Ett besök hos optikern kan ge dig bättre ögonhälsa

En synundersökning hos en optiker kan förebygga ögonsjukdomar eller mildra deras effekter. Men var fjärde svensk testar inte sin syn trots att de skulle vilja göra det.

Ny rapport visar att var femte svensk är drabbad.

Var femte person i Sverige, eller 2,2 miljoner svenskar, har eller har haft en ögonsjukdom som har diagnostiserats av en ögonläkare. Samtidigt kan det finnas många fler som har en ögonsjukdom eller en betydande synnedsättning men som inte fått en diagnos. Det visar den nya rapporten Ögonhälsan i Sverige som Specsavers och Synskadades Riksförbund har tagit fram tillsammans som start på ett nytt samarbete.

– Syftet med samarbetet är att förbättra den svenska ögonhälsan, säger Håkan Thomsson, förbundsordförande i Synskadades Riksförbund.

Rapporten visar att en av 50, eller omkring 200 000 svenskar, har en synskärpa som motsvarar 0,3 eller mindre. Hälften av dessa skulle kunna förbättra sin syn med hjälp av bästa möjliga synkorrigering.

En av 25 eller 440 000 svenskar uppger själva att de har svårt att läsa en vanlig tidningstext även om de använder glasögon eller linser. Men var fjärde svensk testar inte sin syn trots att de skulle vilja göra det.

– Det bästa sättet för att förebygga ögonsjukdomar eller mildra deras effekter är att upptäcka dem i tid. Därför borde fler ha som vana att göra en synundersökning minst vartannat år, säger Marita Bertilson, vd Specsavers Sverige

De vanligaste ögonsjukdomarna i Sverige är grå starr, grön starr, förändringar i gula fläcken och diabetesretinopati (skador i ögat orsakade av diabetes).

– Ögonsjukvården har bland de längsta köerna inom svensk sjukvård och skillnaderna mellan olika delar av landet är väldigt stora. Ögonsjukvården behöver ökade resurser, säger Håkan Thomsson.

– Optiker, särskilt de med magister- eller masterutbildning har mycket goda kunskaper om ögonsjukdomar. Det gör att fler optiker kan avlasta ögonsjukvården med exempelvis relevanta remisser av hög kvalitet som gör det enklare för vården att prioritera rätt, säger Marita Bertilson.

Den oberoende rapporten Ögonhälsan i Sverige har tagits fram av Copenhagen Economics på uppdrag av Specsavers. Du kan ta del av hela rapporten på https://www.specsavers.se/synvard/battre-ogonhalsa.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Ulrika Hultgren, Head of PR Specsavers
Tel: 0727 47 17 58, e-post: ulrika.hultgren@specsavers.com
Boris Samuelsson, kommunikationschef Synskadades Riksförbund
Tel: 08-39 94 40, e-post: boris.samuelsson@srf.nu

Ögonbottenfotografering 2
Ögonbottenfotografering 1
Synundersökning 2
Synundersökning 1
Marita Bertilson, Sverigechef Specsavers
Våt Makuladegeneration
fundusbild_cmyk
Tumör
Toxoplasmos
Normal_Fundus
Högt_Blodtryck
Diabetes
Omslag Ögonhälsan i Svergie

sig i Sverige 2004 och har idag drygt 113 butiker.

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Denise Rudberg ny ambassadör för Specsavers: “Kolla ögonen i tid - innan det är för sent”28.9.2018 09:57Pressmeddelande

Optikerkedjan Specsavers knyter till sig författaren Denise Rudberg som ambassadör i sitt arbete för att förebygga ögonhälsa. Kolla ögonen regelbundet är det viktiga budskapet för höstens upplysningskampanj: – God syn och ögonhälsa är något som verkligen engagerar mig, synen är så viktig i mitt arbete och det finns en historia av ärftlig ögonsjukdom i släkten, säger Denise Rudberg.

Specsavers och Will.i.am lanserar glasögonkollektion10.9.2018 15:02Nyheter

Will.i.am x Specsavers Utöver sin musikkarriär, är hip-hop stjärnan Will.i.am även känd för att alltid bära glasögon. Nu lanserar Will.i.am en exklusiv kollektion av glasögon i samarbete med Specsavers. Han har inspirerats av sin livslånga kärlek till glasögon och utmanat sin kreativitet och passion och skapat en exklusiv uppsättning av bågar. Kollektionen består av 14 olika bågar samt 3 solglasögon. Samtliga bågar är gjorda i acetat och/eller rostfritt stål och bågarna symboliseras av en innovativ och subtil design. I butik i september. Frågot om Specsavers och ytterligare pressmaterial mejlas till malin@polhem.com

Specsavers och Ivana Helsinki lanserar exklusiv glasögonkollektion10.9.2018 15:00Pressmeddelande

Ivana Helsinki x Specsavers Specsavers senaste designsamarbete är tillsammans med Ivana Helsinki, ett finskt modemärke grundat av systrarna Paola och Pirjo Suhonen. En exklusive uppsättning av bågar i skandinavisk design och härliga mönster. Kollektionen består av 13 bågar och 2 par solglasögon och lanseras i butik i oktober. Bågarna kostar 1995 kronor styck. Frågor om Specsavers och ytterligare pressmaterial mejlas till malin@polhem.com.

Smålänningar och boende på Öland och Gotland har bäst kunskap för att skydda ögonen från solens farliga UV-strålning1.6.2018 15:29Pressmeddelande

Solens UV-strålar kan på sikt orsaka ögonsjukdomar, och bästa skyddet är CE-märkta solglasögon. Men fyra av tio svenskar använder inte solglasögon alls sommartid och en majoritet av befolkningen är inte medvetna om solens skadliga strålning. Smålänningar och boende på Öland och Gotland har störst kunskap i landet om att solens strålar ökar risken för ögonsjukdomar.