Ett beslut i Svenska Ishockeyförbundets disciplinnämnd

Här bifogas ett beslut i Svenska Ishockeyförbundets disciplinnämnd i dag, söndagen den 27 oktober 2019.

BESTRAFFNINGSÄRENDE
Namn:                        Darren Nowick
Förening:                   Västerviks IK
Adress:                      Box 207, 59323 VÄSTERVIK
Matchdatum:             2019-10-25
Mellan:                       Södertälje SK - Västerviks IK, HockeyAllsvenskan
Domare/Anmälare     Anders Sandahl
Avstängningsperiod 2019-10-26 - 2019-10-27 - 1 match(er)

BESLUT
Efter match mellan Södertälje SK och Västerviks IK, HockeyAllsvenskan, 2019-10-25, åläggs Darren Nowick, Västerviks IK, följande straff för physical abuse of officials:
Avstängning fr.o.m. den 26 oktober 2019 t.o.m. den 27 oktober 2019. Avstängningen avser endast ishockey och gäller deltagande i tävling/uppvisning.
Avstängningen bedöms motsvara 1 match.

SKÄL
Disciplinnämnden har tagit del av anmälan, ett yttrande från samt en filmsekvens från händelsen.
Anmälan: I samband med en större händelse i andra perioden (14:45) så uppstår ett gruff mellan ett flertal spelare i båda lagen. Linjedomare Tobias Norlander går emellan nr 52 i SSK och nr 26 i VIK. När linjedomare Tobias står i mellan spelarna och försöker att sära på dem så för VIK:s nr. 26 upp sin vänstra arm upp mot Tobias högra axel/överarm och i samband med rörelsen så river Darren ned Linjedomare Tobias i isen. Efter videogenomgång efter matchen så väljer vi att efteranmäla VIK:s nr. 26, Darren Nowick för physical abuse of officials.
Darren Nowick: As you can see from the video my head was down and I was off balance from the start of the scrum. As I was coming up, I lift my arm to protect myself, and at the same time the other player pushed the referee and myself which caused us to fall down. I never physically pushed, or pulled, or hit the referee. I was only protecting myself from the other player. I apologize for the referee falling to the ice but the only thing I tried was to protect myself in the situation
Disciplinnämnden: Det finns enligt nämnden ingen anledning att tro att Darren Nowick haft som avsikt att dra ner linjedomaren på isen. Han måste däremot ha varit fullt medveten om att linjedomaren gått in i det bråk som uppstod och befann sig mellan spelarna. När han sträckte sin vänstra arm över linjedomarens högra arm för att komma åt motspelaren bör han även ha förstått att det fanns en risk för att linjedomaren skulle falla på sätt som sen skedde. Darren Nowick har varit likgiltig för att han, genom sitt agerande, utsatte linjedomaren för en sådan risk. Han har därför tagit en sådan otillbörlig kroppskontakt med en domare som innebär att han får anses ha gjort sig skyldig till Physical abuse of officials. Förseelsen är dock av relativ lindrig art och påföljden kan stanna vid en avstängning som motsvara en match.

Tillämplig regel: 14 kap. 2 § 7 punkten RF:s stadgar. Utvisning enligt regel 40.

På disciplinnämndens vägnar

Alexander Ramsay