Ett dråpslag mot nyproduktion av hyresrätter

Det beslut som Hyresnämnden i Umeå meddelade under fredagen innebär ett dråpslag mot nyproduktion av hyresrätter. "Beslutet riskerar skapa en situation som innebär att månadshyror i nya tvårumslägenheter blir upp till 1 500 kr högre än vad de behöver vara. Ingen hyresvärd kommer vara intresserad av att bygga bostäder om hyresutvecklingen blir noll över 15 år. Det skulle drabba Umeå hårt och borde oroa politikerna", säger Peter Sörman, näringspolitisk chef på Fastighetsägarna MittNord.

Bakgrunden är följande: I dag förhandlas flertalet av nyproduktionshyrorna inom det som kallas presumtionshyra. Det innebär att man i en förhandling med Hyresgästföreningen träffar överenskommelse om hyran efter en kalkyl, med en förutbestämd hyra i 15 år, men att denna årligen kan följa hyresutvecklingen på orten.

I Umeå har Hyresgästföreningen vägrat att förhandla de årliga hyreshöjningarna för lägenheter förhandlade inom presumtionshyressystemet, vilket ledde till att Fastighetsägarna hänsköt frågan till Hyresnämnden.

– Genom att hänvisa till en tvetydighet i lagen kommer Hyresgästföreningens agerande att leda till antingen kraftigt höjda nyproduktionshyror eller mer troligt en kraftigt minskad nyproduktion av hyresrätter. Det vore förödande för inte minst tillväxtkommuner då tillgång på bostäder är en förutsättning om man strävar efter att skapa fler arbetstillfällen, säger Peter Sörman.

Presumtionshyra är en del i den systematiska hyressättning som Hyresgästföreningen förespråkar. Beslutet i Hyresnämnden signalerar att den här modellen för att sätta hyran i nya lägenheter snarare innebär att en investering förlorar värde under byggnadens 15 första år. Då försvinner de som vill investera i nyproduktion. Knappast någon väljer att lägga hundra kronor i en sparbössa för att plocka ut 85 kronor 15 år senare.

– Vi konstaterar att den statliga utredning som nu arbetar med fri hyressättning i nyproduktion, och som är ett resultat av Januariöverenskommelsen, aldrig kommit lägligare. Genom Hyresgästföreningens agerande och beslutet i Hyresnämnden har utredningen fått ett värdefullt bidrag, säger Peter Sörman.

Hyresnämnden var dock inte enig i sitt beslut och Fastighetsägarna kommer nu att rekommendera uppdragsgivarna att överklaga beslutet till hovrätten.

Fel att återinföra ett misslyckat hyresrabattstöd25.2.2021 15:41:53 CETPressmeddelande

Det statliga hyresrabattstödet som riksdagen idag beslutat att återinföra kommer inte heller denna gång att uppnå sitt syfte. Resurserna bör istället användas till att förlänga omställningsstödet så att det sträcker sig fram till juni 2021. Hyresrabattstödet är ett administrativt krångligt och långsamt system som fanns under andra kvartalet 2020 men som avvecklades då det inte fungerade särskilt väl.

Nedstängningsstöd måste komma på plats nu17.2.2021 13:44:27 CETPressmeddelande

De möjligheter till nedstängning av butiker, gym, frisörer och annan service som regeringen nu förbereder behöver följas av omedelbart besked om rätt till ersättning till de som drabbas. Den tillfälliga pandemilagen som ger regeringen möjligheter att stänga verksamheter har funnits på plats sedan början av januari men fortfarande saknas besked om hur verksamheter ska ersättas. Nu behöver förordningen om nedstängningsstöd komma på plats omgående.

Återinfört hyresstöd kommer inte nå de med störst behov12.2.2021 11:35:09 CETPressmeddelande

Det är mycket olyckligt att riksdagen ställer sig bakom regeringens förslag om att återinföra ett dåligt fungerande system med hyresstöd för första kvartalet 2021. De stora bristerna i stödets utformning riskerar att företag i behov av stöd inte omfattas. Satsa istället resurserna på omställningsstödet så att det kan förlängas och betalas ut snabbare till företag i behov av stöd.

Fastighetsägare vill hyra ut lokal till vaccination mot covid-19 – stoppas av momsregler och tillgänglighetskrav5.2.2021 14:40:09 CETPressmeddelande

Svenska folket planeras att massvaccineras mot covid-19 under första halvan av 2021. Sjukvårdens behov av lokaler är därför stort. Många hyresvärdar runt om i Sverige vill hjälpa till genom att upplåta lokaler för vaccinering. Ett krångligt regelverk riskerar dock att sätta käppar i hjulet. På grund av nuvarande momsregler kan de som hyr ut sina lokaler drabbas av ett ekonomiskt bakslag.