Ett beslut i Svenska Ishockeyförbundets disciplinnämnd

Här bifogas ett beslut i Svenska Ishockeyförbundets disciplinnämnd i dag, onsdagen den 30 oktober 2019.

BESTRAFFNINGSÄRENDE
Namn:                        Jesper Pettersson
Förening:                   Djurgårdens IF
Adress:                      Box 2, 12125 STOCKHOLM-GLOBEN
Matchdatum:             2019-10-29
Mellan:                       Djurgårdens IF - Rögle BK, SHL
Domare/Anmälare     Situationsrummet
Avstängningsperiod 2019-10-30 - 2019-11-02 - 2 match(er)

BESLUT
Efter match mellan Djurgårdens IF och Rögle BK, SHL, den 29 oktober 2019 åläggs Jesper Pettersson, Djurgårdens IF, följande straff för skallning (Head-butting):
Avstängning fr.o.m. den 30 oktober 2019 t.o.m. den 2 november 2019. Avstängningen avser endast ishockey och gäller deltagande i tävling/uppvisning.
Avstängningen bedöms motsvara två matcher.

SKÄL
Disciplinnämnden har tagit del av anmälan, ett yttrande från Jesper Pettersson samt en filmsekvens från händelsen.
Anmälan: 8.15 kvar av andra perioden så är Djurgårdsspelaren nr 37 Pettersson och Röglespelaren nr 67 Bristedt i kamp med varandra och åker in framför mål. Väl där åker Bristedts klubba upp mot ansiktet på Pettersson. Bristedt håller i klubban för Pettersson som då skallar Bristedt. Skallningen träffar på sidan av huvudet på Bristedt.
Jesper Pettersson och Djurgården Hockey har uppgett följande. Anmälan beskriver händelseförloppet korrekt. Vi vill att nämnden tar följande i beaktning när man fattar sitt beslut. Jesper Pettersson är ingen ful spelare och har tidigare inte varit avstängd för liknande förseelser. Handlingen som anmälts är inte en medveten avsiktlig handling utan den sker instinktivt som följd av att Jesper inte får loss sin klubba från motståndarens fasthållning trots upprepade försök.
Disciplinnämnden gör följande bedömning Filmsekvensen ger stöd för uppgifterna i anmälan. Nämnden finner det utrett att Jesper Pettersson gjort sig skyldig till en medveten skallning (Head-butting). Förseelsen bör föranleda en avstängning. Avstängningens längd bestäms till en tid som bedöms motsvara två matcher. Vid straffmätningen har nämnden särskilt beaktat följande nyckelfaktorer:

• Respektlöst beteende
  • Skaderisk

Tillämplig regel: 14 kap. 2 § 8 punkten RF:s stadgar. Utvisning enligt regel 48.

På disciplinnämndens vägnar

Johan Nordin