter in min vänstra axel med god kontroll. Min upplevelse i situationen, och som bekräftas av videon, är att även Pudas bromsar till och tappar skäret precis när jag ska träffa honom. Därav blir Pudas position plötsligt förändrad och klart lägre. Träffen touchar därmed Pudas i bröst och axel för att sedan även ta i huvudet. Som jag ser på det är det omöjligt för mig att hinna hantera tacklingen på något annat sätt när förutsättningarna förändras i sista hundradelarna.
Jag är glad att Pudas inte blev skadad samt att Pudas själv upplevde situationen lika som jag gjorde, vilket han även uttryckt i media.
Disciplinnämnden gör följande bedömning: Det är visserligen, med hänsyn till filmsekvensen och vad Carl Persson själv uppgett, utrett att tacklingen träffade huvudet på motspelaren. Disciplinnämnden bedömer dock att Carl Persson hade en vårdad intention utifrån de grundläggande förutsättningarna för tillåten kroppskontakt och att det snarast var en sen rörelseförändring från motspelarens sida som gjorde att tacklingen träffade olyckligt. Mot denna bakgrund anser disciplinnämnden att tacklingen inte bör föranleda någon bestraffning. Anmälan lämnas därför utan bifall.

Tillämplig bestämmelse: Regel 44.

Alexander Ramsay, Johan Nordin, Marie-Louise Dock Collin, Ulf Lindgren, Stefan Persson, Christoffer Norgren, Fredrik Carlman och Gunilla Andersson Stampes.

Skiljaktig mening
Från beslutet är Johan Nordin, Ulf Lindgren och Gunilla Andersson Stampes skiljaktiga och anför följande.
Regeln om checking to the head är avsedd att beivra onödiga tacklingar där den tacklande spelaren träffar motståndaren i huvudet. Även oavsiktliga träffar i huvudet ska bestraffas om tacklingen hade kunnat undvikas om den tacklande spelaren varit mer aktsam och vårdad. Också tacklingar som sker på grund av bristande timing, farlig infallsvinkel eller bristande anpassning utifrån motståndarens storlek och position ska beivras.
Utredningen ger inte stöd för att Carl Persson haft ett syfte att träffa huvudet på motspelaren. Tacklingen sker emellertid från sidan på en spelare som i och för sig är tacklingsbar och medveten om att han kan bli tacklad, men samtidigt sårbar för en tackling från sidan när han precis har spelat ifrån sig pucken. Detta har varit synbart för Carl Persson, som därmed också har det fulla ansvaret för hur tacklingen utförs. Även om Pudas tappar balansen i samband med tacklingen sker ingen betydande riktningsförändring av huvudet. I stället utförs tacklingen med viss uppåtgående kraft, som givet motspelarens position och storlek, medför stor skaderisk. Enligt vår mening är förseelsen därför så pass vårdslös att den bör föranleda disciplinär bestraffning.

På disciplinnämndens vägnar

Alexander Ramsay