Ett dråpslag mot nyproduktion av hyresrätter

Det beslut som Hyresnämnden i Umeå meddelade under fredagen innebär ett dråpslag mot nyproduktion av hyresrätter. "Beslutet riskerar skapa en situation som innebär att månadshyror i nya tvårumslägenheter blir upp till 1 500 kr högre än vad de behöver vara. Ingen hyresvärd kommer vara intresserad av att bygga bostäder om hyresutvecklingen blir noll över 15 år. Det skulle drabba Umeå hårt och borde oroa politikerna", säger Peter Sörman, näringspolitisk chef på Fastighetsägarna MittNord.

Bakgrunden är följande: I dag förhandlas flertalet av nyproduktionshyrorna inom det som kallas presumtionshyra. Det innebär att man i en förhandling med Hyresgästföreningen träffar överenskommelse om hyran efter en kalkyl, med en förutbestämd hyra i 15 år, men att denna årligen kan följa hyresutvecklingen på orten.

I Umeå har Hyresgästföreningen vägrat att förhandla de årliga hyreshöjningarna för lägenheter förhandlade inom presumtionshyressystemet, vilket ledde till att Fastighetsägarna hänsköt frågan till Hyresnämnden.

– Genom att hänvisa till en tvetydighet i lagen kommer Hyresgästföreningens agerande att leda till antingen kraftigt höjda nyproduktionshyror eller mer troligt en kraftigt minskad nyproduktion av hyresrätter. Det vore förödande för inte minst tillväxtkommuner då tillgång på bostäder är en förutsättning om man strävar efter att skapa fler arbetstillfällen, säger Peter Sörman.

Presumtionshyra är en del i den systematiska hyressättning som Hyresgästföreningen förespråkar. Beslutet i Hyresnämnden signalerar att den här modellen för att sätta hyran i nya lägenheter snarare innebär att en investering förlorar värde under byggnadens 15 första år. Då försvinner de som vill investera i nyproduktion. Knappast någon väljer att lägga hundra kronor i en sparbössa för att plocka ut 85 kronor 15 år senare.

– Vi konstaterar att den statliga utredning som nu arbetar med fri hyressättning i nyproduktion, och som är ett resultat av Januariöverenskommelsen, aldrig kommit lägligare. Genom Hyresgästföreningens agerande och beslutet i Hyresnämnden har utredningen fått ett värdefullt bidrag, säger Peter Sörman.

Hyresnämnden var dock inte enig i sitt beslut och Fastighetsägarna kommer nu att rekommendera uppdragsgivarna att överklaga beslutet till hovrätten.