Ett besök hos optikern kan ge dig bättre ögonhälsa
Ny rapport visar att var femte svensk är drabbad.
Var femte person i Sverige, eller 2,2 miljoner svenskar, har eller har haft en ögonsjukdom som har diagnostiserats av en ögonläkare. Samtidigt kan det finnas många fler som har en ögonsjukdom eller en betydande synnedsättning men som inte fått en diagnos. Det visar den nya rapporten Ögonhälsan i Sverige som Specsavers och Synskadades Riksförbund har tagit fram tillsammans som start på ett nytt samarbete.
– Syftet med samarbetet är att förbättra den svenska ögonhälsan, säger Håkan Thomsson, förbundsordförande i Synskadades Riksförbund.
Rapporten visar att en av 50, eller omkring 200 000 svenskar, har en synskärpa som motsvarar 0,3 eller mindre. Hälften av dessa skulle kunna förbättra sin syn med hjälp av bästa möjliga synkorrigering.
En av 25 eller 440 000 svenskar uppger själva att de har svårt att läsa en vanlig tidningstext även om de använder glasögon eller linser. Men var fjärde svensk testar inte sin syn trots att de skulle vilja göra det.
– Det bästa sättet för att förebygga ögonsjukdomar eller mildra deras effekter är att upptäcka dem i tid. Därför borde fler ha som vana att göra en synundersökning minst vartannat år, säger Marita Bertilson, vd Specsavers Sverige
De vanligaste ögonsjukdomarna i Sverige är grå starr, grön starr, förändringar i gula fläcken och diabetesretinopati (skador i ögat orsakade av diabetes).
– Ögonsjukvården har bland de längsta köerna inom svensk sjukvård och skillnaderna mellan olika delar av landet är väldigt stora. Ögonsjukvården behöver ökade resurser, säger Håkan Thomsson.
– Optiker, särskilt de med magister- eller masterutbildning har mycket goda kunskaper om ögonsjukdomar. Det gör att fler optiker kan avlasta ögonsjukvården med exempelvis relevanta remisser av hög kvalitet som gör det enklare för vården att prioritera rätt, säger Marita Bertilson.
Den oberoende rapporten Ögonhälsan i Sverige har tagits fram av Copenhagen Economics på uppdrag av Specsavers. Du kan ta del av hela rapporten på https://www.specsavers.se/synvard/battre-ogonhalsa.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Ulrika Hultgren, Head of PR Specsavers
Tel: 0727 47 17 58, e-post: ulrika.hultgren@specsavers.com
Boris Samuelsson, kommunikationschef Synskadades Riksförbund
Tel: 08-39 94 40, e-post: boris.samuelsson@srf.nu
Kontakter
Ulrika HultgrenPR-chef
Tel:+46 727 47 17 58ulrika.hultgren@specsavers.comBilder
Dokument
Om
Välkommen till Specsavers
Specsavers är en av Sveriges största optikkedjor. Genom att erbjuda bra priser, god service och hög professionell kunskap ger Specsavers sina kunder värde för pengarna. Specsavers är ett familjeägt företag som grundades 1984 på Guernsey. Företaget har över 2000 butiker med cirka 40 000 medarbetare i Storbritannien, Irland, Nederländerna, Sverige, Norge, Danmark, Finland, Spanien, Nya Zeeland, Australien och Kanada. Specsavers etablerade sig i Sverige 2004 och har idag 118 butiker över hela landet.
Följ Specsavers Sweden AB
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Specsavers Sweden AB
Great Place to Work utser Specsavers till en av Sveriges 10 bästa arbetsplatser™ 202419.4.2024 10:27:10 CEST | Pressmeddelande
Optikkedjan Specsavers är återigen placerade topp tio på listan över Sveriges bästa arbetsplatser™. Rankad som nummer nio bland stora organisationer med över 250 anställda. Placeringen är ett tydligt kvitto på en uppskattad arbetsplatskultur. Bakom utmärkelsen står Great Place to Work, som har sammanställt rankingen baserat på resultatet från världens största medarbetarundersökning.
Grön linje på gatorna i Umeå uppmärksammar synskadades vardag13.4.2024 13:00:00 CEST | Pressmeddelande
För synskadade i Umeå är vardagen fylld av stora och små hinder – och för att påminna om detta möts Umeborna idag av en grön linje som tar omvägar runt olika slags hinder inne i köpcentrumet Avion shopping i Umeå. Genom den gröna linjen vill Synskadades Riksförbund (SRF) Västerbotten och Specsavers i Umeå också skapa kännedom om Synlinjen, en jourhjälp som synskadade kan vända sig till med frågor som rör utmaningar i det dagliga livet.
Det brittiska modemärket Barbour och Specsavers lanserar exklusiv glasögonkollektion9.4.2024 13:23:04 CEST | Pressmeddelande
I vår lanserar Specsavers en exklusiv kollektion av bågar för glasögon och solglasögon i samarbete med det brittiska livsstilsvarumärket Barbour. Kollektionen är inspirerad av Barbours moderna landsbygdsstil och erbjuder ett nytt perspektiv på klassiska former med färger och mönster inspirerade av det brittiska landskapet.
Specsavers lyfter lokala butiksägare i ny varumärkesbyggande kampanj21.3.2024 12:20:22 CET | Pressmeddelande
Måndagen den 12 mars lanserade Specsavers sin nya kampanj där de lyfter de lokala butiksägarna och klinisk expertis i filmformat för TV och sociala medier. – Alla våra butiker ägs och drivs av lokala entreprenörer och det lokala ägandet har varit en framgångsfaktor under våra 20 år i Sverige. Kunderna känner sig sedda och väl omhändertagna. Specsavers vill göra god ögonhälsa tillgänglig för alla och med den här kampanjen vill vi nå ut med våra kliniska budskap till ännu fler, säger Ellen Samuelsson, Head of Marketing Sverige.
Friska ögon på jobbet – 8 tips vid användning av digitala skärmar13.12.2023 10:03:44 CET | Pressmeddelande
Spänningshuvudvärk, irriterade, torra och svidande ögon? Många svenskar som jobbar vid skärm lider i onödan – lösningen kan vara ett par bildskärmsglasögon, som arbetsgivaren enligt lagen ska stå för. Som en hjälp att påminna arbetsgivare och anställda att ta hand om sin ögonhälsa har optikkedjan Specsavers tagit fram en ”Första glasögonhjälpen”-låda – och med den följer 8 tips för alla som sitter framför skärmar och jobbar.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum