Ett besök hos optikern kan ge dig bättre ögonhälsa

En synundersökning hos en optiker kan förebygga ögonsjukdomar eller mildra deras effekter. Men var fjärde svensk testar inte sin syn trots att de skulle vilja göra det.

Ny rapport visar att var femte svensk är drabbad.

Var femte person i Sverige, eller 2,2 miljoner svenskar, har eller har haft en ögonsjukdom som har diagnostiserats av en ögonläkare. Samtidigt kan det finnas många fler som har en ögonsjukdom eller en betydande synnedsättning men som inte fått en diagnos. Det visar den nya rapporten Ögonhälsan i Sverige som Specsavers och Synskadades Riksförbund har tagit fram tillsammans som start på ett nytt samarbete.

– Syftet med samarbetet är att förbättra den svenska ögonhälsan, säger Håkan Thomsson, förbundsordförande i Synskadades Riksförbund.

Rapporten visar att en av 50, eller omkring 200 000 svenskar, har en synskärpa som motsvarar 0,3 eller mindre. Hälften av dessa skulle kunna förbättra sin syn med hjälp av bästa möjliga synkorrigering.

En av 25 eller 440 000 svenskar uppger själva att de har svårt att läsa en vanlig tidningstext även om de använder glasögon eller linser. Men var fjärde svensk testar inte sin syn trots att de skulle vilja göra det.

– Det bästa sättet för att förebygga ögonsjukdomar eller mildra deras effekter är att upptäcka dem i tid. Därför borde fler ha som vana att göra en synundersökning minst vartannat år, säger Marita Bertilson, vd Specsavers Sverige

De vanligaste ögonsjukdomarna i Sverige är grå starr, grön starr, förändringar i gula fläcken och diabetesretinopati (skador i ögat orsakade av diabetes).

– Ögonsjukvården har bland de längsta köerna inom svensk sjukvård och skillnaderna mellan olika delar av landet är väldigt stora. Ögonsjukvården behöver ökade resurser, säger Håkan Thomsson.

– Optiker, särskilt de med magister- eller masterutbildning har mycket goda kunskaper om ögonsjukdomar. Det gör att fler optiker kan avlasta ögonsjukvården med exempelvis relevanta remisser av hög kvalitet som gör det enklare för vården att prioritera rätt, säger Marita Bertilson.

Den oberoende rapporten Ögonhälsan i Sverige har tagits fram av Copenhagen Economics på uppdrag av Specsavers. Du kan ta del av hela rapporten på https://www.specsavers.se/synvard/battre-ogonhalsa.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Ulrika Hultgren, Head of PR Specsavers
Tel: 0727 47 17 58, e-post: ulrika.hultgren@specsavers.com
Boris Samuelsson, kommunikationschef Synskadades Riksförbund
Tel: 08-39 94 40, e-post: boris.samuelsson@srf.nu

Ögonbottenfotografering 2
Ögonbottenfotografering 1
Synundersökning 2
Synundersökning 1
Marita Bertilson, Sverigechef Specsavers
Våt Makuladegeneration
fundusbild_cmyk
Tumör
Toxoplasmos
Normal_Fundus
Högt_Blodtryck
Diabetes
Omslag Ögonhälsan i Svergie

sig i Sverige 2004 och har idag drygt 113 butiker.

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Smålänningar och boende på Öland och Gotland har bäst kunskap för att skydda ögonen från solens farliga UV-strålning1.6.2018 15:29Pressmeddelande

Solens UV-strålar kan på sikt orsaka ögonsjukdomar, och bästa skyddet är CE-märkta solglasögon. Men fyra av tio svenskar använder inte solglasögon alls sommartid och en majoritet av befolkningen är inte medvetna om solens skadliga strålning. Smålänningar och boende på Öland och Gotland har störst kunskap i landet om att solens strålar ökar risken för ögonsjukdomar.

Specsavers och DAY lanserar exklusiv glasögonkollektion. Skandinavisk enkelhet - Vintageelegans - Bohemisk känsla14.3.2018 10:36Pressmeddelande

Specsavers fortsätter skapa exklusiva glasögon som är tillgängliga för alla. Den senaste glasögonkollektionen är designad av det danska modemärket DAY Birger et Mikkelsen. Kollektionen innehåller 18 olika glasögonmodeller för kvinnor och finns i butik från och med mitten av mars 2018. DAYs grundfilosofi är att designa kläder för kvinnor som har ett öga för detaljer och inte bara följer trender. Grundaren Keld Mikkelsen startade DAY med visionen att skapa kläder med kvinnliga siluetter och etniska detaljer, inspirerade från hans resor runt om i världen till exempelvis Kina och Indien. Dessa influenser genererar plagg med färg, broderier och noggrant utvalda mönster. I glasögonkollektionen för kvinnor finns tydliga influenser av det klassiska DAY, en unik blandning av vintageelegans och bohemiska vibbar tillsammans med den skandinaviska enkelheten. Kollektionen innehåller en rad olika bågar, enkla men eleganta aviators med den nordiska känslan, vackra uppåt svepande kattögonbågar med leo